וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיבושים בפריימריז; סער: "זו פארסה, לבטל הבחירות"

ראש הממשלה הגדיר את הרכבת הרשימה בליכוד כ”חגיגה לדמוקרטיה”, אך בקלפיות רבות נרשמים שיבושים קשים, ומתפקדים לא הצליחו להצביע. הליכוד: "היו תקלות, שכבר טופלו"

צילום: אבי כהן, גדעון צנטנר, דניאל בוק, צוות 13; עריכה: יותם בן-דוד; קריינות: אביב אברמוביץ'

הפריימריז להרכבת רשימת הליכוד לבחירות לכנסת היו אמורים להיות "חגיגה לדמוקרטיה", כמו שהכריז הבוקר (ראשון) ראש הממשלה בנימין נתניהו, אלא שדומה שהם הולכים למקום אחר לגמרי, לאור תקלות ושיבושים בקלפיות רבות ברחבי הארץ, שגורמים לכך שהמתפקדים לא מסוגלים להצביע. בשעות האחרונות מתגברת הקריאה לבטל את הפריימריז, והבולט שבקוראים הוא שר החינוך, גדעון סער, אחד האישים המרכזיים בליכוד ומהפייבוריטים לנצח בבחירות המקדימות. בצהריים אמר סער כי "הליך הבחירות המתקיים עכשיו הוא פארסה, ויש להפסיקו מיד. יש לקיים בחירות חלופיות במועד חדש וקרוב שייקבע".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההצבעה נפתחה הבוקר. נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחד המועמדים הבולטים למשבצת של מחוז השפלה, סגן ראש עיריית ראשון לציון, דוד ביטן, טען בשיחה עם וואלה! חדשות כי, המתפקדים שהתבקשו לחזור אחר הצהריים לא יחזרו כדי להצביע, ותמך גם הוא בדחיית הפריימריז. "ראשון לציון זה הבית שלי ואנשים לא יכלו להצביע", אמר ביטן. "מערכת המחשבים פעלה רבע שעה ועוד רבע שעה וגם כשפעלה לא יכלו להצביע למחוז. זה ביזיון. יש כאן עיוות של הבחירות".

כבר משעות הבוקר התגלו תקלות רבות בעמדות ההצבעה הממוחשבות של הליכוד במספר מוקדים בארץ, בהם ירושלים ותל אביב. חברי ליכוד לא הצליחו לממש את הצבעתם, דבר שיצר תורים במוקדי ההצבעה. בצהריים מסרו בליכוד כי חלק גדול מהתקלות תוקן, וכי ניתן להצביע כעת בגני התערוכה בתל אביב, בבנייני האומה בירושלים וביתר המקומות. בליכוד הדגישו כי ניתן בכל מקרה להצביע מכל קלפי ולא רק מזו הקרובה לבית. משום כך מתפקדים שנתקלים בקשיים יכולים לעבור למוקד קלפי אחר.

מוקדם יותר אמר נציג חברת המחשבים באחת הקלפיות למתפקדים שהמתינו כי מדובר בתקלה ארצית וכי ועדת הבחירות של הליכוד ממליצה ללכת ולשוב בשעות הצהריים, מפני שככל הנראה לא יצליחו לתקן את התקלה בזמן הקרוב. בין היתר, הקלפי בדרום הר חברון לא נפתחה הבוקר בגלל קריסת מערכת התקשורת. מהליכוד נמסר כי הדבר מטופל, וכי המחשבים יואפסו ומיד לאחר מכן ההצבעה תחל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"להשפיע ולהכריע". נתניהו הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבוקר עזבו מתפקדים בקריית מלאכי את הקלפי לאחר שלא הצליחו להצביע, ובקלפי בלוד הודיעו לאחר שעה ארוכה של המתנה בעקבות התקלות כי ההמלצה היא ללכת ולשוב מאוחר יותר בעקבות תקלה. אנשי התעשייה האווירית, פעיליו של ח"כ חיים כץ, הונחו להגיע לקלפי בנס ציונה בעקבות התקלות בקלפי בלוד.

מתפקדים לליכוד בלוד , נובמבר 2012. דרור עינב
מצביעים בלוד/דרור עינב
מתפקדים לליכוד בלוד , נובמבר 2012. דרור עינב
מי ייבחר?/דרור עינב

גם השר יולי אדלשטיין, שהגיע להצביע בקלפי בבנייני האומה בירושלים, עזב את המקום מבלי שהצביע בשל התקלה במערכת ההצבעה. כבר עכשיו בליכוד מדברים על כך שסגירת הקלפיות תתאחר אל מעבר לשעה 22:00. בכל כמה דקות ניסו לייצב את מערכת המחשבים מחדש, אך לאחר זמן לא רב היא קורסת שוב.

בפריימריז הקודמים בשנת 2008, התוצאות הוכרזו לקראת השעה שתיים בלילה. 59 מתמודדים על הרשימה הארצית בליכוד, 38 מועמדים למחוזות. 11 מועמדים ביקשו "קיצור פז"ם" – מאחר שהתפקדו לפני זמן קצר, וביקשו שיוותרו להם על תקופת ההכשרה בת 16 החודשים. על פי הנתונים, החלוקה למחוזות תהיה כך: שבעה במחוז דן, שישה לכל אחד ממחוזות ירושלים, גליל ועמקים, שניים בחיפה, ארבעה במועצות אזוריות, שבעה במישור החוף, חמישה בשפלה ותשעה בתל אביב.

אין זו הפעם הראשונה שתקלות במחשוב מעיבות על פריימריז בישראל - גם במערכת הבחירות הקודמת היו תקלות בכמה מפלגות. במפלגת העבודה, אף נדחתה ב-2008 ההצבעה בפריימריז בשמונה ימים בגלל תקלות במערכת ההצבעה הממוחשבת, שהפעילה חברת טלדור. מנכ"ל החברה אף התפטר בעקבות זאת, ובהמשך תבעה המפלגה את החברה. גם בבחירות המקדימות בליכוד באותה שנה היו תקלות: טרקטור שפגע בסיב אופטי של בזק עיכב את הפעילות במוקד המרכזי בבנייני האומה.

מי שהצביע ללא הפרעה הוא ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "הצבענו ללא תקלות, ואני קורא לכל חברי הליכוד לבוא ולחגוג את חגיגת הדמוקרטיה בליכוד", אמר הבוקר ראש הממשלה, שהגיע יחד עם רעייתו שרה להצביע בפריימריז לרשימת הליכוד במתנ"ס בגבעת זאב. "יש להם זכות לקבוע מי האנשים שיהיו במפלגת השלטון בשנים הקרובות במדינת ישראל. קורא לכם להצביע, להשפיע ולהכריע", הוסיף נתניהו.

בתוך כך, גם היום נמשכים הקרבות בתוך המפלגה. ועד מתיישבי בנימין הפיץ "רשימת חיסול" לפריימריז, שבה קראו לא להצביע לשר דן מרידור. "לא להצביע למרידור שבקדנציה האחרונה היה בעד הקמת מדינה פלסטינית, בעד פירוק מאחזים, בעד הקפאה ונגד חוק ההסדרה", כתבו. במקביל, התייחס ח"כ כרמל שאמה הכהן, אחד מיריביו של ח"כ חיים כץ , להצבעה ולדילים ואמר: "חיים כץ לא יחסל אותי. ימי סלאח שבתי נגמרו".

בחירות 2013 - סיקור מיוחד
המובילים, הנדחקים והחדשים: הליכוד בוחר רשימה
לקראת הפריימריז: מי הח"כים הכי חברתיים בליכוד?
יחימוביץ': על לבני להצטרף למפלגת העבודה

לפניות ליאיר: talk2yaira@walla.co.il
לפניות לפנחס: pinhas_wolf@walla.co.il
לפניות ליהושע: joshjosh@walla.com

(עדכון ראשון: 10:47)

בהכנת הידיעה השתתף יהושע בריינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully