וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סילבן שלום: "גם לי התהפכה הבטן מהפסקת האש"

פנחס וולף

24.11.2012 / 22:25

בראיון לוואלה! חדשות התייחס המשנה לראש הממשלה לחוסר הוודאות באשר להסכם עם חמאס ואמר כי "המבחן שלנו יהיה בפצמ"ר הראשון". על אבו מאזן: "משחק את תפקיד המסכן"

שלוש יממות אחרי שנכנסה לתוקפה הפסקת האש בין חמאס לישראל, מזהיר הערב (שבת) המשנה לראש הממשלה סילבן שלום בשיחה עם וואלה! חדשות כי "הפצמ"ר הכי קטן שישוגר מרצועת עזה, יוביל לתגובה חריפה ביותר". שלום אמר כי "ביומיים האחרונים היו שתי פעולות של צה"ל, והם (הפלסטינים בעזה, פ.ו) לא הגיבו, כי הם מבינים את המכה החדשה שקיבלו". שלום סיפר כי "יש תחושת חמיצות וגם לי הבטן התהפכה, אבל צריך לחכות לראות מה יהיה. כעת יש לגיטימציה בינלאומית לכל מהלך שנעשה בהמשך, ויש צורך גם בשמירת הקואליציה הבינלאומית לגבי אירן. במידה ולא ישמר השקט, ראש הממשלה אמר כבר שלא מן הנמנע שתהיה כניסה קרקעית".

ביום חמישי הקרוב צפוי יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לבקש מהאו"ם הכרה במעמד רשות הפלסטינית כ"מדינה שאינה חברה". העמדה של שלום בעניין נחרצת: "הליכה שלו לאו"ם מהווה ביטול דה-פקטו של הסכמי אוסלו, האוסרים על מהלכים חד-צדדיים. ישראל תגיב בצורה נחרצת נגד המהלך. אני קורא לקהילה הבינלאומית לא לקנות את תפקיד המסכן שהוא משחק אחרי 'עמוד ענן'. לישראל יש חבילת צעדים להתמודד עם זה. הוא משחק את תפקיד הנעבעך".

"מבחן התוצאה יקבע"

עד עכשיו לא היה לו את הרוב המוסרי", הוסיף שלום. "אסור שהקהילה הבינלאומית תעשה זאת, כי אם בהסכמי ביניים יש הפרה – מי יכול ללכת כך להסכם קבע? אם הקהילה הבינלאומית רוצה לייצר מצב של הסכם קבע, היא חייבת להתנגד לכל מי שהולך להפרה חד-צדדית של הסכם. עד מבצע 'עמוד ענן' היה ברור שלא יהיה לו רוב מוסרי".

אבו מאזן: "מוכנים למו"מ אחרי ההכרה באו"ם". רויטרס
"ביטול דה-פקטו של הסכמי אוסלו". אבו מאזן/רויטרס

כלומר, לפי זה, המבצע בעצם עשה נזק אסטרטגי מבחינה מדינית?
"המבצע היה במקומו. מטרתו הייתה להשיג שקט, והוא קבע לעצמו שלושה שלבים: הראשון הוא סיכולים ממוקדים נגד ג'עברי ואחרים כשחלק אחר ברח למסתור במנהרות, במחילות, במסגדים ובבית חולים. הם מאוד אוהבים 'לשייד' (להפוך לשהידים, פ.ו) אחרים. 'להשתייד' בעצמם הם לא אוהבים. השלב השני היה חיסול מאגרי הטרור. הייתה כאן הצלחה אדירה: פגיעה קשה מאוד ברקטות לטווח ארוך. בכל עופרת יצוקה היו 150 פגיעות. כאן היו מעל 1,500. חיל האוויר ידע לפגוע בכל בור. השלב השלישי היה כניסה קרקעית במידה ששני הראשונים לא יעבדו. אפשר היה להשיג הסכם הפסקת אש בלי כניסה קרקעית, ועם הזמן יבינו שזה היה נכון".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
עזה היום. AP
"הם אוהבים 'לשייד' אחרים". תקיפה ברצות עזה, השבוע/AP

תמכת בהסכם הפסקת האש?
"לא היה ברור עד הסוף לאן זה מוביל, אבל החליטו לתת צ'אנס. ברור שאם יהיה ירי מחודש, תהיה פעולה הרבה יותר רחבה. מה שיקבע זה מבחן התוצאה. הם חטפו מכה קשה וכואבת. הם התחננו להפסקת אש. הם הבינו שהם הולכים למהלך שבו גם יפגעו בהם אישית, כי יהיה מהלך קרקעי וגם שלטון חמאס ימוטט. המטרה הייתה להשיג שקט לטווח ארוך. המבחן שלנו יהיה בפצמ"ר הראשון. הוכח שאנחנו יכולים להביא לשקט, וזה הושג במלחמת לבנון השנייה".

"אוסלו הביא למצב הזה"

שלום מוצא גם אשמים למצב: יוזמי הסכמי אוסלו. "מה שהביא את הכל זה אוסלו", הוא טוען. "אז לגלגו עלינו רבין, ברעם ורמון: 'טילים על אשקלון'. בסוף הגיעו עד תל אביב. גם כל האיום על מה שיקרה בכניסה לעזה הוא איום סרק. במבצע חומת מגן איימו עלינו שכניסה לג'נין זה יהיה מר ונמהר. נכנסנו לשמונה ערים, ומאז יש שקט. במקום בו אנו נמצאים אין טילים ואין פיגועים".

באשר לפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת שיתקיימו מחר, הביע המשנה לראש הממשלה תקווה כי יהיה אחוז הצבעה גבוה למרות הגשם הצפוי: יש אפשרות לקבוע את הנבחרת שתייצג את המדינה בכבוד, ואני קורא לכולם לבוא לממש את זכותם. מי שטורח בערב שבת, אוכל בשבת. תמיד יצאתי במקומות הראשונים כי אנשים מרגישים שאני מייצג את האמונות והאידיאולוגיה שלהם. כל השבוע וחצי האחרונים השהיתי את הקמפיין, השתתפתי במלחמת ההסברה, ומחר אני מקווה שנבחר את הנבחרת הטובה ביותר למען הליכוד ולמען ישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully