וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיפוק בירושלים: נדחה כנס על פירוז האזור מגרעין

טל שלו

24.11.2012 / 21:56

לאחר חודשים של לחצים מצד ישראל הודיעה ארצות הברית כי הוועידה, שהייתה אמורה להתקיים בסוף השנה, נדחתה "לאור התנאים הנוכחיים במזרח התיכון". "איתות חיובי מממשל אובמה"

בירושלים קיבלו הערב (שבת) בשביעות רצון גדולה את ההודעה כי בתום מסע לחצים דיפלומטי ארוך שניהלו בחודשים האחרונים, התרצתה ארצות הברית והודיעה כי תדחה את כינוסה של ועידה בינלאומית לדיון בפירוז המזרח התיכון מנשק גרעיני. בישראל חששו שהוועידה, שתוכננה להתקיים בסוף השנה בפינלנד, תנוצל על ידי מדינות ערב לניגוח המדיניות העמימות הגרעינית של ישראל ותסיט את הבמה מתוכנית הגרעין האירנית.

המתקן להעשרת אורניום בנתנז, אירן. GettyImages
בירושלים חששו מהסטת תשומת הלב מאירן. מתקן ההעשרה בנתנז/GettyImages

בכירים ישראלים ממשרד החוץ, מהמועצה לביטחון לאומי ומהוועדה לאנרגיה אטומית פעלו בחודשים האחרונים בניסיון לשכנע את הממשל האמריקאי לדחות את הכינוס, והסבירו כי עמדת ישראל היא שפירוז מנשק יתאפשר רק לאחר כינון יחסי שלום ואמון בין מדינות האזור.

ההחלטה על כינוס הוועידה התקבלה לפני כשנתיים, כאשר הממשל האמריקאי נענה ללחץ מצרי לכנס ועידה לכינון אזור חופשי מנשק גרעיני במזרח התיכון. הצעת ההחלטה, עליה חתמו 189 המדינות החתומות על האמנה למניעת הפצת נשק גרעיני (NPT) משנת 1968, נקבה במפורש בשמה של ישראל כמדינה שיש להעמיד את מתקניה הגרעיניים תחת פיקוח. ארצות הברית אומנם הביעה הסתייגות מבידודה של ישראל בהחלטה, אך בירושלים התנגדו לכינוס הוועידה וחששו מערעור ההבנות המסורתיות ביניהם לוושינגטון לגבי עמימות מדיניות הגרעין הישראלית.

בחודש ספטמבר האחרון הביעה ישראל התנגדות פומבית לוועידה, כשמנכ"ל הוועדה לאנרגיה אטומית, תת-אלוף (במיל') ד"ר שאול חורב, הבהיר בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית בווינה כי רעיון יצירת אזור חופשי מנשק גרעיני אינו ישים בעיתוי הנוכחי, בשל "מצבו הנפיץ והעוין" של המזרח התיכון. "למימוש רעיון זה נחוצים תנאים מוקדמים והיפוך המגמה השלטת באזור", אמר חורב, "זה רעיון שנולד במקומות אחרים וזר למציאות ולתרבות הפוליטית של האזור. פירוז גרעיני במזרח התיכון, לפי עמדת ישראל, ייתכן רק לאחר כינון יחסי שלום ואמון בין מדינות האזור, כתוצאה של יוזמה מתוך האזור וללא כפייה מבחוץ".

איתות חיובי משמעותי מממשל אובמה

בשבועות האחרונים דנו שורת הבכירים מהאגף האסטרטגי במשרד החוץ, מהמועצה לביטחון לאומי ומהוועדה לאנרגיה אטומית עם מקביליהם בממשל על ההסתייגות הישראלית מהעיתוי ומהמנדט של הוועידה, לנוכח הטלטלה האזורית במזרח התיכון. אמש הודיעה רשמית דוברת מחלקת המדינה האמריקאית, ויקטוריה נולנד, על דחיית הכנס, "לאור התנאים הנוכחיים במזרח התיכון והעובדה שמדינות באזור לא הגיעו להסכם על תנאים מקובלים לוועידה". נולנד לא הזכירה את ישראל בהודעתה, אך ציינה כי ארצות הברית רואה קושי בקיומה של הוועידה, "על רקע המהומות והשינויים הפוליטיים המתרחשים במזרח התיכון, וכשאירן ממשיכה להתנגד למלא את התחייבויותיה הבינלאומיות לאי-הפצת נשק גרעיני".

לדברי גורם מדיני בכיר, מדובר באיתות חיובי משמעותי מממשל אובמה לגבי מחויבותו לביטחון ישראל, שנוסף לתמיכה שוושינגטון העניקה לישראל במהלך הלחימה בעזה. "השבוע האחרון מוכיח שיש שיתוף פעולה הדוק ואמיתי בין ישראל וארצות הברית. המדינות פועלות במשותף בהרבה מאוד מישורים. דחיית הכינוס היא התפתחות חיובית", אמר הגורם.

עם זאת, בירושלים מדגישים כי הכינוס טרם ירד מסדר היום, שכן מדינות נוספות צפויות ללחוץ לקיימו. משרד החוץ הבריטי פרסם בסוף השבוע הודעה ובה הבהיר כי הכינוס נדחה ולא בוטל, וקרא לקיימו "בהקדם האפשרי". גם רוסיה הודיעה שהיא מעוניינת בכינוס הוועידה בחודשים הקרובים. מזכ"ל האו"ם באן קי-מון קרא אף הוא לקיים את הכינוס "בהזדמנות הקרובה".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully