וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זמן הכרעה: צה"ל עשוי לאבד את אפקט חיסול ג'עברי

19.11.2012 / 8:56

בעוד הדרג המדיני מתקשה להכריע בין מינוף הישגי המבצע לטובת השגת הסכם הפסקת אש, ובין כניסת כוחות והרחבתו, צה"ל מסתכן בדשדוש בעזה, פגיעה בחפים מפשע ואובדן תמיכה בעולם

הדרג המדיני עדיין לא הצליח, נכון לבוקר יומו השישי של מבצע "עמוד ענן", לתרגם את ההישג הצבאי המרשים של צה"ל לכדי יצירת הסדר ארוך טווח מול חמאס בתיווך מצרי, או לכל הפחות לטובת הסכם הפסקת אש. וכך, המבצע, שהחל עם בנק מטרות שמן ורחב ועם רעש גדול בזכות חיסולו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, מתחיל לאבד מהגובה ומהאפקטיביות שלו.

טייסי חיל האוויר משתמשים בחימוש מדויק כדי למזער את הפגיעה באזרחים חפים מפשע, ועד ליממה האחרונה מספר האזרחים שנפגעו אכן היה נמוך מאוד. אלא שאז, ביום אחד, החלו להתגבר הדיווחים על פגיעה באזרחים לא-מעורבים שנהרגו בהפצצות חיל האוויר. הדיווחים לימדו על תשעה הרוגים פלסטינים ולמעלה מ-400 פצועים שנפגעו בתקיפות חיל האוויר.

מבצע "עמוד ענן" - כותרות אחרונות
אחרי לילה שקט: הבוקר נפתח במטח לנגב המערבי
14 הרוגים מהלילה בעזה; "הפסקת אש - לא בימים הקרובים"
שר החוץ הצרפתי: טיעוני ישראל "לא רלוונטיים"

המכונית שבה נסע מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, שחוסל בתקיפת צה"ל בנובמבר 2012. AP
האפקטיביות של תחילת המבצע כבר דועכת. חיסול ג'עברי/AP

השפעת הפגיעה בחפים מפשע תבוא לידי ביטוי בעיקר בזירה הבינלאומית, שבשלב זה תומכת בהמשך המבצע ובזכותה של ישראל להגן על עצמה. על ישראל לדעת שגם התמיכה הבלתי מסויגת הזו עשויה להיפסק, שכן מדובר בחרב פיפיות שמייצרת דשדוש ואשר עלולה לשמש לרעתה. ההסבר לדשדוש הוא מאוד פשוט - על בנק המטרות עובדים מיטב המוחות של צה"ל וכל מטרה מאושרת בקפידה, אך לעתים בצה"ל נאלצים לחדשו תוך כדי תנועה, ואז, מה לעשות, גם בצה"ל עושים טעויות. פלסטיני שעוקב אחרי התקפות חיל האוויר בצפון רצועת עזה ומדווח על כך בשם גדודי עז א-דין אל קסאם, צייץ ותהה בחשבון הטוויטר שלו: "מדוע צריך להטיל חמש פצצות על בית אחד קטן?".

בלא הכרעה, ריכוזי הכוחות בדרום מסכנים את צה"ל

בזמן שהדרג המדיני לא מתקדם במעלה המשא ומתן, בצה"ל קיים רצון לשמר את ההתקפות ואת סדרת המהלומות שהוא מנחית על ארגוני הטרור הפלסטיניים, אשר מצדם הציבו לישראל רף גבוה שאיש בישראל לא מוכן לחתום עליו ולחיות עם קיומו.

אם כן, זה השלב שבו נדרשת ישראל לקבל הכרעות קשות, ולבחור אם להתחיל בשלב הריכוך או שמא בפעולות שיישמרו בתודעת הציבור וחמאס, תוך הבהרה כי צה"ל לא יורה סתם לעבר מבנים ריקים שהותקפו כבר בתחילת המבצע, אלא פועל לפי משנה סדורה שנועדה להעצים את הלחץ על ארגון חמאס. יהיה נכון לומר כי אגף המודיעין ותאי המודיעין בפיקוד דרום יודעים לייצר מודיעין איכותי בזמן אמת, ולהפוך אותו למטרות מדויקות ואפקטיביות אך זה לא משתווה לרמת המטרות שהוכנו במשך שנים לקראת המערכה הזו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
בסקירת הרמטכ"ל בישיבת הממשלה, נובמבר 2012. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
לכאן או לכאן, זה השלב להכריע. נתניהו, גנץ וברק/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

על כל אלה, נדרשים הרמטכ"ל והדרג המדיני להכריע האם הצבא מיישם את השלב המתקדם של מבצע "עמוד ענן" ומורה על פעולה קרקעית. החטיבות הסדירות בצה"ל סיימו לעבוד על מודלים ולאשר את התכניות המבצעיות, וכל מה שנותר הוא פקודה. כוחות המילואים סיימו גם הם את ההצטיידות בביגוד, אמצעי לחימה ותחמושת, קיימו אימונים ויהיו מוכנים למלא משימות מבצעיות. כל זמן שההחלטה לא נלקחת ועתיד המבצע לא מוכרע, ריכוזי הכוחות הגדולים סביב רצועת עזה מעמידים את צה"ל בסכנה. בכדורסל קוראים לזה "גארבג' טיים" – זמן זבל – בו ממשיכים לשחק, אך לאיש לא ברורה התועלת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully