וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד סוללת גוש דן: "ניירט גם מטחים גדולים יותר"

19.11.2012 / 7:00

על רקע החשש מפגיעה במטוסים הממריאים או נוחתים בנתב"ג, מספר מפקד סולת כיפת ברזל החדשה והמצטיינת על המאמצים לסנכרן את הצבא עם התעופה האזרחית: "אין סיכוי שנפגע במטוס"

צילום: דייב שחר, עריכה: אמיר קוטיגרו

(צפו ביירוט כיפת ברזל בגוש דן, אתמול)

מפקד סוללת כיפת ברזל בגוש דן, רב-סרן איתמר עבו, סיים לפני חודש וחצי את תפקידו במערך ההגנה האווירי ויצא ללימודי תואר ראשון. פתיחת מבצע "עמוד ענן", התגברות ירי הטילים וההחלטה במשרד הביטחון להקדים את מסירת סוללת כיפת ברזל החמישית שינו כנראה את מסלול חייו וחיי אזרחי גוש דן. "יש שליחות ונחישות בתפקיד ולכן השבתי בחיוב לבקשה לפקד על הסוללה".

בראיון לוואלה! חדשות, בתגובה לשאלה האם בוטלו או הוסטו טיסות בנמל התעופה בן גוריון בשל פעילות כיפת ברזל - נושא שעלה בלא מעט דיווחים ושמועות בימים האחרונים - אמר רס"ן עבו כי המרחב האווירי עמוס מאוד, אך התנועה בנתב"ג לא הופסקה. "אנחנו מנסים לסנכרן את עולם הצבא עם התעופה האזרחית. אין סיכוי בעולם שנפגע במטוס אזרחי".

מפקד סוללת כיפת ברזל המופקדת על גוש דן, רב-סרן איתמר עבו, נובמבר 2012. דובר צה"ל
"ביום שישי קלטנו את המערכת. עוד באותו יום התמקמנו וביום שבת כבר בשעה 8:00 היינו מוכנים מבצעית להגן על גוש דן"/דובר צה"ל

רס"ן עבו סיפר כי ביום חמישי קיבל צלצול טלפון ממפקד הגנה אווירית שקרא לו לקבל על עצמו את הקמת הסוללה החמישית של צה"ל. עבו זנח בשלב זה את תכנית הלימודים וקלט כבר ביום שישי האחרון את הסוללה, ומאז רשם שלושה יירוטים מוצלחים - האחרון שבהם אתמול בערב. "הסוללה משלבת חיילים מבית הספר להגנה אווירית. חלקם באים מסוללות אחרות וחלקם בעלי תפקיד בחיל", הסביר עבו, והוסיף כי "ביום שישי קלטנו את המערכת. עוד באותו יום התמקמנו וביום שבת כבר בשעה 8:00 היינו מוכנים מבצעית להגן על גוש דן".

"ההצלחה ביירוטים גיבשה את הכוח"

רס"ן אבו הסביר כי חלק מחמשת הטילים ששוגרו לעבר גוש דן היו מסוג פאג'ר 5 וחלקם מסוג 220 מ"מ מייצור עצמי, שניהם בעלי טווח דומה. למרות ההצלחה האדירה של הסוללה בפיקודו בהגנה על שמי גוש דן הוא מזהיר כי חלקי רסיסים עלולים לפגוע בעוברים והשבים: "כשיש צבע אדום עלייך להיכנס למרחב מוגן אחרת עלולים ליפול עלייך רסיסים. תמיד יהיו רסיסים, לא יותר מדי".

שיגור טיל ממערכת כיפת ברזל באשדוד. 18 בנובמבר 2012. רויטרס
שיגור ממערכת כיפת ברזל באשדוד, אתמול/רויטרס

מה התחושה אחרי יירוט באזור גוש דן?

"ההרגשה היא מדהימה. תוך 24 שעות לפרוש את הסוללה במרחב חדש יחסית ולהגיע להצלחה - זה יוצא דופן. התחושות הן אדירות, אצל כולנו, מהלוחם דרך הטכנאי: לראות טיל פוגע במטרה. הסוללה מצליחה בכל היירוטים שלה. ההצלחה סייעה בגיבוש הכוח".

איך ההרגשה כמפקד סוללה בת שלושה ימים שנחלה הישגים אדירים?

"זה עובד בצורה טובה מאוד. מתחקיר שערכנו עולה כי חמשת השיגורים היו לאותו מרחב. לא כל הרקטות יצאו מאותה נקודה במרחב. זה נראה כמו משגרים שהוכנו מראש. למערכת שלנו יש יכולת להתמודד עם מטחים גדולים יותר".

בטרם מונה למפקד הסוללה בגוש דן, כיהן רס"ן עבו בשלוש השנים האחרונות כמפקד סוללת "בזלת ב'".

מה השם שנבחר לסוללה?

"היא מוגדרת כסוללה ה'. השם הפופולרי בקרב חייל הסוללה הוא 'סוללת הללויה', אך טרם הוענק לה שם רשמי".

למרות ההגנה שמספקת כיפת ברזל, רס"ן עבו מדגיש כי "אם נופלת רקטה צריך להיות במקלטים או להסתתר במרחב מוגן. גם העצלנים ביותר יכולים לרוץ למרחב מוגן. יש מספיק זמן. זו מערכת חדשה, שום דבר לא מושלם, גם המערכת הזו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully