וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראייתו של פעוט מהצפון ניצלה בזכות ניתוח חדשני

קובי מנדל

14.11.2012 / 7:59

הפעוט בן השנתיים מאזור הצפון הגיע לבית החולים רמב"ם כשהוא סובל מעיוורון חלקי בעין ימין, שהתברר כי נוצר בעקבות גידול. בניתוח מסובך הצליחו להסיר הגידול ולהשיב הראייה

ראייתו של פעוט בן שנתיים מאזור הצפון ניצלה, לאחר שעבר ניתוח ראש מורכב בבית החולים רמב"ם בחיפה. הניתוח הוא הראשון מסוגו שבוצע בארץ בתינוק. הפעוט הגיע לפני מספר שבועות לבית החולים כשהוא סובל מעיוורון חלקי בעינו הימנית. בירור הרופאים העלה כי בבסיס גולגלתו של התינוק, התפתח גידול מסוג היסטיוציטוזיס, שגודלו כביצה, והוא יושב בנקודה קריטית, ליד עצב הראייה. יום למחרת הניתוח הדרמתי, החל הפעוט להזיז את עינו, וכעבור יומיים חזרה ראייתו בעין ימין. לאחר מספר ימים בהם נותר להשגחה, שוחרר התינוק לביתו.

הגידול, כך הסתבר, לחץ גם על עצבי גלגל העין והגביל את יכולתו של הפעוט להזיז את עינו הימנית. כתוצאה מכך הוא לקה בעיוורון חלקי, אולם בכך לא הסתיימו הבעיות. הרופאים התריעו בפני הורי הילד כי ישנה סכנה שהגידול יתפשט לכיוון עינו השמאלית של התינוק ולמעשה יגרום לו לאבד את ראייתו לחלוטין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הרופאים נכנסו אל אפו של הפעוט באמצעות סיב אופטי בקוטר של מילימטרים ספורים, שבקצהו ממוקמת מצלמה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בשל החשש מהידרדרות בראייתו של הילד, החליטו הרופאים לבצע ניתוח ראש דחוף בשיטה מונחית מצלמה, דרך אפו של העולל. הניתוח חייב גישה מותאמת בשל מימדי ראשו הקטנים של הפעוט, וחוסר התפתחות הסינוסים. הרופאים נדרשו ליצור "מסדרון עבודה" דרך נחיר האף, שדרכו יוכלו לשלוף את הגידול מבסיס המוח.

הרופאים נכנסו אל אפו של הפעוט באמצעות סיב אופטי בקוטר של מילימטרים ספורים, שבקצהו ממוקמת מצלמה קטנה המשדרת למסך שבחדר הניתוח. משם המשיכו הרופאים לכיוון עצב הראייה, שם התפתח הגידול. בעזרת כלים זעירים, הסירו הרופאים את רוב הגידול עד למעטפת המוח, כשהם נעזרים במערכת ניווט מיוחדת, במטרה למנוע פגיעה בעורקים ועצבים.

החסר הגדול בבסיס הגולגולת של הפעוט, היכן שהיה הגידול עד להוצאתו, תוקן על ידי השתלה של רקמה מרירית מחיצת האף שהועברה בשלמותה יחד עם אספקת הדם שלה, אל בסיס הגולגולת לשם הגנה על עצב הראיה. הניתוח, כמו גם התיקון, נעשה באמצעים אנדוסקופים (באמצעות החדרת מצלמה וסיב אופטי, ק.מ) וללא פתיחת הגולגולת, או יצירת חתכים בפנים או בראש. את הניתוח, שנמשך ארבע שעות, ביצעו פרופ' זיו גיל, מנהל מחלקת אף-אוז-גרון ניתוחי ראש וצוואר ברמב"ם, ד"ר יוסף גילבורד מנהל היחידה לנוירוכירורגיה בילדים וד"ר אריה גורדין, מנהל השרות לאא"ג ילדים במרכז הרפואי. לטיפול שותפים פרופ' מרים בן הרוש, מנהלת מחלקת המטו-אונקולוגית ילדים ברמב"ם, וסגנה דר' סרגיי פוסטובסקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully