וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ה"צמח" הצליח לתקשר עם רופאיו: "לא חש כאב"

סקוט ראוטלי הקנדי, השרוי בתרדמת בעקבות פגיעה מוחית, הצליח לענות על שאלות של רופאיו באמצעות מכשיר לסריקת פעילות המוח. "התוצאות הראו בבירור שהוא בחר תשובות"

סקוט ראוטלי, אזרח קנדה בן 39, הוא האדם הראשון שמבחינה רפואית מוגדר צמח, אולם מסוגל לתקשר עם רופאיו ולהשיב לשאלותיהם. רשת BBC דיווחה כי ראוטלי, הסובל מפגיעה מוחית זה 12 שנים כתוצאה מתאונת דרכים, השיב לשאלות הרופאים באמצעות סריקת פעילות מוחו במכשיר דימות תהודה מגנטית תפקודי (functional MRI), המשקף את פעילות המוח. הוא הסביר לרופאים כי על אף מצבו, הוא לא חש בכאב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
יודע מיהו והיכן הוא נמצא". ראוטלי/מערכת וואלה, צילום מסך

אנשים הסובלים מפגיעה בפעילות המוח לא מסוגלים לתקשר עם סביבתם ואינם מודעים למצבם, למרות שלעיתים הם מסוגלים "להתעורר" מהתרדמת לפקוח את עיניהם לזמן מה. ראוטלי, שנמצא בתרדמת מאז תאונת הדרכים שעבר, לא הראה סימנים לכך שהוא מודע למצבו או מסוגל לתקשר עם הסביבה.

פרופ' אדריאן אואן, חוקר מוח בריטי העומד בראש המכון לחקר המוח באוניברסיטת מערב אונטריו שבקנדה, טען כי ראוטלי, על אף הפגיעה האנושה במוחו, הצליח להראות לרופאיו כי הוא נמצא בהכרה. "ערכנו כמה סריקות של פעילות המוח של סקוט, שהראו בבירור כי הוא בחר תשובות עבור השאלות שהצגנו בפניו", הסביר פרופ' אואן. לדבריו, "אנו מאמינים כי סקוט יודע מיהו והיכן הוא נמצא".

צפו בכתבת רשת BBC על סקוט ראוטלי

Get Adobe Flash player

החוקר ציין כי מדובר בפריצת דרך בתחום. "במשך שנים רבות ניסינו לקבל תשובות מאנשים בתרדמת על מצבם. בעתיד נוכל אפילו לשאול את החולים כיצד אנו יכולים לשפר את איכות חייהם", אמר פרופ' אואן, והוסיף כי "אלו יכולות להיות אפילו שאלות פשוטות כגון כמה פעמים רחצו או האכילו אותם במשך היום".

הוריו של ראוטלי אמרו כי הם תמיד חשבו שבנם נמצא בהכרה וכי הוא מסוגל לתקשר עמם באמצעות הזזת אגודל או גלגול עיניים, אך עד כה הצוות הרפואי לא קיבל את דבריהם. רופאו האישי של ראוטלי זה עשר שנים, ד"ר בראיין יאנג, אמר בעקבות התגלית כי תוצאות סריקות המוח שנערכו לו עומדות בניגוד מוחלט להערכות ההתנהגותיות שנעשו לראוטלי במשך השנים.

"אני מאוד מופתע מהתגובות הקוגניטיביות של סקוט. עד כה הוא הוגדר כצמח ולא הראה כל תגובה שנתפשת כמשמעותית", אמר ד"ר יאנג, והוסיף כי גם עתה הוא מוגדר כך לפי הערכות התצפית שנעשו לו. לדבריו, בעקבות הממצאים החדשים יש לעדכן את ספרי הרפואה ולכלול בהם את שיטת המחקר של פרופ' אואן. במסגרת המחקר, שכלל חולים נוספים, התגלה כי אחד מהם מסוגל לזכור אירועים שהתרחשו לאחר הפגיעה במוחו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully