וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקה של הפסד: ערב עם מטה רומני בפנסילבניה

יעל אבן אור, ארה"ב

10.11.2012 / 18:24

כתבת וואלה! חדשות בארה"ב הגיעה לכינוס הרפובליקני באולם של מלון הילטון בערב הבחירות, שם בניגוד לסערה במטה היריב המנצח, שמרו על אדישות גם אחרי פרסום התוצאות

LIVE

כחצי שעה לאחר סגירת הקלפיות בפנסילבניה, אולם הנשפים של מלון הילטון בעיר האריסבורג מתחיל להתמלא. הרבה חליפות, פחות נשים. דיוקניהם העצומים של חברי המפלגה הממלאים תפקידים בממשל בוושינגטון ובממשל המקומי מקשטים את המבואה, כמו גם תמונותיהם של המועמדים לנשיאות. שתי נשים צעירות מאיישות את עמדת המידע לעיתונאים. הן לא יודעת מה יהיה בהמשך הערב, תלוי בתוצאות. בשלב כלשהו אולי ייצאו המושל, סגנו ויו"ר המפלגה בפנסילבניה מחדר המלחמה ואולי הם יישאו דברים. "בכל מקרה, יש שקעים בתוך האולם שאפשר להשתמש בהם".

באולם שלטי ענק המכריזים על ניצחונם של מיט רומני ופול ראיין, במדינה שלא הצביעה למועמד רפובליקני לנשיאות מאז 1988. על שני מסכים שידורי הבחירות של פוקס ניוז ללא סאונד. להקה מתחילה לנגן, והברמנים - להגיש משקאות. בכירי המפלגה עוד בחדר המלחמה והתורמים יושבים בחדר האח"מים. הצעירות שאיישו את עמדת העיתונאים מתקשות לענות על שאלות התקשורת המחפשים את חברי המפלגה - ותשובות. הן לחוצות, חוששות להגיד דבר לפני שיתחילו להגיע התוצאות. "אנחנו יודעים רק על שבעה אחוזים בינתיים, זה ממש לא אומר כלום וזה מאוד קרוב".

מיט רומני בנאום לאחר שהפסיד בבחירות בארה"ב, נובמבר 2012. רויטרס
מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות, מיט רומני, בנאום ההפסד/רויטרס

לאחר זמן מה, ניאותים חלק מבעלי התפקידים להיכנס לאולם. בשעה תשע וחצי, מכריזה רשת פוקס כי היא צופה שאובמה ינצח בפנסילבניה. גם מדגמים ברשתות NBC ו-CBS מצביעים על אותו דבר. האולם שוב מתרוקן, הלהקה יורדת מהבמה ומשתרר שקט. "המדגמים לא אומרים כלום, אנחנו מאוד אופטימיים", אומרים שני בחורים צעירים, בני 20 אולי, במקטורן עם סיכת המפלגה, שלא מורשים לדבר עם עיתונאים. מי שדואגת שמי שלא צריך להתראיין לא יתראיין היא ואלרי קאראס, דוברת המפלגה. "הם יכולים לעשות את הקביעות שלהם ב-DC", היא אומרת על תוצאות המדגמים, "אבל אנחנו נמצאים בפנסילבניה ואנחנו מכירים את המדינה שלנו יותר טוב מכל אחד אחר".

המפלגה הרפובליקנית אכן נוכחת בפנסילבניה. ב-2008, גרף אמנם אובמה בקלות את קולות הבוחרים במדינה, אבל כשזה קרה נשלטה המדינה על ידי דמוקרטים. בינתיים, נכנסו לתפקידי המושל וסגנו טום קורבט וג'ים קאוולי הרפובליקנים, ולאחר שהחזיקו הדמוקרטים ברוב המושבים בבית המחוקקים, בבחירות ב-2010 קיבלו הרפובליקנים 21 מושבים יותר מהם. שליטת המפלגה במוסדות המדינה המקומיים הפיחה אופטימיות בקרב חברי המפלגה במדינה בעלת 20 האלקטורים. "ניהלנו קמפיין ממש טוב ואנחנו מרגישים מאוד טוב באשר למה שיהיה. עוד מוקדם מדי לדבר על תוצאות", אומרת קאראס, כש-50% מהקולות כבר נספרו, ולפיהם הניצחון יהיה של אובמה.

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האולם שוב מתרוקן, הלהקה יורדת מהבמה ומשתרר שקט. המטה בהאריסבורג , פנסילבניה/מערכת וואלה!, צילום מסך

המפלגה הרפובליקנית, באמצעות שליטתה במוסדות המחוקקים, אכן עשתה מאמצים נרחבים להביא לבחירתו של המועמד הרפובליקני לנשיאות. רק כחודש לפני הבחירות, הגביל בית משפט בפנסילבניה את החוק שהעבירו מחוקקים רפובליקנים, לפיו תושבי המדינה ידרשו להציג תעודת זהות נושאת תמונה כדי להצביע לבחירות הנוכחיות - מדיניות הנודעת בכך שמטרתה למנוע מאוכלוסיות שאין ברשותן תעודה כזאת, לרוב תומכי המפלגה הדמוקרטית, להצביע בבחירות. החלטת השופט, לפיה החוק ייאכף במלואו רק בעוד שנה, יצר מצב מגוחך ומבלבל בו הבוחרים במדינה התבקשו להציג תעודת זהות עם תמונה בבואם לקלפיות, אך יכלו בכל זאת להצביע גם אם לא עשו כן. ביום הבחירות הגיעו תלונות רבות לארגוני זכויות הצבעה ולאמצעי התקשורת ממצביעים במדינה, שהוטעו על ידי על עובדי הקלפי ועל ידי שלטים שנתלו לפיהם מדובר בדרישה ולא בבקשה בלבד. "כן, היו לנו בעיות בקלפיות כל היום", אומרת ואלרי, "בפילדלפיה למשל היו חברים מהפנתרים השחורים החדשים שעמדו מחוץ לקלפיות ונראו מאיימים ובקלפי אחרת מצאנו תמונה גדולה של אובמה".

"פנסילבניה היא עדיין מדינה אדומה"

"אוי לא, הם הכריזו על אוהיו", קוראת אישה בקול רם, ומאלצת את הנוכחים השקועים בשיחות על בקבוק בירה או כוס יין להפנות לרגע מבטם למסכי הענק. דקה אחר כך, מכריזה רשת פוקס, הראשונה מבין כלי התקשורת, כי אובמה נבחר בשנית. הזמרת, שגבה אל המסכים, ממשיכה לשיר ורוב הנוכחים ממשיכים בשלהם, מחויכים, פונים לטלפונים שלהם, לדבר על התוצאות בהודעות טקסט או בטוויטר.

כלי התקשורת בארצות הברית החלו לפקפק בחודשים האחרונים במעמדה של פנסילבניה כמדינה מתנדנדת, וטענו כי אם תצביע המדינה בפעם השישית ברציפות למועמד הדמוקרטי, ב-2016 ניתן יהיה להתייחס אליה כמדינה דמוקרטית מובהקת. ואולם, ימים ספורים לפני הבחירות, ניסו בקמפיין רומני להטות את הכף, במדינה שבה אין הצבעה מוקדמת. מספר סקרים הצביעו לכאורה על תמיכה גוברת ברומני, ורפובליקנים כמו טום רידג' מיהרו להתראיין ולומר כי הכל עוד פתוח במדינה, בה לא ביקר רומני מאז ספטמבר ונראה היה שכבר ויתר עליה.

פחות מ-48 שעות לפני הבחירות, ביום ראשון, תר רומני את המדינה והשתתף בערב באירוע גדול בפרבר של פילדלפיה. "אתה חושב שדברים היו יכולים להיות אחרת אם רומני היה מגיע לכאן מוקדם יותר?" נשאל המושל קורבט על ידי העיתונאים במקום. "נשמור את הביקורת לשלב מאוחר יותר", הוא ענה. כשדיבר לנוכחים באולם, הוא ניסה להתרכז בחיובי עבור המפלגה בפנסילבניה, שהפסידה לא רק בבחירות לנשיאות אלא גם בבחירות למושב בסנאט ארצות הברית. "אנחנו עדיין שולטים בקונגרס ובסנאט המדינה ואנחנו צריכים להיות גאים בכך. פנסילבניה היא עדיין מדינה אדומה".

"הדמוקרטיה עובדת"

האירוע לא חיכה לנאום הפרישה של רומני. בזמן שברשתות האחרות נזהרו עוד מלקבוע שהמרוץ נגמר ורומני עיכב את הצהרתו, מסכי הפוקס באולם כבר קופלו, עובדי המלון פינו את כוסות היין וצלחות המתאבנים וחברי המפלגה קבעו לשתות את הבירה הבאה ("אבל זו תהיה האחרונה להיום - כבר הגזמנו") למטה, בבר של המלון.

"אתה לא נראה מאוכזב נורא", אני אומרת לאיש העסקים רוב גליסון המשמש כיו"ר המפלגה בפנסילבניה. "אני בפוליטיקה כבר הרבה זמן ואתה אף פעם לא לגמרי למטה או לגמרי למעלה, גם עכשיו. זה עסק גדול אבל הוא עובד, דמוקרטיה עובדת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully