וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומני הישראלי? כך מימן נפתלי בנט את הקמפיין שלו

יהושע בריינר

9.11.2012 / 9:00

יו"ר הבית היהודי ומי שמכר בעבר חברת סטארט-אפ תמורת עשרות מיליונים, קיבל לקמפיין שלו תרומות בסכום של חצי מיליון שקלים, שרובם מכיסו הפרטי. ומה עם המועמדים האחרים?

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו בנאום הניצחון של בנט, השבוע)

האקזיט של בנט השתלם: אחרי שהביס השבוע את ח"כ זבולון אורלב בבחירות לראשות מפלגת הבית היהודי וכבש את הציונות הדתית בסערה, הצצה להשקעה הכספית האדירה של נפתלי בנט בקמפיין הבחירות שלו יכול אולי להעיד על החשיבות של גב כלכלי במסע בחירות. על פי נתוני מבקר המדינה, בנט קיבל תרומות לקמפיין בגובה של חצי מיליון שקלים, סכום עתק ביחס למתחריו, לא רק בתוך המפלגה, אלא גם במפלגות אחרות. הנתון המעניין מתוך רשימת התרומות שקיבל בנט הוא כי את מרבית הכסף תרם בנט לעצמו. 440 אלף שקלים השקיע בנט מכיסו הפרטי למען קמפיין הבחירות שלו. רק לשם השוואה, המועמד המפסיד אורלב קיבל תרומות בגובה של 236 אלף שקלים, מתוכם תרם בעצמו רק 11 אלף שקלים.

בחירות למפלגת הבית היהודי, נובמבר 2012. דרור עינב
תרומה מהכיס הפרטי. בנט/דרור עינב

למרות ההשקעה העצמית האדירה, ניתן להעריך שבנט לא לווה את הכספים מהשוק האפור. כזכור, בשנת 2005 עשה בנט, אז איש היי-טק, אקזיט ענק כשמכר את חברת הסטארט-אפ "סאיוטה" בסכום של 145 מיליון דולר, כך שאפשר להעריך שההוצאה לפועל לא תחפש את בנט בזמן הקרוב.

מנהל קמפיין הבחירות של הבית היהודי, משה קלוגהפט, אמר בתגובה כי "כדי לשרת את עם ישראל, חשוב להיות משוחרר ככל האפשר ממחויבות לתורמים בעלי אינטרסים כאלה ואחרים, ואכן נפלה בחלקו של יו"ר התנועה הזכות להצליח ולהגיע לכנסת ללא תלות בתורמים ובבעלי עניין".

במפלגות האחרות שבהן צפויות להתקיים בחירות מקדימות בחודש הקרוב נראה כי מסע ההתרמות הולך וגובר. בניגוד לבנט, רוב התרומות מגיעות מתומכים בארץ ובחו"ל, וכשהפוליטיקאים תורמים לעצמם, הרי שמדובר בסכומים נמוכים יחסית. מבדיקת התרומות בשנה האחרונה בליכוד, מי שמוביל בקבלת התרומות הוא המועמד הנצחי לכהונה בכנסת, איש הימין משה פייגלין, שהתרים בשנה האחרונה 564 אלף שקלים. יש לציין כי מרבית התרומות הגיעו עבור התמודדותו בפריימריז לראשות המפלגה בתחילת השנה. אחריו ברשימה נמצאים גם כן מועמד חדש-ישן בליכוד, צחי הנגבי, שהתרים עד כה בשנה הנוכחית 517 אלף שקלים.

סתיו שפיר עם 34 אלף שקלים בלבד

בגזרת "יש עתיד" בה כזכור אין פריימריז, עושה רושם כי ראש המפלגה יאיר לפיד הצליח להתרים לעצמו בחציון הראשון של השנה סכום נכבד של 325 אלף שקלים. התרומות ללפיד הופסקו ביולי האחרון. בחודש זה הודיע על הקמת מפלגתו, כך שכעת התרומות מועברות ישירות למפלגה ולא לכל מועמד בנפרד.

במפלגת העבודה סכומי התרומות צנועים בהרבה. בראש רשימת המתרימים עומד ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג עם 125 אלף שקלים, אחריו המועמדים הטריים הכלכלן רובי נתנזון עם 129 אלף שקלים ומפקד סיירת מטכ"ל לשעבר עומר בר-לב עם 117 אלף שקלים. בדומה לבנט, גם מועמד אחר שעשה את הונו מעולם ההיי-טק בחר לתרום לעצמו. אראל מרגלית, שמנסה גם הוא לפלס את דרכו לכנסת תרם לעצמו מאה אלף שקלים.

מבט אל המתמודדים החדשים האחרים מראה כי גם הם רחוקים מאוד מסכומי העתק המושקעים בקמפיינים בליכוד. כך למשל הצליחה סתיו שפיר להתרים 34 אלף שקלים בלבד, נועם שליט עם 15 אלף שקלים, כאשר את הסכום כולו הוא תרם לעצמו, והעיתונאי לשעבר מיקי רוזנטל הרחק מאחור עם סכום תרומות של 2,340 שקלים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully