וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

50 גוונים של אמריקה: הפנים של הבחירות

לאורה רוסבראו

6.11.2012 / 11:00

מיוחד לוואלה!: 50 אמריקאים - אחד מכל מדינה - מסבירים למה יבחרו היום במי שיבחרו. 25 מהם יצביעו לברק אובמה, ו-25 למיט רומני. על כלכלה, נישואים חד-מיניים וקיום הבטחות

"זה לא יהיה קל, וזה יהיה ארוך", כך הכריז נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בנאום כניסתו לתפקיד בינואר 2009. כבר אז הוא חזה כי כהונתו הראשונה לא תהיה פשוטה, לנוכח ההתרסקות הכלכלית שירש. אחד מ-50 המרואיינים המופיעים בכתבה זו - שכל אחד מהם מגיע ממדינה אחרת מבין 50 המדינות המרכיבות את ארצות הברית - זכר את המשפט הזה. כמוהו, עוד רבים אחרים מבין ה-50 מבכים את המצב הכלכלי גם כיום, ארבע שנים מאוחר יותר, וציינו את הצורך בצמיחה כלכלית כמרכיב מרכזי בהחלטתם למי להצביע בבחירות לנשיאות.

המרוץ לבית הלבן - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות

הטיעון הזה שולט בעיקר בקרב 25 מתוך ה-50, שייתנו את קולם למיט רומני. כמעט כולם משתמשים בגרסה זו או אחרת של אותו הטיעון: צריך להחליף את אובמה באדם שמתמצא יותר במרחב העסקי, שיפגין יותר איפוק תקציבי וייצר יותר מקומות עבודה. הם מאמינים שרומני יוכל לעשות זאת על בסיס נסיונו המוצלח כמושל מדינת מסצ'וסטס, שם הצליח לאזן את התקציב מבלי להעלות מסים. גם נסיונו הנרחב במגזר העסקי הפרטי נזקף לזכותו.

מן העבר השני, תמונת המצב שונה בתכלית. מבין 25 המרואיינים שייתנו את קולם לאובמה, רק חלק קטן מתייחסים למדיניותו הכלכלית, ואלה בדרך כלל זוקפים את המצב הכלכלי הרעוע לחובת ממשל ג'ורג' בוש שקדם לו. לעומת זאת, הנושא החוזר כחוט השני בדבריהם הוא דווקא סדר היום החברתי של הנשיא: רובם מציבים בחזית הסיבות שבעטיין הם בוחרים בו את פעילותו למען שכר שווה לנשים, את תמיכתו בשוויון זכויות לקהילה הגאה, את נושא אמצעי המניעה וההפלות ואת רפורמת ביטוח הבריאות-לכל שהנהיג.

דווקא תומכיו של רומני, שמרנים ברובם, ממעטים במערכת הבחירות הזו להיתלות בנושאים חברתיים, שבדרך כלל עומדים בחזית כל קמפיין רפובליקני - כמו הגנה על נישואים מסורתיים בין גבר לאישה או "הזכות לחיים". הם ממוקדים בראש ובראשונה בכלכלה, והנושא השני בחשיבותו העולה אצלם הוא יחסי החוץ, ובייחוד ה"שמירה על ישראל".

ראוי להדגיש, עם זאת, שהבולטות היחסית של הנושא הישראלי ב-50 הראיונות אינו מקרי: כל ה-50 ידעו שהם מתראיינים לכלי תקשורת ישראלי, ולכן היו "משוחדים" במידת מה. בפועל, ישראל היא נושא הרבה פחות מרכזי על סדר היום של הבחירות הללו. ובכל זאת, הממצאים בהקשר זה מעניינים: מבין עשרה מרואיינים שציינו את היחס לישראל בין סיבותיהם, שבעה הם מצביעי רומני, ורק שלושה - מצביעי אובמה. חמישה מתוך אותם עשרה הם יהודים - ובהם כל שלושת התומכים של אובמה. הממצאים הללו משקפים את תמונת המצב הידועה: בעוד יהדות ארצות הברית חצויה בנוגע לשאלת המדיניות הנכונה כלפי ישראל, הרי ש"תומכי ישראל" שאינם יהודים (רובם נוצרים דתיים) הם באופן כמעט בלעדי רפובליקנים, ויצביעו לרומני.

בסופו של דבר, 50 המרואיינים כאן מספקים 50 זוויות ייחודית ומעניינות שניתן להשקיף מהן על האתגרים שמולם ניצבת ארצות הברית בימים אלו. יחד, הם יוצרים פסיפס עשיר המצליח לשקף תמונה מגוונת - אך מייצגת למדי - של האנשים שיכריעו את המרוץ לבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully