וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחזקות מפלגה ניאו-נאצית ביוון מדאיגה את ישראל

טל שלו

1.11.2012 / 19:24

מפלגת "השחר המוזהב" עסקה בעיקר בשנאת מהגרים. אך בשבוע שעבר הקריא הדובר סעיף מ"הפרוטוקולים של זקני ציון", ובאתר האינטרנט הואשמה ישראל ב"מתקפת הטרור הרצחנית" בסודן

חשש בישראל מהתגברות השיח האנטישמי ביוון וחדירתו לממסד הפוליטי: בשבועות האחרונים החלה מפלגת הימין הניאו-נאצית "השחר המוזהב", שנבחרה לפרלמנט בחודש מאי האחרון, למקד את מרצה בהאשמות אנטישמיות ואנטי-ישראליות. בשבוע שעבר הקריא אחד מחברי הסיעה ציטוטים מה"פרוטוקולים של זקני ציון", לראשונה מעל בימת הפרלמנט היווני, מבלי שאף אחד מחברי הפרלמנט הגיב על כך.

במשרד החוץ עוקבים בדאגה אחר פעילות המפלגה וחדירת האידיאולוגיה הקיצונית שלה לשיח הפוליטי ביוון. גורם בכיר במשרד אף אמר כי "המכובדות הממסדית שלה זוכה המפלגה היא מטרידה".

הפגנות באתונה במסגרת שביתה כללית של יממה. 18 באוקטובר 2012. רויטרס
עימותים באתונה על רקע המצב הכלכלי, בחודש שעבר/רויטרס

בחודש מאי האחרון הצליחה מפלגת "השחר המוזהב" להיכנס לראשונה בתולדותיה לפרלמנט היווני. המפלגה מחזיקה במצע ימני-לאומני קיצוני המתנגד לגזירות הצנע עקב מצבה הכלכלי הקשה של יוון ולנוכחות זרים במדינה. מנהיג המפלגה, ניקולאוס מיכאלוליאקוס, הכחיש לא פעם את קיומם של משרפות ותאי גזים במחנות ההשמדה הנאציים. אם לא די בכך, סמל המפלגה דומה מאוד לצלב הקרס, ובמטה המרכזי שלה מוצגים עותקים מספרו של אדולף היטלר "מיין קאמפף". בהפגנות המפלגה מצדיעים תומכיה במועל יד, והקריאה הקולנית ביותר הנשמעת בהן היא לסילוק זרים ומהגרים מיוון. על רקע המצב הכלכלי הקשה במדינה, חלה הקצנה פוליטית ברורה בציבור, המזכה את המפלגה בפופולריות הולכת וגדלה.

מצעד של חברי מפלגת "השחר המוזהב" הניאו-נאצית, אתונה, יוון, 29 במאי 2012. רויטרס
פעילי מפלגת "השחר המוזהב", בחודש מאי/רויטרס

עם כניסתם של 18 חברי "השחר המוזהב" לפרלמנט היווני, הביע משרד החוץ הישראלי דאגה ברורה והתריע מפני השפעתה על צמיחת רעיונות גזעניים, קסנופוביים ואנטישמיים במדינה האירופית. עד לאחרונה מיקדו חברי המפלגה את מסריהם בנושא המהגרים הזרים, ולא התייחסו כלל ליהודים או לרעיונות אנטישמיים. אך בשבוע שעבר נשא דובר המפלגה, איליאס קאסידאריס, דברים במליאת הפרלמנט, תוך שימוש בציטוט אחד הסעיפים בפרוטוקולים של זקני ציון, חיבור אנטישמי מזויף מסוף המאה ה-19 שהעליל על היהודים קונספירציה להשתלט על העולם. בסעיף נכתב: "על מנת להרוס את יוקרתם של הגיבורים, נעמיד אותם למשפט בהאשמה של גניבה, רצח וכל סוג של פשע נתעב ומטונף אחר". אף אחד מחברי הפרלמנט ששהו באולם לא הגיב לציטוט, ודובר הפרלמנט סירב גם הוא להתייחס או לגנות את הנושא.

"זוהי הציונות"

כמה ימים לאחר מכן פרסמה המפלגה באתר האינטרנט שלה הודעה בוטה המגנה בחריפות את ישראל על תקיפת מחסן התחמושת בסודן בשבוע שעבר שיוחסה לירושלים. "זוהי הציונות", הייתה כותרת ההודעה, בה צוטט שר ההסברה הסודני שהטיל את האחריות על ישראל. עוד נכתב בהודעה כי "משרד החוץ של מדינת הטרור הציונית סירב להגיב על המקרה ובכך אישר בעקיפין את אחריותו למתקפת הטרור הרצחנית". במקביל הושחתה בסוף השבוע שעבר בצלבי קרב אנדרטה לזכר קורבנות השואה באי רודוס.

פעילים מהמפלגה הלאומנית "סוובודה" מפגינים בקייב. 14 באוקטובר 2012. AP
חשש מפגיעה ביחסים בין ישראל ואוקראינה. פעילי "סוובודה"/AP

במשרד החוץ עוקבים בדאגה אחר המגמה, אך יחד עם זאת נזהרים שלא להתבטא בחריפות כדי לא להיתפס במתערבים בתהליכים פוליטיים פנימיים במדינה. משיחות שקיימו בכירים במשרד עם גורמים רשמיים ביוון עולה כי הממשלה היוונית מסתייגת מההתבטאויות ומפעילויות המפלגה, וכי בכירים בממשל סבורים שהיא גורמת נזק תדמיתי בינלאומי ליוון. במסגרת כך, נמנעה בחירתו של נציג מטעם "השחור המוזהב" לכהן כסגן נשיא הפרלמנט, אך עם זאת, כפי שהגדיר גורם בכיר במשרד, "הנאמנות היוונית לערכי הדמוקרטיה" מגבילה את היכולת לפעול כנגד המפלגה, וכך גם תקנון הפרלמנט.

השבוע נבחרה לראשונה מפלגה אנטישמית גם בבחירות לפרלמנט האוקראיני. משרד החוץ פרסם הודעה ובה הביע חשש מפגיעה ביחסים בין המדינות, על רקע התחזקותה של מפלגת "סוובודה". בחודש יולי האחרון פרסם מכון ויזנטל דו"ח שהתריע על התחזקות כוחן של מפלגות קיצוניות בבתי המחוקקים באירופה. יוון ומפלגת "השחר המוזהב" זכו בו להתייחסות נרחבת. "דור אחד לאחר אושוויץ, וההילה של היטלר עדיין נראית לעין", נכתב בדוח. "מחלתה העתיקה ביותר של אירופה - שנאת יהודים - שולחת גרורות באירופה הפוסט-מודרנית של ימינו. או שהעולם המערבי יתעמת עכשיו עם הרוע, או שנראה את נכדינו צועדים על פי המנונים טוטליטריים חדשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully