וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה: התחזקה המפלגה שנאבקת בביקורים באומן

רויטרס

29.10.2012 / 12:29

אנטישמיות באוקראינה: נשיא אוקראינה ינוקוביץ' חוגג את ניצחון מפלגתו בפרלמנט, אך בפניו עומדים יריבים חדשים. בראשם, המפלגה שפעיליה חשודים בהצתות בתי כנסת

לפי מדגמים שפורסמו לפנות בוקר (שני) באוקראינה, מפלגתו של הנשיא המכהן, ויקטור ינוקוביץ', צפויה לשמור על יתרון בפרלמנט אחרי בחירות-המשנה שנערכו אמש במדינה.

ואולם, נראה כי הסיעה השלטת בבית הנבחרים - "מפלגת האזורים" - תיאלץ להתמודד מול יריב חדש: מפלגת "סוובודה" הלאומנית, שקיבלה עד 12% מקולות האזרחים. אם לא די בכך, למפלגתו של ינוקוביץ' יש יריב נוסף בזירה, המתאגרף לשעבר ויטלי קליצ'קו, שמפלגתו - "מהלומה" (או "אגרוף") קיבלה עד 15% מן הקולות.

לקריאה נוספת: יהודי אוקראינה כבר התרגלו לאנטישמיות: "עוד רצח ישנה משהו?"

המתאגרף לשעבר ויטלי קליצ'קו שהתמודד בבחירות באוקראינה מטעם מפלגת UDAR ("מהלומה"). קייב, 28 באוקטובר. רויטרס
השחקן החדש בזירה: המתאגרף לשעבר ויטלי קליצ'קי/רויטרס

אם המדגמים משקפים נכונה את תוצאות האמת, מפלגתו של ינוקוביץ' זכתה ב-37% מהקולות, ובכך הבטיחה את אחיזתה בפרלמנט, לפחות עד שהנשיא עצמו יעמוד לבחירה חוזרת ב-2015. שלטונו של ינוקוביץ' התאפיין עד כה בביקורת נוקבת מן המערב בשל הפרות חמורות של זכויות אדם, ובעיקר בשל כליאתה של מנהיגת האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר, יוליה טימושנקו. גם החיבוק שמקבל ינוקוביץ' מהנשיא ולדימיר פוטין והתקרבותו הבלתי-פוסקת לרוסיה מוסיפים על בידודו מאירופה.

יבגניה טימושנקו, בתה של מנהיגת האופוזיציה הכלואה יוליה טימושנקו, מצביעה בבחירות לפרלמנט. דניפרופטרובסק, 28 באוקטובר 2012. רויטרס
יבגניה טימושנקו, ובידה תמונה של אמה, יוליה, מצביעה בדניפרופטרובסק/רויטרס

ראש הממשלה של ינוקוביץ', ניקולאי אזארוב, אמר הבוקר כי "ברור לכל שמפלגתנו ניצחה". לדבריו, תוצאות הבחירות "משקפות את האמון של העם במדיניותו של הנשיא". פקיד בכיר במפלגתם של ראש הממשלה והנשיא העריך כי הסיעה תבטיח לעצמה כשני שלישים מתוך 225 מושבי הפרלמנט שהוצעו לבחירה. לפי משקיפים חיצוניים, מספר המושבים של הסיעה עצמה לא יחצה את ה-160.

מפלגת סוובוודה: שונאים את הרוסים - ואת היהודים

כל הפרשנים מסכימים שהפתעת הבחירות היא ההצלחה המסחררת של התנועה הלאומנית-אנטשימית סוובוודה ("מפלגת החופש"). לפי כמה מדגמים, התנועה - ובקרוב סיעה - השיגה בין 7 ל-12 אחוזים מקולות הבוחרים, ולראשונה תזכה למושב אחד לפחות בבית הנבחרים של אוקראינה.

מרבית נציגי המפלגה מבוססים בחלקה המערבי ודובר-האוקראינית של המדינה, והם מתנגדים בתוקף לשיתוף פעולה עם רוסיה. מנהיג המפלגה, אולג טיאגניבוק, כירורג בן 43, נודע בהתבטאויותיו האנטישמיות, ובדרישתו להדיר את חסידי ברסלב באומן. פעילים רבים במפלגה נחשדו בעבר במעשים אנטישמיים, בהם הצתת של בתי כנסת באוקראינה ובהשחתה של בתי קברות יהודיים.

המפלגה הלאומנית סוובוודה ומפלגת האופוזיציה "מולדת", שזכתה בנתח נכבד מהקולות - כ-20 אחוזים - חתמו מראש על הסכם קואליציוני. טרם ברור מה ניסוחו ומה יהיה הרכב הגוש ששתי הסיעות ינסו להרכיב בפרלמנט.

צפו: מסע מצולם באוקראינה האמיתית

פעילים מהמפלגה הלאומנית "סוובודה" מפגינים בקייב. 14 באוקטובר 2012. AP
לפי המדגמים, לפחות אחד מפעילי המפלגה ייכנס לפרלמנט/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully