וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות: פתחנו בתהליך לסגירת "נווה יעקב"

1.11.2012 / 15:57

בהודעה מטעם משרד הבריאות נמסר כי מתגבשת תכנית לסגירת המעון לפגועי הנפש בפתח תקווה. משפחות המאושפזים בו, עם זאת, לא עודכנו בכך. אחת האמהות: "מפחדת שינקמו בבני"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

לאחר חשיפת פרשת ההתעללות בבית החולים לפגועי נפש "נווה יעקב" בפתח תקווה אתמול, החליט היום (חמישי) לסגור את המוסד. מדוברות משרד הבריאות נמסר כי "לאור התחזקות בממצאי החקירה, הנהלת המשרד עומדת ליישם תכנית מגירה שנבנתה באשר לסגירת המוסד ואשפוזים חלופיים". לצד זאת, משפחות החוסים טענו כי לא קיבלו כל הודעה על הכוונה לסגור את המוסד, בו מטופלים 155 חוסים, וכן לא עודכנו על מציאת מקומות חלופיים ליקיריהן.

בתגובה להודעה, אמרה אמו של אחד המטופלים, שהייתה בין המתלוננות על ההתעללות, ש/מחה על סגירת המקום, אולם היא פוחדת מנקמה בבנה. "הפחד שלי שיתנקמו בו בזמן שמחפשים מקום חלופי כי אני הוצאתי את הכול. אני בעיקר חוששת אם הרופא חזר לעבודה, כמו חלק מהעובדים שלא נמצא נגדם חשד, אם הוא חוזר הבן שלי אבוד". היא הסבירה כי הדבר קרה כבר בערב: "לאחר שפניתי והתלוננתי, הוא העמיס עליו תרופות כדי לשתק אותו ואני ממש חוששת מזה. אנשים שם לא מתפקדים, יש כאלה שהפסיקו ללכת והבן שלי בדרך לשם. אבל אני לא אוותר, אני רוצה מקום טוב שיטפלו בו כי שם זה גיהנום".

עו"ד דוד מנע, המייצג מספר משפחות של חוסים, שהגישו תלונות נגד הנהלת המוסד ועובדיו, אמר בתגובה כי אינו מאמין שמשרד הבריאות יסגור בסופו של דבר את המעון. "הוא צריך להיסגר ויש למשרד הבריאות את הסמכות לכך, אבל זה גדול ממידותיו", ציין. "מדובר בחוסים במצב קשה מאוד ולא פשוט למצוא מקום חלופי שיוכל לטפל בהם. המשפחות חוששות מנקמה בעקבות ההחלטה וצריך שגורמים חיצוניים יטפלו בנושא וימצאו מקום ראוי עבור החולים האלה. ההצעות האלה אולי יפות לתקשורת אבל אני לא מאמין שמשרד הבריאות יצליח להוציא את זה לפועל וצריך להחליף את הצוות ואת ההנהלה".

עוד על פרשת ההתעללות בהוסטל לפגועי נפש:
אם מטופל ב"נווה יעקב": "צוות סדיסטים, אנחנו בגיהנום"
החשד בהתעללות בחוסים: "כולם ידעו ולא עשו דבר"
חשד: עובדי מוסד לפגועי נפש בפתח תקווה התעללו בחוסים

מוסד לפגועי נפש נווה יעקב בפתח תקווה, אוקטובר 2012. יותם רונן
ייסגר? "נווה יעקב"/יותם רונן

בינתיים, חקירת המשטרה נמשכת. אמש הסתיימו הדיונים בהארכות המעצר של 14 עצורים. מעצרם של תשעה מהם הוארך ב-3-5 ימים, וחמשת הנוספים שוחררו למעצר בית. החשדות המיוחסים לצוות העובדים הם תקיפה והזנחת חסרי ישע, וכן חשש לפגיעה בעלת אופי מיני. נגד האחות הראשית, מנהל המוסד והבעלים, מיוחסות עבירות של אי דיווח, דבר שבאי כוחם של החשודים, ערוכי הדין דוד הורביץ ועמיר מלצר, דוחים על הסף. לדברי השניים, המוסד התנהל על פי הנהלים וכל מקרה חריג דווח, ודו"ח בנושא מולא ותויק כפי שהנהלים דורשים.

במקרה של אחד העצורים, שנחשד בביצוע מעשה מגונה בחוסה במעון, אמרה השופטת כי על אף שקיים חשד סביר לביצוע העבירה, מכיוון שמדובר בחשד ראשוני, היא נעתרת להאריך את מעצרו בשלושה ימים בלבד, ולא מקבלת את בקשת המשטרה שדרשה להאריך את המעצר בחמישה ימים.

עוד בוואלה!

עם Walla mobile מקבלים יותר! תוכניות סלולר במחיר משתלם

לכתבה המלאה

"לפעמים לא מקלחים אותנו כמה ימים"

הבוקר נראה היה שהמוסד חזר לשגרה, והעובדים החלופיים שהובאו על ידי משרד הבריאות לקראת חקירת העובדים הקבועים ממשיכים לתפעל את המקום. אחד החוסים במעון תיאר את תחושותיו בעקבות המקרה: "אני קצת במתח. אתמול הייתי בהיסטריה לא ידעתי מה קורה". כשהתבקש לתאר את צורת ההתנהגות כלפיו, הוא סיפר: "הייתה אחות שצעקה עליי והרביצה לי. מי שמתעצבן נותנים לו ישר כדור, סוגרים אותו במחלקה סגורה, נותנים לו זריקות וקושרים אותו. אם אני לא רגוע מיד אני מקבל את זה, וזה לא בסדר, אני רוצה לעזוב את המקום. אני פה כבר אחת 11 שנה ולא טוב לי. אני רוצה ללכת". הוא התייחס גם להזנחה כלפיו: "לפעמים לא מקלחים אותנו כמה ימים".

מוסד לפגועי נפש נווה יעקב בפתח תקווה, אוקטובר 2012. יותם רונן
מעצרם של תשעה הוארך ב-3-5 ימים, וחמישה שוחררו למעצר בית/יותם רונן

עו"ד מנע אמר כי המשפחות מתכוונות לתבוע את כל הגורמים המעורבים. "אנו נגיש בשם המשפחות תביעת נזקין גבוהה מאוד, בשל המעשים החמורים שנעשו לחוסים, והיא תוגש נגד כל הגורמים הרלוונטיים, כולל המשרדים האחראיים, שידעו מה קורה שם ונמנעו מלטפל בכך זמן רב", אמר.

"אין מקום להפרטה אם לא ניתן לפקח על הנהלים"

לדברי עו"ד מנע, הפגיעה הייתה חמורה והיא נבעה מהפרטה ואי-פיקוח מספיק מצד הרגולטור. "אנשי הצוות השתמשו בכוח בלתי סביר באנשים פגועים, גם בכאלה שפגועים באופן קל", ציין. כמו כן, הוא טען כי הפגיעה נבעה מכוח אדם מצומצם. "בהתחשב בעובדה שהם מקבלים הרבה כסף מהמדינה ובניסיון לצמצם בכוח אדם, רמת הטיפול והשמירה על היגיינה היא מאוד גרועה. עיקר הטענה שלי היא כלפי משרדי הרווחה והבריאות האחראיים לדבר, ולטענתי אם רוצים לעשות הפרטה צריך לעשות פיקוח ראוי, אין מקום להפרטה אם לא ניתן לפקח על הנהלים כמו שצריך. היו גם נזקים פיזיים כלפי חלק מהחוסים בגלל ההתנהגות התוקפנית ודבר כזה לא מקובל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully