וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד בהתעללות בחוסים: "כולם ידעו ולא עשו דבר"

בארגון "בזכות" לא הופתעו מפשיטת המשטרה על המוסד בפתח תקווה ומספרים שבשלוש השנים האחרונות התקבלו תלונות רבות. "מנעו מהם מזון, נעלו אותם למשך שעות בחדרים והתעללו"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק

בכל הנוגע לבית החולים נווה יעקב, שעליו פשטה היום (רביעי) המשטרה בחשד שבוצעה בו התעללות בחוסים פגועי נפש, הכתובת כבר דהתה מהקיר. מזה שנים מתקבלות עדויות קשות על המתרחש במקום, תלונות הלכו והצטברו בידי משרד הבריאות וארגונים חברתיים, אך דבר לא נעשה. בשלוש שנים האחרונות קיבל ארגון "בזכות", הפועל לשוויון זכויות לבעלי מוגבלויות, תלונות רבות מצד קרובי משפחה של אנשים השוהים במקום.

"שלוש שנים אני מסתובבת במקום, עורכת ביקורי פתע שוב ושוב ולא מאמינה שמדובר במקום המיועד לבני אדם", אומרת נעמה לרנר, מנהלת המחלקה הקהילתית בארגון "בזכות", "האבסורד הוא שכולם יודעים מה מתרחש במקום הזה ולא עושים דבר. מדובר במסגרת של 160 איש כשלכל 45 אנשים יש שלושה תאי שירותים ומקלחת אחת. מידע פנימי שהתקבל אצלנו מעיד כי גברים ונשים מקולחים כולם יחד, פעמים רבות באמצע הלילה". לרנר מוסיפה כי "גם בחדרים יש תנאים בלתי אנושיים כשבכל חדר חמש מיטות מה שהופך את החדר לצפוף. המיטות הן מיטות ברזל אכולות חלודה, אין שידות אישיות ולאף אדם אין מרחב אישי כלל. האנשים יושבים שם כל היום באפס מעשה ואם מישהו אומר משהו על כך מיד קושרים אותו. אנשים דיברו על התעללויות קשות, על שעות בחדרים נעולים, מניעת אוכל, שיניים רקובות ואיש לא עושה דבר".

מוסד לפגועי נפש נווה יעקב בפתח תקווה, אוקטובר 2012. יותם רונן
"אנשים סיפרו על שעות בחדרים נעולים". פשיטת המשטרה בנווה יעקב, היום/יותם רונן

"בזכות" פנו מספר פעמים למשרד הבריאות אך דבר לא נעשה. במאי 2011 יזמו ביקור פתע במקום של ח"כ אילן גילאון (מרצ) הפועל גם הוא לשוויון לבעלי מוגבלויות. דו"ח שהגיש גילאון למשרד הבריאות על שראה במקום הציג תמונה קשה של הזנחה, חוסר מקצועיות של הצוות המטפל ומעשי אלימות, אשר בגללה חוששים החוסים להתלונן. "ארבעה דיירים פנו אליי ברגע בו האחות הראשית לא עמדה לידי, וסיפרו שהוכו קשות על ידי אנשי צוות מכוחות העזר", נכתב בדו"ח של גילאון. "הם תיארו מכות בפנים, אגרופים בבטן ובעיטות ברגליים. כל ארבעת הדיירים נקבו באותם שמות של מטפלים מכים. כששאלתי אותם מדוע אינם מספרים לאחות הראשית, אמרו שהיא תעביר את המידע הלאה, ושהם חוששים שהצוות יתנכל להם עוד יותר".

גילאון כתב כי כשפנה לצוות המקום, קיבל תשובה אדישה למדי. "דורית, האחות הראשית, לא שללה את האפשרות שצוות מכוחות העזר מכה דיירים", כתב. "היא סיפרה שהמרחב הציבורי של המוסד מכוסה כולו בטלוויזיות במעגל סגור, ושאם דייר מתלונן, נבדקים הצילומים וגם מתשאלים את הצוות שהיה באותה משמרת. בשלוש השנים האחרונות פוטרו שלושה עובדים על רקע אלימות כלפי דיירים. דיירים שאינם מסוגלים או אינם מעיזים להתלונן, נותרים פגיעים, דבר שהינו בלתי נסבל!", כתב גילאון.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

"משרד הבריאות עשה שינויים קוסמטיים"

לרנר, שלא יכולה היתה להשלים עם המצב במקום והתעלמות הרשויות, פנתה לסגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, באוגוסט 2011 וביקשה שיצטרף אליה לסיור במקום. "הוא לא נותר אדיש כשג'וקים התהלכו שם בכל החדרים. הוא הזדעזע מהמקלחות, מה שהוביל להוספת ארבע מקלחות והפרדתן בווילון. אך מצב האנשים לא השתפר. אלו אנשים שהחיים הרעו עמם והמקום הזה בא ומוסיף על זה", אמרה לרנר. היא סיפרה עוד כי אנשי "בזכות" כתבו לראש שרותי בריאות הנפש במשרד הבריאות, ד"ר גד לובין, שהגיע גם הוא לסיור במקום אך דבר לא נעשה. "לפני מספר חודשים החל המשרד לדבר על רה-ארגון במקום אך לבסוף הכול הסתכם בשינויים פרסונליים שהם קוסמטיים בלבד, המצב נותר כשהיה", אמרה לרנר.

בעקבות שתי תלונות על הטרדה מינית הוציא בחודש אפריל משרד הבריאות הודעה לפיה "בלשכת הפסיכיאטר מחוז מרכז במשרד הבריאות התקבלה תלונה על חשדות לכאורה ביחס לאלימות מצד מספר עובדים כלפי מטופלים בבית חולים נווה יעקב בפתח תקווה. בעקבות התלונה, ביצעה הפסיכיאטרית המחוזית בדיקה במקום והגישה תלונה במשטרת ישראל. בהמשך לכך, דיווחה הנהלת בית החולים למשרד הבריאות, על פיטורי עובד החשוד במעורבות באירועים. צוות הפסיכיאטריה המחוזית במשרד הבריאות, יבצעו ביקורות פתע תכופות במקום להבטחת איכות הטיפול הניתן במקום ובטיחות המטופלים (אמש נערכה ביקורת פתע במקום)". בעקבות הביקורת הושעה מעבודתו אחד החשודים בהטרדה מינית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully