וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו בטקס לזכרו של רבין: "זיהה את האיום האירני"

טל שלו

28.10.2012 / 16:12

ראש הממשלה הדגיש כי לרוצח "אין סליחה ואין מחילה", בטקס האזכרה הממלכתי שהתקיים בהר הרצל, במלאות 17 שנים לרצח. הנשיא פרס: "יצחק זכה בוושינגטון להקשבה ולהערכה עמוקה"

עריכה: יאיר דניאל

"ב-17 השנים שעברו מאז הירצחו של יצחק רבין זכרונו לברכה, השתנו הרבה דברים בארץ ובעולם. אני מבקש להצביע על שלושה שינויים מרכזיים והשלושה שאותם חייבים לשנות", פתח ראש הממשלה בנימין נתניהו את דבריו בטקס האזכרה הממלכתי ללאה ויצחק רבין, שהתקיים היום (ראשון) בהר הרצל בירושלים, במלאות 17 שנים לרצח רבין ו-12 שנים לפטירת לאה רבין. לדברי נתניהו, השינוי הראשון שהתרחש הוא "חילופי הדור", בהסבירו כי מרבית תלמידי ישראל נולדו לאחר הרצח, "ולכן חשוב שהאירוע הטראומטי הזה יילמד מדור לדור, ולהבטיח שלרוצח לא תהיה שום מחילה ושום סליחה". הדבר השני שהשתנה, לדברי נתניהו, הוא המצב באזורנו, ובכללו אירן. "רבין זיהה היטב את האיום ומאז אירן מתקדמת בתכנית להשיג נשק גרעיני, הקימה בסיס טרור מלבנון ועזה שנורו מהם טילים ומחמשת גרורותיה בשני צירים - סוריה מצפון וחמאס מדרום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אין מחילה לרוצח ואין לו סליחה". נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

"ראוי לזכור עקרון נוסף של רבין, והוא הביטחון והשלום עם שכנינו, הכוח להגן על עצמנו; שלום עם שכנינו והרחבת בריתות עם ידידים, אך זה תלוי בעוצמתנו. אם נהיה חלשים, אויבנו לא ישלימו עם קיומנו", הוסיף נתניהו ."מאז רצח רבין העיקרון הזה הפך לחשוב עוד יותר, רבין רצה בשלום וחתם על הסכם אוסלו מתוך שאיפה עמוקה לשלום, אך היה מציאותי ומפוקח. מאז הרצח באי כוחה של אירן השתלטו על מחצית הפלסטינית - ברצועת עזה, ושואפים להשתלט על יהודה ושומרון. החמאס לא מסתיר כוונתו להשמיד את ישראל, בעוד הרשות הפלסטינית עד כה לא השלימה את ההסכם עמנו", הסביר. "אלה שלושת הדברים שאנו מחויבים לשמור עליהם; חינוך לסובלנות, שימור כוחו של צה"ל וחתירה מפוקחת לשלום עם שכנינו. באלה רבין האמין, אלה ישמשו לנו מפה ומצפן לנווט את ישראל בתקופה הזו", חתם ראש הממשלה את נאומו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יצחק היה חייל של שלום", ספד לו הנשיא/מערכת וואלה!, צילום מסך

בין המשתתפים בטקס נכחו בני משפחת רבין, נשיא המדינה שמעון פרס, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נשיא בית המשפט העליון אשר גרוניס, הרמטכ"ל בני גנץ, שרים, חברי כנסת ובכירי הסגל הדיפלומטי, וכן מנהלי לשכת רבין לשעבר שמעון שבס ואיתן הבר, נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר, ראש המוסד לשעבר ששימש מזכירו הצבאי של רבין, דני יתום, בכירי מפלגת העבודה לשעבר, אברהם בייגה שוחט, משה שחל אהרון ידלין וראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי.

נשיא המדינה שמעון פרס, שנאם קודם לנתניהו, ציין בנאומו כי כאשר רבין הגיע לתפקידי הנהגה, הוא רצה להוביל וידע להכריע. "הוא ידע שהיעדר הכרעה, עלולה לגרום לכך שהמאורעות יובילו אותנו, במקום שאנחנו נוביל אותם. ההכרעה חייבת להיות הן חזונית והן מעשית. חזונו היה בהיר וחד משמעי, מדינה יהודית ודמוקרטית. הוא שלל מדינה דו-לאומית מחשש שתביא למריבה דו–לאומית שאין לה קץ. כך יצחק חשב. כך אמר. כך פעל. הוא ידע שישראל נקנית בייסורים, ולא בפינוקים. הוא ידע שלבחור זה להנהיג. וזו היתה בחירתו. כושר הגנה עצמי. טיפוח ידידים וידידות לישראל. מדינה הבנויה על צדק חברתי. הצורך הביטחוני והרצון החברתי משלימים את היותנו מדינה אחת, צודקת וחזקה".

נעה רוטמן ויונתן בן ארצי מניחים זר על קברו של סבם יצחק רבין בהר הרצל, אוקטובר 2010. עומר מירון
בני המשפחה סמוך לקבר לאה ויצחק רבין/עומר מירון

לדברי פרס, גם בהתמנותו של רבין למפקד צבאי וגם בהיבחרו למנהיג אזרחי, "הוא לא זנח לרגע את החובה לקיים בטחון חזק ואת המחויבות לבנות צדק חברתי. ביטחון ושלום עם שכנינו. צדק ואחדות בתוכנו. בראש סדר היום עמדו אצלו, אצל כולנו, צרכי הביטחון".

הנשיא: "יצחק היה חייל של שלום"

פרס הוסיף כי הממשלה בראשות רבין הניחה את היסוד להסכם עתידי עם הפלסטינים – שתי מדינות לאום לשני עמים. "השלום עם ירדן שהיה תקוע בחדרי ההמתנה הוצא מהם והיה לשלום מלא", הוסיף. "היחסים עם ארצות הברית, שהם הנכס האסטרטגי החיצוני החשוב ביותר לביטחוננו, עלו מדרגה. יצחק זכה בוושינגטון להקשבה בלתי רגילה ולהערכה עמוקה. דבר שהשליך על מעמדנו הבינלאומי. תמיד עדיף לצאת לדרך עם ידידים מאשר לעשות הדרך רק מול אויבים". הנשיא הוסיף כי "חיילי צה"ל יודעים, ללחוץ על ההדק בזמן מלחמה. אבל יודעים וגם רוצים ללחוץ יד לשלום. בכל לובש מדים יש היום משהו מיצחק רבין, גם אם אינו מודע לכך, גם אם נולד לאחר הרצח. זה יצחק – חייל של שלום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ראש הממשלה בין יו"ר הכנסת לנשיא המדינה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהתייחסו לרצח אמר הנשיא כי "יצחק נפל שדוד וזקוף קומה על דרכו. יהודי שנשבע 'לא תרצח', רצח. אין מחילה. אין טשטוש. אין להתעלם מהאמת ההיסטורית. בעוד שעה קלה ניפרד מההר הזה, מיצחק ולאה האישה שאיתו לכל אורך הדרך. אבל לא ניפרד מדרכו, לא נשכח את שיעור קומתו. כמפקד שלחם וכמדינאי שחלם. באופן אישי אזכור שותפות זו, שהיה בה מרחב דמוקרטי לדעות שונות ומחויבות עמוקה להתלכד כהלכה בשעת הצורך. לא אשכח את הזכות לקיים ויכוח חופשי ואת החובה לקיים אחדות המעשה, לטובת המדינה, למען הדור הצעיר, למען עתיד שיש בו גדולה רוחנית, מורשת עתיקה ויכולת להמריא לעתיד חדש".

  • עוד באותו נושא:
  • יצחק רבין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully