וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עצרת לציון 17 שנה לרצח רבין: "המסר נמחק, עוות ושובש"

27.10.2012 / 21:45

רבבות בני אדם הגיעו לכיכר רבין בתל אביב לעצרת שכותרתה "זוכרים את הרצח - נאבקים על הדמוקרטיה". בין היתר, השתתפו באירוע חיים גורי ויולי תמיר, והופיעה יהודית רביץ

צילום: אבי כהן, עריכה: יותם בן-דוד

במלאות 17 שנים להירצחו, נערכה הערב (שבת) העצרת המרכזית לזכרו של ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב. בעצרת, שכותרתה "זוכרים את הרצח – נאבקים על הדמוקרטיה", נשאו דברים בין היתר, חיים גורי, הרב בני לאו, שרת החינוך לשעבר יולי תמיר, והרב אבי גיסר, והופיעו בה האמנים יהודית רביץ, שלמה בר, מוקי, אפרים שמיר ועוד. על פי דיווחים ראשוניים, לפחות 25 אלף בני אדם הגיעו לעצרת, שנשאו בין היתר שלטים שעליהם נכתב "הימין הרס את הדמוקרטיה" ו"נאבקים בגזענות - שומרים על הציונות". באירוע לא נאמו פוליטיקאים מכהנים, אולם בין היתר הגיעה לעצרת גם יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ'.

מנחה האירוע, העיתונאי רינו צרור, פתח את העצרת בדברים: "אנחנו כאן כי באבל ובזיכרון לא די, כי אחרי 17 שנה המסר נמחק, עוות ושובש. ניצני ראשית המעשה ההוא חוזרים על עצמם. אנחנו כאן כי עכשיו יש צורך דחוף גם לפעול, ולא רק לזכור, כי על כולנו מוטלת החובה לנסות לעצור את הרצח הבא". המשורר חיים גורי נשא דברים אף הוא, ואמר כי "רוח רעה מסתובבת בישראל. אותה אחת שביצעה את הטבח במערת המכפלה ומאפשרת גם היום פעולות תג מחיר".

עצרת לציון 17 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין בכיכר רבין בתל אביב. נמרוד סונדרס
כ-25 אלף איש הגיעו. העצרת הערב/נמרוד סונדרס

רב ההתנחלות עפרה, הרב אבי גיסר, נשא דברים בעצרת, ואמר: "כולנו עומדים כאן היום באמירה אחת שבאה מתוך הרבה כאב. אתם רואים את הסימנים הרעים שעליהם אני מדבר, ועל מנת שנוכל להקים עצרת כזו ברוח מחויבות למדינה, כל אחד צריך לסבול מעט מהדברים שהוא שומע. אין לישראל תורה שמתירה שפיכות דמים. אין שפיכות דמים, לא בקרב ישראל ולא כלפי האנושות בכלל ומי שאינו מודע לכך אין לו חלק בתורת ישראל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רבבות השתתפו בעצרת לציון 17 שנים לרצח רבין בכיכר רבין בתל אביב. נמרוד סונדרס
בצל מחלוקת, העצרת הערב/נמרוד סונדרס

חרף הצהרות מארגני העצרת, שאמרו כי תהיה נטולת פוליטיקה, שרת החינוך לשעבר, פרופ' יולי תמיר, נשאה נאום פוליטי בעצרת. "45 שנים של כיבוש ויחס משפיל לעם הכבוש חלחלו לעבר הקו הירוק, שנרמס ונמחק, ויצרו את התנאים לגזענות יהודית מסוכנת", אמרה. "לצעירים הרואים בתורת המלך תורת אמת, לנוער יהודי הרודף ערבי בן גילו בירושלים ועושה בו לינץ'. ל-99 אחוז מהישראלים האומרים כי אם תהיה כאן מדינה דו לאומית, לתושביה הפלסטינים לא תהיה זכות הצבעה. בתודעה הישראלית נולדה אופציה מדינית חדשה: 'אין אנו חייבים עוד לבחור בין שתי מדינות לשני עמים לבין מדינה דו לאומית, נוכל לייסד כאן מדינה אחת, שלמחצית מאזרחיה אין זכויות אזרחיות ולאומיות' – רעיון מתוקן זה, שהברית החדשה בין נתניהו וליברמן מחדדת אותו, הוא סופה של הדמוקרטיה הישראלית".

העצרת נערכה השנה בצל מחלוקת קשה. לאחר שבשנים קודמות הופקה העצרת על ידי מרכז רבין ועמותת "4 בנובמבר", השנה היא הופקה על ידי חלק מתנועות הנוער, ובהן השומר הצעיר והנוער העובד והלומד וכן תנועת "דרור ישראל". השנה, לראשונה, לקחו חלק בעצרת גם חברי תנועת בני עקיבא, מהלך שהביא לביקורת קשה בתוך התנועה. לפני מספר ימים נחשף בוואלה! חדשות מכתב שכתבו חניכים ומדריכים בתנועה מאיתמר, ובו הביעו זעם על החלטתו של מזכ"ל התנועה, דני הירשברג, לקחת חלק באירוע.

"כראש ממשלה, פעל רבין ליצירת ישות ערבית אשר פועלת ללא הרף להשמדת ישראל", נכתב במכתב. "אין כל מקום לקחת חלק באירוע בו מאדירים את שמו ומורשתו של מי שהשאיר מורשת אחת - תבוסתנות לאומית והקרבת 'קורבנות שלום' על מזבח אוסלו. מאז חתימת ההסכמים נרצחו 20 מתושבי איתמר ועדיין לא יבש דמו של חברינו יואב פוגל, ובגלל רבין לא נזכה לראות אותו עמנו בשבת הקרובה עולה לשבט החדש".

"זיכרון הרצח ישוב להיות המניע להיאבק בכל התרת דם"

מזכ"ל תנועת בני עקיבא, דני הירשברג, שהחליט להגיע ולנאום בעצרת, אמר מול הקהל הרב: "רצח רבין היה רגע של משבר נורא, לא רק בתולדות ישראל אלא בתולדות העם היהודי. עלינו, הדור שחווה את המשבר, מוטלת חובה כפולה להנחיל לקחים, לזכור, ללמוד וללמד, ולהקפיד להישמר משנאה, אלימות ואטימות, ולהוליד מהמשבר את הדבר החדש. יש לנהל מחלוקות, אפילו נוקבות, מתוך כבוד הדדי. אנו, המופקדים על חינוך לערכים ולאידאלים, חייבים להנחיל את ההכרה שאמונה בצדקת הדרך לא מצריכה ויתור על ערכי כבוד האדם. עלינו למחות נגד מבצעי תג מחיר ונגד האנרכיסטים שעל הגדר, נגד מידי האבנים על חיילי צה"ל, להיאבק נגד מציתי האש במסגדים, ונגד אלו המסיתים לאלימות בין העמים החיים פה. גם הרוצח בכיכר זו פעל מאמונה מעוותת. מוטל עלינו לתקן ובנות מחדש. רק ביחד נוכל".

מארגני העצרת, מצדם, טענו כי העצרת תשים דגש על הדמוקרטיה, תוך התייחסות להסתה שקדמה לרצח רבין ולפגיעה האנושה שקיימת לדבריהם בדמוקרטיה היום. רכז מחנות העולים, אילן גזית, ממארגני העצרת, אמר כי "לעצרת לציון רצח רבין יש תפקיד חשוב למלא, היא תהא השנה סמל ושופר לכל מי שמוכן להיאבק על הארץ הזאת, מי שלא מוכן שירימו יד על הדמוקרטיה שלנו. לא מדובר כאן בחלוקות המסורתיות של שמאל וימין - הוזמנו ויגיעו כל מי שמאוחד בדרישה לקבלת עול הדמוקרטיה. זיכרון רצח רבין ישוב להיות הדלק המניע ליצירת מדינה יהודית ודמוקרטית, הוא יהיה המניע להיאבק בכל סוגי הגזענות והתרת הדם".

לפני העצרת, בשעה 17:30, התקיים במקום גם אירוע של תנועת הצופים לזכרו של רבין, שכותרתו: "יהיה בסדר", במהלכו קיימו בני השכבה הבוגרת של התנועה דיונים בשולחנות עגולים בנושא רצח רבין ומורשתו. מזכ"ל תנועת הצופים, גל בן שימול, אמר השבוע: "אנחנו לקחנו את המקום של רצח רבין לדבר על הדמוקרטיה ויהיו ביום ראשון שולחנות עגולים של שמיניסטים ומתנדבים שיעסקו במתי שמים קו אדום בוויכוח, מהי דמוקרטיה נכונה, איך אנחנו צריכים לכבד את הדעה". באירוע השתתפו גם יו"ר סיעת העבודה איתן כבל, ח"כ יואל חסון וסגן שר החוץ, דני אילון.

הקהל התבקש להגיע בתחבורה ציבורית

עשרות שוטרים נפרסו הערב ברחובות הסמוכים, כדי לאבטח את הקהל ולשמור על הסדר. שוטרי אגף התנועה חסמו צירים וכיוונו את התנועה לצירים חלופיים. בין השעות 17:30 ל-23:00נסגרו הרחובות הבאים לתנועת כלי רכב: רחוב אבן גבירול לשני הכיוונים בקטע שבין קפלן לארלוזורוב, שדרות שאול המלך מרחוב וייצמן עד אבן גבירול, רחוב פרישמן מכיכר מסריק עד כיכר רבין, שדרות בן גוריון מרחוב שלמה המלך עד הכיכר, רחוב בלוך מרחוב ארלוזורוב עד הכיכר, רחוב גורדון משלמה המלך עד רחוב מלכי ישראל ומלכי ישראל ייסגר לשני הכיוונים משדרות בן גוריון עד שדרות ח"ן.

לקריאה נוספת:
מזכ"ל בני עקיבא: "אשתתף בעצרת רבין לשם האחדות"
מדריכים בבני עקיבא: "לא להשתתף בטקס לזכר רבין"

בהכנת הידיעה השתתפה מור שמעוני

(עדכון ראשון: 15:02)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully