וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתאחדים: הליכוד וישראל ביתנו ירוצו ברשימה משותפת

פנחס וולף

25.10.2012 / 18:08

נתניהו וליברמן יודיעו בשעה 20:00 על איחוד הרשימות בבחירות לכנסת ה-19, בהתבסס על סקר שהזמין הליכוד ואשר ניבא לרשימה המאוחדת 56 מנדטים, לעומת 45 מושבים לשתיהן בנפרד

חי: מסיבת העיתונאים של נתניהו וליברמן

LIVE

המפץ של הבחירות: ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן ימסרו הערב (חמישי) הודעה משותפת, בה יודיעו על ריצה משותפת של ישראל ביתנו והליכוד בבחירות לכנסת ה-19. בשעה 20:00 יכנסו השניים מסיבת עיתונאים בירושלים ויכריזו על המהלך, שיכלול כנראה ריצה בשיטת "ריצ'רץ'". משמעות הדבר היא שהרשימה המאוחדת תדרג, לסירוגין, שמות משתי המפלגות בזה אחר זה.

גורמים בליכוד מסרו כי בשבוע שעבר הזמין ראש הממשלה סקר מטעם הליכוד, כאשר הציפייה של נתניהו היתה שרשימה מאוחדת תקבל למעלה מ-60 מנדטים. סמוך ליום הולדתו, קיבל נתניהו את תוצאות הסקר, שהראו על 56 מנדטים, לעומת 45 מנדטים - 30 לליכוד ו-15 לישראל ביתנו - המוערכים לשתיהן יחד, בריצה נפרדת. ההבדל הלא-מהותי בין הרצוי למצוי בתוצאות האיחוד, הוביל לסגירת הפרטים האחרונים עם ליברמן, לפני ההכרזה הערב.

ליברמן נתניהו. רויטרס, יותם פרום
הפרטים נסגרו בסמוך ליום ההולדת של ראש הממשלה. ליברמן ונתניהו/יותם פרום, רויטרס

בליכוד מעריכים שהריצה המשותפת תהיה כך שנתניהו יהיה ראשון, ליברמן שני ולאחר מכן על כל שני מועמדים מהליכוד יהיה מועמד מישראל ביתנו. מעבר לסקר המחמיא, לכאורה, ההערכה היא כי מספר סיבות הובילו להחלטה על ריצה משותפת של הרשימות, ובמרכזן החשש מהתחזקותו בליכוד של איש הימין משה פייגלין מחד, והתחזקות חיים כץ בסיעת הליכוד מאידך.

אם תוצאות הבחירות ידמו לסקר שנערך עבור נתניהו, אזי הנשיא לא יתלבט על מי להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה – שכן הליכוד-ישראל ביתנו צפויים לגרוף למעלה מ-50 מנדטים. סיבה נוספת היא נושא המשילות: נתניהו חשש מאוד מכך שאחרי הבחירות גם אם יוטל עליו להרכיב את הממשלה, יהיו בה מפלגות קטנות, על דרישותיהן - דבר שיקשה עליו את חופש הפעולה. ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו מבקש לאותת לגוש השמאל שבעוד הם מגייסים "כוכבים" חדשים כמעט מדי יום, הוא מרכיב מפלגה גדולה, בדומה למפא"י ההיסטורית.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה

"תראו כאן מחנה לאומי-ימני, בתקווה להרבה מנדטים"

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, הסביר הערב את החבירה למפלגתו של מי שכיהן כמנכ"ל הליכוד. "הציבור כל הזמן מדבר על הצורך בגושים, בפחות פרגמנטציה של המערכת הפוליטית", הסביר. לדברי ארדן, מחלוקות בין המפלגות "היו בקדנציה הזאת ויכולות לפרוץ גם בקדנציה הבאה, אבל עדיין יש בכך מסר חשוב בשל נושאים שהקשו עלינו בכנסת האחרונה, בהם יוקר המחייה והשוויון בנטל".

"תראו כאן מחנה לאומי-ימני בעל יכולת, ואנחנו מקווים שנקבל הרבה מאוד מנדטים", הוסיף ארדן. עם זאת, הדגיש, "מרכז הליכוד יהיה חייב לאשר את הסיכום הזה, שכן זו לא מפלגה משותפת אלא רשימה משותפת". על יחסיהם של ראשי שתי המפלגות ואמירותיהם בעבר, נוכח החיבור המפתיע כעת, ציין ארדן כי "הרבה אנשים בפוליטיקה אמרו הרבה דברים, זה עדיין לא סותר שבראייה הלאומית יש להם עמדות משותפות".

בנימין נתניהו ומנכ"ל משרד ראש הממשלה דאז אביגדור ליברמן, 1997. AP
חוזרים לשתף פעולה. השניים בתקופה שליברמן שימש כמנכ"ל הליכוד/AP

הסקרים האחרונים הצביעו על היחלשות של ישראל ביתנו, לאחר שכמה הערכות סברו שמיצוי הפוטנציאל האלקטורלי של ליברמן בקרב קהל היעד המרכזי שלו - יוצאי חבר העמים - הגיע למימוש מקסימלי. עם זאת, הליכוד שמר על כוחו על פי מרבית הסקרים, אם כי רשימת הליכוד לכנסת הבאה לא התפארה בשמות חדשים כמו יריבי המפלגה, במיוחד במפלגת העבודה ו"יש עתיד" של יאיר לפיד.

על פי סקר "הארץ" שפורסם בשבוע שעבר, ישראל ביתנו נחלשה ל-13 מנדטים לעומת 15 שקיבלה בבחירות הקודמות, כך גם הליכוד שירד מ-28 מנדטים ל-24 (לאחר כניסת דרעי לש"ס).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully