וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלום סמסטר א': 300 אלף סטודנטים פותחים שנת לימודים

ב-67 מוסדות להשכלה גבוהה יחלו את לימודיהם הסטודנטים, שגם השנה לא יזכו להימנע משיבושים: המכללות הטכנולוגיות להנדסאים ישבתו, וכמוהן הסגל הבכיר באוניברסיטת בר אילן

חוזרים ללימודים: ‏כ-300 אלף סטודנטים יפתחו היום (ראשון) את שנת הלימודים האקדמית באוניברסיטאות וביתר המוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ. גם השנה לא יזכו התלמידים לפתיחת שנה חפה משיבושים: המכללות הטכנולוגיות להנדסאים לא יפתחו מחר את שנת הלימודים, במחאה על אי-העברת תקציבים למוסדות, ותלמידיהן אף יפגינו במחאה על כך במספר מוקדים ברחבי הארץ. כמו כן, הסגל הבכיר באוניברסיטת בר אילן הודיע כי ישבות היום בשל סכסוך עבודה הנוגע לפדיון ימי מחלה. יתר הלימודים במוסד יתקיימו כסדרם.

אוניברסיטת בר אילן. אורי בצון
באוניברסיטת בר אילן צפויים שיבושים. סטודנטים בבר אילן/אורי בצון

305,550 סטודנטים יפתחו את השנה ב-67 מוסדות להשכלה גבוהה ברחבי הארץ, מתוכם שבע אוניברסיטאות מחקר, האוניברסיטה הפתוחה, 37 מכללות אקדמיות - בהן 21 המתוקצבות על ידי הוועדה לתכנון ולתקצוב (ות"ת) ו-16 מכללות שאינן מתוקצבות על ידי הוועדה, וכן 22 מכללות להכשרת עובדי הוראה. מנתונים שפרסמה לאחרונה המועצה להשכלה גבוהה, עולה כי כמחצית מהסטודנטים ילמדו במכללות, בעוד שהיתר ילמדו במסגרת האוניברסיטאות השונות. 236,010 מהסטודנטים שיפתחו את שנת הלימודים הם סטודנטים לתואר ראשון, 57,670 סטודנטים לתואר שני, 10,620 ילמדו לתואר שלישי, ו-1,250 יחלו בלימודי תעודה.

לרגל פתיחת השנה נמסר מוועד ראשי האוניברסיטאות כי "הסטודנטים המתחילים היום את לימודיהם באוניברסיטאות הם העתודה האקדמית והמחקרית ועתידה של מדינת ישראל". עוד נמסר מהוועד כי "הדילול בתשתיות המחקר הפיזיות והאנושיות השפיע ישירות על בריחת המוחות בעשר השנים האחרונות. במקביל, הפרויקט להשבת מדענים חוזרים לא מניב את התוצאות המצופות. בריחת המוחות חייבת להיעצר. ישראל הפכה לפס ייצור לשיווק מדענים - אנחנו 'מייצרים' מדענים מוכשרים, נותנים להם את כל ההכשרה, וכשהם מוכנים הם יוצאים לחו"ל".

אוניברסיטת בר אילן. אורי לנץ
הסגל הבכיר בבר אילן הודיע אתמול כי לא יפתח את שנת הלימודים. אוניברסיטת בר אילן/אורי לנץ

לדברי הגורמים בוועד, "חובה על המדינה לדאוג לכך שה'מוחות' המעולים, פרי ההשכלה הגבוהה, יבחרו להישאר בארץ או בוודאי לשוב אליה אחרי הכשרה בחו"ל. הדרך לעשות זאת היא לספק להם תנאי תשתית מחקריים ואישיים ראויים ובני-תחרות עם אלה המוצעים להם בעולם. אם לא כן, נמצא בעוד מספר שנים שרבים מהם מעדיפים להישאר בחו"ל ולתרום למדינות אחרות את הידע הרב שטיפחה בהם מדינת ישראל". לדברי הגורמים, "קיים הכרח לתעדף תקציבית את המחקר האקדמי הנערך באוניברסיטאות, על מנת לשמור ואף להגדיל את הישגי המדע הישראלי".

פורום המכללות יפגין ברחבי הארץ

אך, כאמור, לא כולם יפתחו את השנה כסדרה. פורום המכללות הטכנולוגיות להנדסאים הודיע כי יקיים מחר הפגנות ברחבי הארץ במחאה על תקציבים שלטענתם לא הועברו למוסדות הפורום על ידי משרד התמ"ת. לדברי אנשי הפורום, נדרש למכללות תקציב חירום של 40 מיליון שקלים על מנת לפתוח את שנת הלימודים הנוכחית, ועד שיתקבל הסכום, ישבתו המכללות ואלפי תלמידיהן. ההפגנות ייערכו מחר ב-11:00 בבוקר במכללות הטכנולוגיות בשנקר, תל חי ובאר שבע.

כמו כן, צפויים שיבושים גם באוניברסיטת בר אילן. הסגל הבכיר הודיע אתמול כי לא יפתח את שנת הלימודים, זאת במחאה על חישוב פדיון ימי המחלה למרצים שיוצאים לגמלאות. שיעורים בהנחיית אנשי הסגל הבכיר לא יתקיימו, אולם הלימודים בהנחיית עוזרי ההוראה ואנשי הסגל הזוטר יתקיימו כסדרם.

הנהלת אוניברסיטת בר אילן מסרה אמש בתגובה כי "הלימודים יתקיימו מחר כסדרם בכל המחלקות. ההנהלה קוראת לסטודנטים ולמרצים להתייצב ללימודים. בסוף השבוע שוחח נשיא בר אילן, פרופ' משה קוה, עם הממונה על השכר באוצר וביקש ממנו לזרז את מתן האישור לשנות את דרך חישוב פדיון ימי המחלה למרצים הפורשים לגמלאות ולכלול בחישוב גם רכיבי שכר. הממונה הודיע כי ימסור את תשובתו בראשית השבוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully