וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהנדס עסקת שליט: מי הוא ראש המודיעין המצרי?

ניר יהב

19.10.2012 / 16:00

כשגלעד שליט הועבר מידי חמאס אל חזקת המצרים, נראו בצילומי התקשורת שני גברים שאחזו בו. אחד מהם הוא ראש המודיעין המצרי, שזהותו הייתה חסויה עד לפני שנה. פרופיל

מיד לאחר ההודעה הרשמית לפני כחודשיים על מינויו של מוחמד ראפת שחאתה לראש המודיעין המצרי, דאגו כמה "נשמות טובות" להעלות ליוטיוב סרטון וידאו שבו הוא מתחבק ומתנשק עם קצינים ישראלים. בדיוק לפני שנה, כנציג המודיעין המצרי, ליווה שחאתה את החייל החטוף גלעד שליט למחנה "אמיתי", שם קיבלו אותו קציני צה"ל ושם גם הסתיים הליך העברתו הרשמי מחמאס למצרים וממצרים לישראל. הקצינים הישראלים הנרגשים השתחררו מהלחץ האדיר שבו היו שרויים, וכדי לבטא את אושרם הם התחבקו והתנשקו עם שחאתה.

אותן "נשמות טובות" שפרסמו את הסרטון תחת הכותרת "הפדיחה של ראש המודיעין החדש", לא הצליחו להכתים את דמותו של שחאתה. עדות קטנה לכישלון מאמציהם היא הערה שכתב אחד הגולשים המצרים מתחת לסרטון: "מר שחאתה לא יזם את הנשיקות ואת החיבוקים. היהודים הם אלו שיזמו. צפו בסרטון פעם נוספת ותראו". אותו גולש אינו מכיר ודאי את ראש המודיעין המצרי, אולם כל מי שכן מכיר אותו מעיד על "הגנרל שחאתה" (דרגתו היא "ליוא", המקבילה לדרגת אלוף בצה"ל – נ.י) שהוא איש מקצוע רציני, חכם ומסור. עם זאת, בכל הנוגע לחייו האישיים ולמסלולו המקצועי – רב הנסתר על הגלוי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שחאתה/מערכת וואלה!, צילום מסך

מתוקף תפקידו כראש המודיעין המצרי, מוחמד ראפת שחאתה עבד אל-וואחד אינו מוכר כלל וכלל לציבור המצרי. אזרחים מצרים העוקבים באדיקות אחר אירועי האקטואליה לא הכירו אותו לפני שהוכרז על מינויו לתפקיד באוגוסט האחרון. "עד לפני חודשיים לא שמעתי בכלל את השם שלו ואין לי שום מושג לגבי פעילותו", אומר במבוכה חוסיין, תושב קהיר. עלי, המתגורר אף הוא בבירה המצרית, מוסיף: "אני עוקב באופן קבוע אחרי החדשות, אך רק כשהוא מונה שמעתי עליו לראשונה. צריך לזכור שהוא, כמו יתר הבכירים במנגנון המודיעין המצרי, אינם אנשי ציבור ולכן הם אינם מוכרים לנו. כמו שבישראל בכירי השב"כ והמוסד אינם מוכרים לציבור, כך גם אצלנו". למרבה הפלא, גם כלי התקשורת במצרים לא הכירו את שחאתה האלמוני, והם התחרו ביניהם מי יפרסם ראשון את תמונתו.

טיפס אט-אט בסולם הדרגות

הפעם הראשונה שבה נראה שחאתה בפומבי הייתה גם הפעם הראשונה שבה נראו התמונות הראשונות של גלעד שליט מחוץ לשבי. כשהג'יפ שבו ישב גלעד שליט הגיע למעבר רפיח, שחאתה היה זה שקיבל את פניו, שלף אותו מהג'יפ ותפס את ידו השמאלית, כאומר לכל: "כעת שליט נמצא תחת חסותי". בזרועו הימנית של שליט, אגב, המשיך לאחוז בחוזקה מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, אחמד ג'עברי, בהופעה פומבית נדירה.

וכך, בתמונה שהפכה לאחת המפורסמות של הליך העברתו של גלעד שליט, נראה שליט החיוור והמבולבל כשלצדדיו שחאתה וג'עברי בחולצות תכלת, אוחזים בו בכוח וממאנים להרפות. בסופו של דבר הרפה ג'עברי משליט, הותיר אותו בידי שחאתה, וזה העביר אותו בשלום לידי הקצינים הישראלים.

שחאתה טיפס אט-אט בסולם הדרגות והתפקידים במודיעין המצרי עד שלפני כמה שנים קיבל לידיו את "התיק הפלסטיני", יחד עם בכיר נוסף במודיעין המצרי – נאדר אל-אעסר. באמצע שנות האלפיים עמד שחאתה, יחד עם הגנרל המצרי מוחמד איברהים, בראש המשלחת הביטחונית המצרית לרצועת עזה. בין השאר פעלה המשלחת המצרית לביסוס הפסקות האש בין ישראל לחמאס, לתיווך בין חמאס לפתח, וליצירת ערוץ הידברות בין מצרים לבין כל הפלגים הפלסטינים הפועלים ברצועת עזה.

למרות שכמה פעמים הסתכסכה המשלחת עם חמאס בשל ביקורת שמתחה על התגברות ירי הרקטות לעבר ישראל, זכה שחאתה להערכה רבה מצד הארגון הפלסטיני השולט ברצועת עזה. "עבדתי איתו כמה שנים באופן צמוד וראיתי שזה אדם רציני שהשקיע מאמצים רבים לביסוס השקט באזור", אומר גורם בחמאס.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"דבר לא יפצה על טיפת דם של ילד פלסטיני"

על פעילותו במשלחת המצרית הביטחונית ברצועת עזה, העניק יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן לשחאתה את עיטור הכבוד "אל-קודס", הנחשב לאות הכבוד הגדול ביותר שמעניקה הרשות. השחקן הישראלי-ערבי ג'וליאנו מר-חמיס שנרצח בג'נין ופעיל השמאל האיטלקי ויטוריו אריגוני שנרצח בעזה, קיבלו אף הם את העיטור הזה לאחר מותם וזכו להיקרא "שהידים של העם הפלסטיני". בטקס החגיגי להענקת אות הכבוד לשחאתה שנערך בלשכתו של אבו מאזן במוקאטעה ברמאללה, הביע בכיר המודיעין המצרי את מחויבותה של ארצו לאזרחים הפלסטינים: "כל מאמץ שנשקיע לא יפצה על טיפת דם אחת שתישפך מגופו של ילד פלסטיני. הסוגיה הפלסטינית נמצאת בלבו של כל אזרח מצרי עד להגשמת תקוותנו להקמת מדינה פלסטינית".

במהלך שירותו במשלחת הביטחונית לעזה, יצר שחאתה קשרים טובים עם מנהיגי חמאס, שמהם הוא זוכה להערכה רבה. לפיכך, לאחר שסיים את תפקידו במשלחת בעזה ב-2006, הוא ניצל קשרים אלו כדי לקדם כל פעם מחדש הפסקות אש בין ישראל לחמאס, וכן כדי לתווך בהצלחה בין ישראל לחמאס במגעים לגיבוש עסקת שליט. כמי שנמצא בקשרים מצוינים עם ישראל, חמאס והרשות הפלסטינית, לשחאתה היה תפקיד מרכזי בגיבוש עסקת שליט. "תיק שליט" היה בתחום אחריותו כמי שניהל את "התיק הפלסטיני" במודיעין המצרי, ורבים – בישראל, ברשות ובחמאס – מפרגנים לו על המקצועיות שהפגין במהלך שנות המגעים ומכנים אותו "מהנדס עסקת שליט".

"שחאתה הוא פטריוט אמיתי המסור מאד למצרים", אומר לוואלה! חדשות גורם ישראלי בכיר, המכיר את שחאתה היטב. "הוא כמו כל אנשי המודיעין שאני מכיר: אדם מקצועי שהגיע לפסגה בשל כישוריו הרבים. הוא בקיא מאד במערכת האזורית ובנעשה בעזה. תמיד הוא שרת את האינטרס הלאומי המצרי, אפילו תחת המשטר החדש. שחאתה הוא אדם פתוח ומבין עניין, אך מצד שני הוא גם איש קשוח מאוד, המסור לארצו ומשרת אותה בצורה נאמנה. הוא איש ענייני, שמדבר 'תכל'ס', ומביע את דעתו בצורה ברורה. כשהוא עושה משהו, הוא עושה זאת משום שהוא חושב שזה משרת את השלום בין ישראל למצרים, את הפלסטינים ואת היציבות האזורית".

יחסי עבודה טובים בין המודיעין המצרי לשב"כ וצה"ל

מה הוא בכלל מנגנון המודיעין הכללי המצרי? "המודיעין", כפי שהוא מכונה בקצרה, הוא גוף המודיעין המרכזי של מצרים האחראי על איסוף מודיעין מתוך מצרים ומחוצה לה, תוך שימת דגש על מלחמה בטרור. המודיעין המצרי הוא הגוף הגדול ביותר בקהיליית המודיעין המצרית לצד "מנהלת המודיעין הצבאי" ו-"מנגנון החקירות לביטחון המדינה" (הגוף הידוע לשמצה שחדר בימי מובארק לחיי האזרחים והפך לאחר המהפכה ל-"מנגנון הביטחון הלאומי"). הנשיא עבד א-נאסר הוא מי שהחליט ב-1954 להקים סוכנות מודיעין אולם רק תחת פיקודו של סלאח נסר בין 57' ל-67' היא קיבלה תקציבים וכוח.

המודיעין המצרי טוען כי אחד מהישגיו הראשונים היה החדרת סוכן מצרי לתוך ישראל. אלא שאותו סוכן, רפעת גמאל, נחשף במהרה על ידי המודיעין הישראלי והפך תוך זמן קצר לסוכן כפול שסייע בהטעיית המצרים לפני מלחמת ששת הימים. כמה שנים מאוחר יותר הצליח המודיעין המצרי לנקום בישראל ולהטעות אותה לחלוטין. "תכנית ההונאה" שהוביל המודיעין המצרי משנת 70' ועד 73', בטרם פתחו במבצע רחב-היקף לכבוש מחדש את סיני, היא הגאווה הגדולה ביותר שלו. תכנית ההונאה כללה שתילת מידע כוזב בנאומיו של סאדאת ובמאמרים בעיתון. ישראל כאמור הוטעתה, ומלחמת יום הכיפורים פרצה בהפתעה.

ישראל ומצרים סיכמו לאחר החתימה על הסכם השלום ב-79' שלא לרגל אחת אחרי השנייה, אולם למרות זאת ועל אף יחסי העבודה הטובים בין המודיעין המצרי לבין השב"כ וצה"ל, הכריז המודיעין המצרי בשנים האחרונות מספר פעמים על חשיפת רשתות ריגול ישראליות ומרגלים ישראלים. הפרשה האחרונה פרצה בסערה גדולה אך הסתיימה בקול ענות חלושה: האזרח הישראלי-אמריקאי אילן גרפל נעצר במצרים והואשם בריגול למען המוסד. כעבור ארבעה חודשים הוא שוחרר בתמורה לשחרור 25 עצירים מצרים, לאחר שגם במצרים הודו כי לא מדובר במרגל. "מה שגרפל עשה בזמן המהפכה לא הגיע לכדי ריגול, לפיכך החלטנו לשחררו בתמורה להשגת רווחים כלכליים שיסייעו למצרים", אמר גורם מצרי לאחר גיבוש העסקה.

"אין קשר בין האידיאולוגיה של מורסי לשחאתה"

במשך עשרות שנים נותר שמו של ראש המודיעין המצרי חסוי, ורק גורמי ממשל בכירים מאד ידעו אותו. מי ששינה את הנוהג היה ראש המודיעין המיתולוגי, עומאר סלימאן, שכיהן בתפקיד משנת 1993 ועד הפלת משטר מובארק בינואר 2011. שמו של סלימאן, יד-ימינו של מובארק, פורסם בתקשורת והוא הפך לדמות מוכרת במדינה. סלימאן, כזכור, מונה על ידי מובארק לסגנו בניסיון נואש להרגיע את ההתקוממות נגדו. הוא אף התכוון להתמודד לנשיאות מצרים בבחירות האחרונות אך נפסל בשל סיבות טכניות, ולפני שלושה חודשים הלך לעולמו. ראש המודיעין במצרים מחזיק בתואר "שר" והוא כפוף ישירות לנשיא, אולם בניגוד ליתר שרי הממשלה, הוא אינו מוחלף כשהממשלה נופלת או מתפטרת.

ההחלטה למנות את שחאתה לתפקיד ראש המודיעין התקבלה לאחר שהנשיא החדש, מוחמד מורסי, פיטר בזעם את קודמו בתפקיד, הגנרל מוראד מואפי. לפי חלק מהדיווחים, מורסי החליט להדיח את מואפי לאחר שהאחרון הביך אותו כשהודה שהייתה בידיו התרעה מוקדמת לפיגוע בתחילת אוגוסט בסיני, שבו נהרגו 16 שוטרים מצרים, אך לא "תאר לעצמו שמוסלמי מסוגל לעשות זאת למוסלמי אחר בשעת ארוחת שבירת צום הרמדאן". גורם ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי לאחר הדחתו של מואפי, שחאתה היה הבכיר ביותר במודיעין המצרי ולפיכך הוא מונה לתפקיד: "השיטה המצרית אומרת שאם יש מינוי בתוך המנגנון, הוותיק ביותר מקודם. כך זה עובד במודיעין המצרי".

שחאתה אכן מונה לתפקיד באוגוסט 2011 והושבע חודש לאחר מכן לעיני המצלמות בלשכתו של מורסי. למרות דבריו של הגורם הישראלי, בתקשורת המצרית עסקו בהרחבה בשאלת מינויו של שחאתה לתפקיד ותהו כיצד מורסי, איש תנועת האחים המוסלמים, החליט למנות את "יד-ימינו לשעבר של עומאר סלימאן, איש המשטר הקודם, לראש המנגנון הרגיש ביותר במצרים". הגורם הישראלי הבכיר דווקא אומר דווקא כי לא הופתע מהחלטתו של מורסי למנות את שחאתה לתפקיד: "שחאתה הוא איש מקצוע. הוא נאמן לכל נשיא שיהיה מעליו. גם מוחמד מורסי מסתמך על אנשי מקצוע והוא מבין ששחאתה נאמן למדינה. אין קשר לאידיאולוגיה של מורסי, גם הוא וגם נשיאים קודמים חשבו שמצרים קודמת לכל. בכל מקרה", מבטיח אותו גורם בכיר, "מינוי שחאתה מבטיח יציבות למודיעין המצרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully