וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

33 שנה אחרי: נחשפו פרוטוקולים מפינוי אלון מורה

יהושע בריינר

16.10.2012 / 19:11

דיוני הממשלה בנושא פינוי ההתנחלות ב-1979 מציגים תמונה המזכירה מחלוקות דומות היום. שר הביטחום ויצמן לרה"מ בגין: "תחליט - ממשלת חוק או ממשלה שתיגרר ע"י אנרכיסטים"

"צריך לטפל באנרכיסטים האלה" - הצהיר מי שהיה שר הביטחון בשנת 1979, עזר ויצמן, בהתייחסו לפינוי ההתנחלות אלון מורה. 33 שנה אחרי פסיקת בג"ץ בנושא, מפרסם ארכיון המדינה את הפרוטוקולים מהדיונים בעניין ההתנחלות בשומרון, שהייתה הראשונה לקום על קרקע פלסטינית וגררה, ממש כמו בשנים האחרונות, ויכוח סוער בממשלה. מהפרוטוקולים עולה כי בממשלה הייתה תחושה כאילו שר החקלאות אריאל שרון "גורר" את הממשלה בראשות מנחם בגין להקמת ההתנחלויות, כשמצד שני עומדים בחזית ויצמן ושרים נוספים.

"בבחירות חרתנו על דגלנו התנחלות, אבל לא רק התנחלות", אמר ויצמן, "חרתנו על דגלנו מצב כלכלי שפיר יותר, צחקנו מ'המערך' כשהייתה אינפלציה וחרתנו צמצום אמצעי הממשלה. אמרו לנו שכשאנחנו נהיה בממשלה תפרוץ מלחמה, אבל אנחנו הבאנו את השלום כפי שאף אחד לא עשה שלום עם ערבים במאה שנות ציונות, ועכשיו אנחנו הולכים להפסיד זאת ונשלם את כל המחיר - ומחיר כבד אנו נשלם". ויצמן פנה לראש הממשלה בגין, והפציר בו: "תחיל את החוק, אל תהסס. תהיה חזק כפי שידעת פעם לעשות זאת".

בשלב זה, דרש ויצמן לפנות תושבים מאלון מורה, שהוקמה בתחילה על אדמה פלסטינית פרטית, ולהפעיל כוח נגד המתנחלים. "שאלוהים יסלח לי", אמר ויצמן, "אך אני משווה זאת במידה מסוימת ל'אלטלנה'. אתה עומד היום בפני החלטה גורלית - אם תהיה ממשלת חוק או ממשלה שתיגרר על ידי אנרכיסטים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הקמת מבנה באלון מורה ב-2010/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הם לא נחמדים האנשים האלה" הצהיר ויצמן. "מי שיכול לעמוד ליד בית ראש הממשלה ולקרוא לו בוגד - איננו נחמד. מי שיורק על שרים בממשלה הוא מפר חוק, הוא אנרכיסט. יש לבצע את פסק הדין של בג"ץ. לא צריך לרוץ על כל גבעה. במקום לשים ריכוזים של אוכלוסייה, אנו מסבכים את עצמנו, גם גבעה פה וגבעה שם, וגוש אמונים פה וגוש אמונים שם. בשבילם אנו נאבד את השלטון". הוא עוד הוסיף: "אינני חושב ששישה ילדים ושמונה נשים באלון מורה יבטיחו את הביטחון במקומו של צה"ל".

לדבריו של ויצמן התנגד השר חיים לנדאו: "עתידנו ביהודה ושומרון וביטחוננו תלויים במידה רבה בנוכחותנו, ולא בפנטומים שלמעלה", רמז בעקיצה לוויצמן. "נוכחות יהודית גדולה ביהודה שומרון היא הדרך היחידה להבטיח דו-קיום ושלום, שלא ניצור 'מפרציה ערבית ויהודית ביהודה ושומרון'". בסיום הדיון, קבע בגין כי למרות הוויכוחים בתוך הממשלה, יש לקיים את פסק הדין ולפנות את המתנחלים מהמיקום הראשון של אלון מורה ובאופן דומה לימים אלה, העביר את נושא ההתנחלויות להחלטה בוועדה ממשלתית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully