וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם בהתנחלות: פלסטינים יורשו לנסוע בציר "הבלעדי"

יהושע בריינר

28.3.2012 / 6:00

במשך 12 שנים, נמנעו תושבי בית ד'גן מגישה ישירה אל הכפר בשל חסימת הציר המרכזי באזור. בצה"ל מודים שחל שיפור במצב הביטחוני, אך המתנחלים מזהירים: "הערבים יפגעו בנו"

לראשונה זה 12 שנים, צה"ל פותח הבוקר (רביעי) לתנועת תושבים פלסטינים כביש בשומרון, שהתנועה בו הייתה מותרת עד כה לישראלים בלבד.

הציר, המכונה "ציר מדיסון", הוא דרך המחברת בין בסיס חטיבת השומרון, ועוברת דרך הכניסה להתנחלות איתמר ומסתיימת באלון מורה. הציר נסגר לתנועת כלי רכב פלסטיניים בתחילת האינתיפאדה השנייה. מאז שנת 2000, אסר צה"ל על תושבי הכפרים באזור לנסוע בו לאחר שבמקום בוצעו מספר רב של פיגועי ירי, שכוונו נגד כלי רכב של ישראלים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אחרי 12 שנה, תנועה חופשית גם לפלסטינים/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך השנים, נאלצו תושבי הכפר בית דג'ן להיכנס אל מקום מגוריהם רק דרך הכפר השכן. ההחלטה לפתוח את הציר לתנועה מתלווה להקלות רחבות לפלסטינים, שמאפשר פיקוד המרכז בשנים האחרונות, בעקבות השקט הביטחוני היחסי באזור. לפני כשנה הוחלט לפתוח חלק בן שני קילומטרים מהכביש, בחלק המחבר בין צומת חווארה לכניסה לכפר עוורתא. עוד קודם לכן הוחלט להסיר מהכביש את מחסום בית פוריק.

המתנחלים מזהירים: הערבים יוכלו להגיע אלינו עם תירוצים

ההחלטה לפתוח את הציר לתנועה התקבלה בזעם בקרב המתנחלים באזור, שטוענים כי היא מסכנת את חייהם.

"הכביש הזה ידע בעבר לא-מעט פיגועי ירי", אמר בני קצובר, תושב אלון מורה ויו"ר ועד מתיישבי השומרון. "אם המצב הביטחוני כל כך טוב, מדוע לא פותחים ליהודים את צירי התנועה האחרים? ומדוע לא דנים בחזרת היהודים לקבר יוסף?".

קצובר אמר כי "פתיחת הציר תקל על הערבים להגיע, בטעות – לכאורה, אל הכניסה לאלון מורה או לאיתמר. זה ייתן להם מגוון רחב של אפשרויות לפגוע בנו". לטענתו, לאחרונה נמנעו מספר פיגועי דקירה בהתנחלות, עם מעצרם של כמה פלסטינים חמושים בסכין בסמוך למקום. "פתיחת הכביש לפלסטינים היא סכנת חיים עבורנו", אמר.

מדובר צה"ל נמסר כי "התנועה בכבישים נקבעת בהתאם להערכת המצב ולפי שיקולים ביטחוניים. צה"ל פועל על מנת להבטיח מרקם חיים תקין לכלל תושבי האזור, תוך נקיטת צעדי ביטחון המחייבים".

לקריאה נוספת:
"כביש האפטרהייד" נפתח לפלסטינים, ל-700 מ' בלבד
כאב הראש של גזרת שומרון: ילדים שמיידים אבנים

לפנייה לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully