וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"כביש האפטרהייד" נפתח לפלסטינים, ל-700 מ' בלבד

24.1.2011 / 13:20

אוגדת יו"ש החליטה לפתוח לתנועה קטע בן 700 מטרים על הכביש שזכה לכינוי "כביש האפרטהייד", בין מחסום חווארה לאלון מורה, גם לפלסטינים. בצלם: "מברכים על ההקלה, אך היא לא מספיקה

הכביש המחבר בין צומת חווארה לבין ההתנחלויות אלון מורה ואיתמר שבשומרון היה פתוח לרכבים ישראלים בלבד, בעקבות פיגועים שהיו על הציר, מתחילת האינתיפאדה. לוואלה! חדשות נודע, כי לאחרונה הוחלט באוגדת יהודה ושומרון כי הכביש ייפתח גם לתנועת כלי רכב פלסטינים, אולם ל-700 מטרים בלבד.

הכביש, המכונה גם "ציר מדיסון", זכה גם לכינוי "כביש האפרטהייד" בקרב ארגוני זכויות אדם בעקבות העובדה כי כלי רכב פלסטינים שנסעו עליו, ולעיתים אף פלסטינים שעברו בו נעצרו. מדובר בכביש שאורכו כ-15 ק"מ והוא מתחיל ממחסום חווארה ועובר דרך המחסומים עוורתא ובית פוריק.

פתיחת הציר - "בגלל השקט"

הפלסטינים יוכלו כעת לנסוע על הציר ממחסום חווארה ועד למחסום עוורתא הסמוך. הקלה זו צפוייה להקל משמעותית על נסיעתם של פלסטינים המעוניינים להגיע למנהלת התיאום והקישור של המנהל האזרחי הממוקמת על קטע כביש זה, בסמוך לבסיס החטיבה. עם זאת, בפועל לא הוקם מחסום המונע מהפלסטינים להמשיך בנסיעתם מעבר למחסום עוורתא, לכיוון ההתנחלויות איתמר ואלון מורה או לכיוון הכפר בית פוריק. הדבר היחיד שמונע מהם להמשיך בנסיעתם הוא שלט שהוצב על הכביש בשפה הערבית והאנגלית.

"ההחלטה לפתוח את הציר חלקית התקבלה לאור הערכות מצב והשקט היחסי באזור", אומרים גורמים צבאיים. "באופן עקרוני, כיום אין שום מניעה לפתוח גם את המשך הציר עד לבית פוריק, כך שהרכבים פלסטינים יחלפו על פני הכניסה לאיתמר, אולם בשלב זה אנחנו פועלים בהדרגתיות וייתכן שבעתיד נקבל החלטה לפתוח את יתר הכביש לכלי רכב פלסטינים".

בארגון "בצלם" מברכים על ההקלה אולם אומרים כי יש לפתוח את יתר הציר לתנועת פלסטינים. "מדובר בשיפור בחופש התנועה של תושבי הכפר עוורתא ושל פלסטינים המבקשים להגיע למנהלת התיאום והקישור", אומרים בארגון. "עם זאת, כ-25 אלף תושבים בכפרים ממזרח לשכם עדיין סובלים מהגבלות תנועה וגישה לאדמות הנובעות מסגירת הכביש לפלסטינים, וזאת בכדי לאפשר שימוש בלעדי בו למתנחלי איתמר ואלון מורה".

לפניות לכתבנו הצבאי: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully