וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני המיצ"ב: שיא של פסילות על "טוהר בחינות"

15.10.2012 / 18:38

הנתונים של שנת הלימודים החולפת מראים כי נפסלו 218 כיתות שנבחנו, כאשר 213 מהן שייכות למגזר הערבי. למרות ירידה בהישגי כיתות ח', התלמידים העידו שהם מרוצים מבתי הספר

צילום: צוות 13, עריכה: יותם בן-דוד

שר החינוך, גדעון סער, הציג היום (שני) את נתוני בחינות המיצ"ב לשנת הלימודים תשע"ב (2011). השר סיפר כי בבחינה הנוכחית נפסל מספר שיא של מחברות וכיתות בגין עבירה על טוהר הבחינות, הרוב הגדול שלהן במגזר הערבי – 213 מתוך 218 כיתות שנפסלו שייכות למגזר. 30% מכלל הכיתות במגזר נפסלו. "התוצאות צריכות לשקף תמונת מצב אמיתית. כמי שעומד בראש המערכת, לא אאפשר הישגים שמבוססים על רמיה", אמר השר סער בפתח הדברים. השר ציין כי בשל עבירות רבות על טוהר הבחינות, נפסל מבחן שפת האם לכיתות ה' במגזר הערבי. "הנחתנו, שהשנה עלינו על היקף אמיתי של התופעה, מחייבת אותנו להניח גם שבעבר ייתכן שהיו מקרים של הטיה כלפי מעלה בשל פגיעה בטוהר הבחינות שלא נחשפה", הוסיף סער. הנתונים שהוצגו אינם כוללים את הכיתות שנפסלו.

מבחני המיצ"ב הם מבחנים הנערכים לתלמידי בתי ספר יסודיים וחטיבות ביניים בישראל בנושאים מדעים, שפת אם (עברית או ערבית), מתמטיקה ואנגלית. מטרת המבחנים לתת מידע להנהלת בית הספר על הישגיו הלימודיים של התלמיד, לשם תכנון עבודת בית הספר. בשנה שעברה התגאה משרד החינוך בעלייה בהישגי התלמידים בכל ארבעת המקצועות בהם הם נבחנים.

מבחני המיצ"ב התקיימו בשנה החולפת ב-1,149 בתי ספר ברחבי הארץ ונבחנו בהן 113,150 תלמידים. מהנתונים עולה, כי מגמת העלייה בציוני התלמידים נמשכת בעיקר בכיתות ה', בעוד שבכיתות ח' חלה ירידה ברוב המקצועות שנבדקו - שפת אם, מדע וטכנולוגיה, מתמטיקה ואנגלית. כך למשל, חלה ירידה משמעותית בציוני המתמטיקה של תלמידי כיתות ח' שעמדו השנה על 514 נקודות לעומת 532 בשנה שעברה בקרב דוברי העברית. בקרב דוברי הערבית נרשמה מגמה דומה ואלה קיבלו ציון ממוצע של 468 נקודות לעומת 498 בשנה החולפת. השר סער ציין כי ייתכן ולירידה יש קשר לשינוי התכנית במתמטיקה לכיתות אלו, והורה על בדיקת הנושא לעומק.

תדרוך גדעון סער לבחינות המיצב. טלי מאייר
"לא אאפשר הישגים המבוססים על רמייה". שר החינוך גדעון סער מציג את נתוני המיצ"ב/טלי מאייר

במבחני העברית רשמו תלמידי כיתות ח' ירידה של 12 נקודות בהישגי התלמידים, בעוד שבמבחני העברית לכיתות ה' נרשמה עלייה מתונה (539 השנה לעומת 529 בשנה הקודמת). במגזר הבדואי נרשמה ירידה בכלל המקצועות. לעומת זאת, שר החינוך ציין כי "יש עליה משמעותית בהישגים אצל התלמידים הדרוזים בכל תחומי הדעת ודרגות הכיתה", מלבד אנגלית. בנוסף לציונים במקצועות השונים, נבחנים בבחינות המיצ"ב גם נתונים של אקלים וסביבה פדגוגית שבאים לבחון, בין היתר, את רמת האלימות בבית הספר, היחס של מורים כלפי תלמידים, שביעות הרצון של התלמידים מבית הספר ומהמורים ועוד. במדדים אלו חל שיפור: 77% מתלמידי בתי הספר היסודיים דיווחו על תחושה כללית חיובית כלפי בית הספר ונתון דומה – 70% - נרשם גם בקרב תלמידי חטיבות הביניים.

יושב ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, יובל כחלון, הגיב היום לפרסום הנתונים ואמר: "אנו מאמינים בטוהר הבחינות כערך רב משמעות". לדבריו, "תוצאות מבחני המיצ"ב כשלעצמן הן מדאיגות משום הציונים הנמוכים במקצוע המתמטיקה, המהווה בסיס ללמידת מקצועות רבים אחרים. אנו מצפים להמשך מגמת השיפור בציונים לשנה הבאה". יו"ר ועדת החינוך לשעבר, ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) אמר כי "טוהר הבחינות חייב להיות בסדר העדיפות המרכזי של מערכת החינוך בשנה הקרובה". לדבריו, "יש לפעול בנחישות וביד קשה נגד אלה שפוגעים במערכת החינוך בצורה חסרת תקדים כאשר בוחרים הם בדרך השקר והמרמה. אסור בתכלית האיסור לתת יד לתופעות מעין אלה שמובילות להישגי שקר במקום להצלחות אמיתיות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully