וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: הכנסת מתפזרת, המפלגות נערכות לבחירות

פנחס וולף

15.10.2012 / 1:00

אחרי ארבע שנים סוערות, ייפתח מושב החורף של הכנסת ויסתיים בתוך שעות ספורות עם אישור החוק שיביא לפיזורה. וואלה! תלווה את יום פיזור הכנסת במשדר בהגשת ינון מגל

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

(נתניהו מודיע על הקדמת הבחירות)

תם ונשלם: אחרי ארבע שנים, תפוזר היום (שני) הכנסת ויוחלט באופן סופי על הקדמת הבחירות שיתקיימו ב-22 בינואר 2013. הקדמת הבחירות מתרחשת בצל דרמות במפלגת השלטון, הליכוד, לאחר ששר הרווחה והתקשורת, משה כחלון, הודיע כי הוא פורש באופן זמני מהחיים הפוליטיים, וכי לא יתמודד בפריימריז לרשימת הליכוד, שייערכו ככל הנראה ב-20 בנובמבר.

מליאת הכנסת , אוגוסט 2012. מגד גוזני
דרמה במפלגת השלטון רגע לפני פיזור הכנסת/מגד גוזני

סדר היום בכנסת יתחיל כמו תחילת מושב חורף רגיל. בשעה 16:00 ייפתח המושב בישיבה חגיגית, בה ינאמו יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו וראש האופוזיציה שאול מופז. לאחר מכן מתוכנן דיון בארבע הצעות אי אמון, אך לא מן הנמנע שסיעות האופוזיציה יבטלו את הצעותיהן, שממילא אינן רלוונטיות ביום בו מפזרים את הכנסת. עוד לפני תחילת הדיון על הצעת החוק לפיזור הכנסת, יספיקו להשביע את חבר הכנסת אללי אדמסו מהליכוד לכהונה קצרצרה, ואז יתחיל הדיון בחוק לפיזור הכנסת בקריאה ראשונה. החוק צפוי לעבור ברוב גדול, לאחר מכן הוא יעבור לדיון בוועדת הכנסת להכנה לקריאה שניה ושלישית. בסיום הדיון, הנושא ישוב למליאת הכנסת לאישור סופי.

כחלון הוא לא היחיד בליכוד שפורש. גורמים שונים בליכוד העריכו בימים האחרונים שגם השר בני בגין צפוי שלא להתמודד על מקום ברשימת הליכוד לכנסת. בגין הודיע כבר בבחירות הקודמות כי הוא הגיע "לשליחות לקדנציה אחת". עם זאת, ככל שהתקרב מועד הבחירות בפעם הקודמת שהכנסת היתה אמורה להתפזר, בגין בחן את האפשרות להמשיך לקדנציה נוספת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

יו"ר הקואליציה - אינו נוכח

דבר חריג נוסף יתרחש מחר עם פיזור הכנסת, כאשר יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, ייעדר מהמשכן. אלקין הוביל ביד רמה את הקואליציה בקדנציה הנוכחית, והצליח לגרום לה להישאר יציבה ולא להפסיד הצבעות לאופוזיציה, ובנוסף, היה שותף למהלכים פוליטיים גדולים, כמו הקמת ממשלת האחדות עם קדימה ודחיית פיזור הכנסת בחודש מאי השנה. לאחר כל זה, הוא לא יהיה היום במשכן הכנסת, ובימים האחרונים הוא שוהה בארצות הברית, לאחר שהיה גם ברוסיה מטעם משלחת רשמית של הכנסת. הוא צפוי לשוב ארצה רק ביום שישי.

בשיחה עם וואלה! חדשות הסביר אלקין כי "הנסיעה הזאת תוכננה כבר מלפני חודש וחצי ולא ניתן היה לבטלה. אז התכנון היה שיובא תקציב, וכך השבוע הזה הוא היחיד שהיה ברור שלא יהיה בו דיוני תקציב, וניתן יהיה לוותר על נוכחותי. בכל מקרה, ביום פיזור הכנסת לא צריך את יו"ר הקואליציה, משום שיש הסכמה מקיר לקיר".

"זו היתה קואליציה יציבה ששברה כמה שיאים", הוא סיכם את המושב. "לא רק כנסת שהיתה ארבע שנים, אלא גם קואליציה שלא הפסידה אף קרב פרלמנטרי והעבירה כל מה שרצתה להעביר. זו הוכחה שבפעילות נכונה ניתן להגיע ליציבות ומשילות בפוליטיקה. בכנסת הזאת הימין ניסה לא רק לנצח בבחירות, אלא לראשונה גם משל. ניתן היה לראות את זה בחוקים כמו חוק משאל עם, חוק החרם, חוק הנכבה, חוק שקיפות דיווח על תרומות ממדינות זרות, חוקי מפוני גוש קטיף, חוק ועדות קבלה, חוק עזמי בשארה וחוקים דומים נוספים".

מסיבת העיתונאים של בנימין נתניהו ושאול מופז, מאי 2012. עומר מירון
ממשלת האחדות קמה והתפרקה. נתניהו ומופז/עומר מירון

הכנסת שמסתיימת בסערה, היתה עמוסה בשערוריות, פרשיות, מחאות וקרבות פוליטיים אינסופיים. מה לא היה בקדנציה? עימותים בין אובמה לנתניהו, "נאום בר אילן" בו נתניהו הודיע על הסכמה עקרונית להקמת מדינה פלסטינית, הקפאת הבנייה בהתנחלויות לעשרה חודשים, משט המרמרה והמאבק בין חברות הכנסת אנסטסיה מיכאלי וחנין זועבי, השריפה בכרמל, המחאה החברתית שהתחילה עוד במאבק על כוונת שטייניץ להטיל מע"מ על פירות וירקות, המשיכה במאבק על הקוטג', הדלק והדיור, עם דפני ליף, סתיו שפיר, איציק שמולי והאוהלים ברוטשילד, שאגב לא ממש עזרו לירידת מחירים.

לא רק שערוריות, פרשיות וחוקים לוחמניים היו, גם התככים הפוליטיים לא פסחו על הכנסת ה-18. אהוד ברק ערק בתוך יום עם ארבעה מחבריו למפלגה חדשה שהקים, "עצמאות", הצליח להתחבב על נתניהו, להיות שנוא על הליכודניקים ואחר כך גם לריב עם נתניהו ובדרך לגרד את אחוז החסימה. יחימוביץ' התמודדה בקרב יצרי עם עמיר פרץ על ראשות העבודה וניצחה, מופז ניצח את לבני שפרשה מהכנסת אך עשויה עוד לחזור לחיים הפוליטיים. והוא, אחרי שכינה את נתניהו "שקרן", חיבק אותו ואחר כך שוב נפרד ממנו, ביטל את הפריימריז במפלגתו ומינה ועדה מסדרת. האם האקט יציל את קדימה? ימים יגידו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully