וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבצע מזל"ט: האירנים הפיקו, חיזבאללה שחקן משנה

יוסי מלמן

11.10.2012 / 22:49

נסראללה אולי רצה להוכיח בשיגור המזל"ט לישראל כי ארגונו חי ובועט, אך המטרה האמיתית היא של אירן. טהרן מנסה ליצור מאזן הרתעה מול ישראל ולהוכיח שאינה מסתפקת רק באיומים

הקול היה קולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, אך הידיים המפעילות הן ידיה של אירן. חמישה ימים לאחר שפרשנים ומקורות בישראל העריכו כי המזל"ט שחדר לשטח ישראל שוגר על ידי החיזבאללה בהנחיית אירן, אישר נסראללה בנאום שהוקלט, כנראה שוב במקום המסתור שלו, כי אכן ארגונו עשה זאת. לחיזבאללה היו לכאורה די סיבות ליטול את האחריות על כך בנקודת זמן זו. ישראל טסה בשמי לבנון ולטענת ממשלת לבנון והחיזבאללה מפרה בכך את הסכם הפסקת האש בתום מלחמת לבנון השנייה.

שידור נאומו בביירות של מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה. לבנון, 1 ביוני 2012. AP
אישר כי ארגונו שלח את המל"ט. נסראללה/AP

חיזבאללה מודאג ממלחמת האזרחים בסוריה שעלולה לגרום לנפילת בשאר אל אסד, ומובך מגילוי המעורבות של אנשיו במלחמה, שכמה עשרות מהם כבר נהרגו בה. על כן ייתכן שנסראללה ביקש להוכיח כי ארגונו "ההתנגדות" (לישראל), כפי שהוא מגדיר את משימתו, חי ובועט. אך האמת היא שמאז מלחמת לבנון ב-2006 שפרצה בלי שאירן תרצה בכך, ולמורת רוחם של מפקדי משמרות המהפכה וכוח אל קודס, וכל זאת בשל יוזמת נסראללה לחטוף את שני חיילי צה"ל, חופש התמרון של מזכ"ל חיזבאללה ועצמאות ארגונו הצטמצמו עוד יותר.

לכן אמר נסראללה את שאמר משום שהאירנים הורו לו לומר זאת. עתה ברור למעלה מכל ספק כי מבצע המזל"ט הוא הפקה אירנית שהחיזבאללה היה רק שחקן משנה בה. נסראללה אישר כי מדובר במזל"ט תוצרת אירן, אף שהתפאר שהוא הורכב בלבנון (אפשר להטיל ספק בכך, אף שאין זה מעלה ומוריד מעצם העניין). ניתן להניח כי מומחים אירניים פיקחו מחדר בקרה בלבנון על השיגור ועל מעוף המזל"ט בכל פרק הזמן שהיה באוויר עד שיורט בידי חיל האוויר מעל יער יתיר בדרום הר חברון.

המאמצים האירניים לחזק את המשוואה האסטרטגית יימשכו

הסיבה המרכזית להחלטת אירן לשגר מזל"ט לשטח ישראל היתה ליצור מאזן הרתעה מול ישראל. אירן מודאגת מאיומי ישראל לתקוף את אתרי הגרעין שלה. תגובת הנגד שלה עד כה היתה איומים של בכיריה כי במקרה של תקיפה ישראלית, היא תגיב במלוא עוצמתה ותמיט חורבן והרס. אך כדי ליצור הרתעה יעילה, לא ניתן להסתפק בהצהרות ויהיו המתלהמות ביותר. לשם כך צריך גם לגבות את המילים במעשים. חדירת המל"ט היא מסר אירני ברור: אנו יכולים לחדור לישראל מבעד למערכות ההגנה האוויריות שלה. היום החדרנו אליכם מזל"ט ומחר נשגר טילים ומטוסים.

שיגור המזל"ט כחלק מהאסטרטגיה האירנית להרתיע את ישראל מלתקוף וליצור עמה מאזן הרתעה, מצטרף לפעולות נוספות שמבצעת אירן לשם השגת אותן מטרות. אלה הם מבצעי הטרור נגד יעדים ישראליים באזרבייג'ן, גיאורגיה, הודו ותאילנד, שנחשפו בשנה האחרונה, ועוד כמה שלא הובאו לידיעת הציבור. אפשר להעריך שהמאמצים האירניים לחזק את המשוואה האסטרטגית שהם מבקשים לכונן מול ישראל יימשכו. על כן יש לצפות לניסיונות להוציא אל הפועל פיגועים נגד יעדים ישראליים בחוץ לארץ, לשגר טרוריסטים מוסווים היטב ועם תיעוד זר (אירופאי, אסיאתי או דרום אמריקאי) לישראל ולנסות ולחדור שוב באמצעות כלי טיס למרחב האווירי של ישראל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully