וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי החדירה אתמול: המדריך המלא למל"טים

יוסי מלמן

7.10.2012 / 19:10

כלי הטיס שחדר אתמול לשמי ישראל יורט על ידי חיל האוויר בהצלחה, וכעת הגיע שלב השאלות: למה מסוגל המל"ט? מהן תכונותיו? ומי עומד מאחורי השיגור? יוסי מלמן עושה סדר

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

מי שלח את המל"ט?

הנחת המוצא של מרבית המומחים היא שמדובר בכלי טיס בלתי מאויש שנשלח מלבנון, ואם זו לבנון הרי האפשרות היא שהמשגרים הם אנשי יחידת המל"טים של חיזבאללה, בידיעה, באישור וכנראה גם בפיקוח מקרוב של יחידת המל"טים של משמרות המהפכה של אירן. מכל מקום, אפשר להניח כי בצה"ל כבר יודעים את התשוב,ה או יידעו לאחר שיבחנו את שברי המל"ט.

מדוע הוא שוגר?

משום שאירן שוקדת זה כמה שנים על פיתוח מל"טים, ויש ברשותה כמה אבי טיפוס בגדלים שונים שהוכנסו כבר לשירות מבצעי. אירן גם העבירה את הידע והטכנולוגיה לחיזבאללה ומסייעת לה בהקמת יחידת מל"טים. חיזבאללה עצמו כבר שיגר לעבר ישראל כמה כלי טיס בלתי מאוישים מאז 2004, וככל הידוע כולם נחשפו בשלב זה או אחר בידי מערכת הבקרה וההגנה האווירית של ישראל.

האם יכול להיות שמאחורי השיגור עומד דווקא חמאס?

נכון שנתיב הטיסה שלו עבר דרך רצועת עזה, אך הסבירות לכך היא נמוכה. לחמאס, בניגוד לאירן ולחיזבאללה, אין יכולות בתחום המל"טים אף שהם שוקדים גם על בניית יכולת בתחום זה. אפשר להניח שגם אם יש לחמאס מל"ט שקיבל מאירן, או שהרכיב בעצמו, הוא לא היה ממהר לשגרו ובכך להסתכן בחשיפתו. בחמאס היו מעדיפים לשמור כלי טיס כזה, אם היה ברשותם, לעת מלחמה כדי להפתיע את ישראל.

מהו מל"ט?

מל"ט - ראשי התיבות של מטוס ללא טייס. בעבר, זכו כלי טיס אלה לשם מזל"ט – ראשי התיבות של מטוס זעיר ללא טייס. בראשית פיתוחם - וישראל הייתה החלוצה בתחום זה לפני כ-40 שנה - כלי הטיס היו זעירים, מעין טיסנים. מאז, הם הלכו וגדלו ובהתאם גם שונה שמם. למל"ט יש גם שם נוסף: כטב"ם- ראשי התיבות של כלי טיס בלתי מאויש. מאז הלכו והשתכלל פיתוחם ויש גדלים שונים שלהם, ממטוס זעיר ועד לכלי טיס בגודל של מטוס נוסעים. גודלו של כלי הטיס גם מכתיב את יכולתו השהיה שלו באוויר. זו נמדדת בשעות אחדות ועד יממה, ואולי אף 48 שעות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יירוט כלי טיס של חיזבאללה על ידי צה"ל ב-2006/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה מהותו של המל"ט-כטב"ם?

זהו כלי טיס לכל דבר ועניין, אך אינו מאויש וזה גם יתרונו. אם הוא מתרסק, אין חשש להיפגעות של אנשי הצוות. מדובר בכלי שהוא למעשה מנשא. הוא יכול לשאת עליו כמעט כל מטען, כמובן שבמשקל המתאים לגודלו. הוא יכול לשאת מצלמה וציוד אלקטרוני להאזנות ולקליטת אותות. בעזרת אמצעים אלה, משמש המל"ט למטרות מודיעין: צילום והאזנה של יעדים דוממים או נעים - כלי רכב או בני אדם, והוא גם יכול להפוך לכלי טיס "התקפי" ולשאת חומרי נפץ, ובכך לשמש ככלי "מתאבד" שמתרסק על המטרה.

ישנם גם מל"טים התקפיים שמשגרים טילים. ה"פרדטור" ("טורף" האמריקאי) היא כלי מהזן שבו מרבה ארצות הברית לעשות שימוש במלחמה נגד הטליבן באפגניסטן ובגבול עם פקיסטן, וגם במאבק נגד הטרוריסטים של רשתות הג'יהאד בתימן ובסומליה. לפי פרסומים זרים, גם לישראל יש מל"טים התקפיים שבהם היא עושה שימוש בחיסולים ממוקדים, בעיקר במלחמה נגד הטרור בעזה.

כיצד פועל המל"ט?

למל"ט יש מנוע והוא גם מופעל מתחנת הקרקע. הקשר למל"ט ולאמצעים – הציוד שעל סיפונו - יכול להתבצע באמצעות גלי רדיו ואותות אלקטרוניים, באמצעות מכשיר ניווט לווייני (GPS) ובאמצעות תקשורת לוויינית. ידוע גם על פיתוח המתקיים בארצות הברית ובמדינות נוספות של מל"ט שישוגר ממטוס.

מאיזה סוג היה המל"ט שחדר לישראל?

כל עוד צה"ל אינו מפרסם את הנתונים וספק אם יפרסמם אי פעם, ניתן רק להעריך. ההערכה היא שמדובר במל"ט לטווח קצר עד בינוני, וזאת בשל מסלול הטיסה שלו. אם המל"ט שוגר מלבנון, טס מערבה מעל הים התיכון ורק אז ביצע תפנית מזרחה לרצועת עזה דרך הנגב הצפוני לדרום הר חברון, שבו הופל באזור יער יתיר, הרי שמדובר בנתיב טיסה של בין 150 ל-200 קילומטרים והוא שהה באוויר בין שלוש לארבע שעות.

באיזה אתרים יכול היה המל"ט להבחין ולצלם אם הייתה לו מצלמה?

הוא יכול היה להבחין, כמובן, בכל קו החוף של ישראל. על תחנות הכוח של חדרה, רידינג בתל אביב, אשדוד ואשקלון. הוא יכול היה לחלוף מעל בסיסי צבא ובקרבה מסוימת לאתרים אסטרטגיים כמו באזור זכריה בהרי ירושלים, בו לפי פרסומים זרים יש לישראל את בסיס טילי יריחו, והכור הגרעיני בדימונה. עם זאת, יש לציין כי ניתן גם להשיג תצלומים של אתרים אלה ואחרים, אם כי לא באותה רזולוציה, מחברות לוויין מסחריות שפועלות ברחבי העולם וממפות google earth.

אזור היירוט

מה הייתה מטרת הגיחה?

יכולה הייתה להיות לה מטרה אחת או סביר יותר - כמה בבת אחת. ראשית, אפשר שהמשגרים ביקשו לבחון את יכולתם לשגר ולהחדיר מל"ט לישראל, אך גם ובעיקר לצלם ולאסוף מודיעין. יעד נוסף היה כנראה לבחון את ערנות הבקרה האווירית של חיל האוויר ואת תגובת חיל האוויר ויכולתו לאתר, לזהות, לעקוב אחר החדירה ולהשמיד את המל"ט.

אלה הן המטרות הצבאיות הקלאסיות, אך אפשר שהייתה למשגרים מטרה נוספת פסיכולוגית-תודעתית-הרתעתית במהותה: להעביר לישראל ולדעת הקהל בה ובעולם מסר שיש לאותם משגרים יכולת טכנולוגית מרשימה לשלוח כלי טיס לישראל לפרק זמן ארוך ולחדור את ההגנה האווירית שלו. מעין "המסר הוא מה שאתם עושים לנו - טסים מעל לבנון ולפי פרסומים זרים מעל אירן ומאיימים לתקוף אותנו – אנו יכולים לעשות לכם ועוד נעשה לכם אם תפרוץ בעתיד מלחמה. ראו הוזהרתם".

האם המל"ט נשא מצלמה?

כאמור, זה ייוודע רק בתום בדיקת צה"ל אם וכאשר היא תתפרסם. אך השאלה הלא פחות מעניינת היא אם אכן הייתה על כלי הטיס מצלמה, האם היא פעלה און-ליין? כלומר, האם היא שידרה את תצלומיה למפעילים בזמן אמת. תשובה חיובית על כך צריכה להינתן רק אם נדע אם המל"ט הופעל באמצעות תקשורת לוויינית. אם הופעל בידי תקשורת לוויינית, הרי הוא יכול היה לשדר את התצלומים לתחנת הקרקע שלו בזמן אמיתי. כנגזרת של שאלה זו, אפשר וצריך גם לשאול אם אכן העביר המל"ט את תצלומיו, האם הם הועברו מוצפנים או לא.

ב-1996 הציב חיזבאללה מארב ללוחמי השייטת שחדרו ללבנון למשימות מודיעין והרג אותם. הצבת המארב נעשתה לאחר שחיזבאללה הבחין בימים שקדמו לפעולה במל"ט ישראלי שמצלם נתיב מסוים באזור, וקלט את שידורי התמונות שלו. זאת, משום שהם לא היו מוצפנים.

מדוע נבחר נתיב הטיסה הזה?

בחירת הנתיב מעידה על מחשבה מתוחכמת. אם המל"ט שוגר מלבנון, הרי שחיזבאללה והאירנים יודעים שקשה מאוד להחדיר כלי טיס בחדירה ישירה מבעד לגבול הצפוני. אפשר שהיה כאן ניסיון להתחכם ולפעול בגישה עקיפה – טיסה מערבה ללב הים התיכון, מתוך תקווה להטעות את הבקרה הישראלית. גם העובדה שהוא טס מעל לרצועת עזה, אפשר שנועדה ליצור בישראל רושם מוטעה כי המשגרים היו ארגונים מעזה.

האם הבקרה הוטעתה?

דובר צה"ל טוען כי מרגע המראתו ועד לחיסולו היה המל"ט בפיקוח מלא של חיל האוויר. אם כך, מדוע לא הוחלט לחסלו מיד כשאותר והיה ברור כי מדובר בכלי טיס עוין? אפשר להעריך כי בשאלה זו התלבטו מקבלי ההחלטות בצה"ל, בחיל האוויר ובדרג המדיני – קרי ראש הממשלה ושר הביטחון, שהיו בסוד הפעולה מראשיתה. יתכן שהיה רצון לעקוב אחר כלי הטיס באוויר כדי לעמוד על יכולותיו וביצועיו ולאסוף עליו מודיעין רב ככל האפשר. בנוסף, לא מן הנמנע שאולי היו ניסיונות להשתלט עליו "השתלטות עוינת" - לשלוט במערכותיו כדי להנחיתו שלם ולהשיג מידע רב ככל הניתן על הכלי.

האירנים טוענים שזה מה שהם עשו לפני חודשים אחדים למל"ט המתקדם ביותר בעולם מתוצרת ארצות הברית, שנשלח במשימות מודיעין מאפגניסטן לאירן. עם זאת, ייתכן גם שמדובר במבצע הונאה אמריקאי שנועד לאפשר לאירנים להנחית את המל"ט, כדי שיאמינו ששמו ידם על המל"ט המתקדם בעולם, ולהשקיע מאמצי שווא להעתיקו.

בכל מקרה, ברור שאם זו הייתה כוונת ישראל, היא לא הושגה וחיל האוויר נאלץ לפוצצו באוויר. בישראל היו צריכים לקחת בחשבון שאם לא יצליחו במשימה להשתלט על המל"ט, הרי העובדה שהוא טס מאות קילומטרים באין מפריע וחדר לתחומה פוגעת בתדמיתה של ישראל, מחזקת את הביטחון העצמי של המשגרים וסודקת את האמונה של הציבור בישראל כי שמי ישראל נשלטים שליטה מוחלטת בידי מערכות הבקרה וההגנה האוויריות והם בלתי חדירים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully