וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשש: "מזל"טים מתאבדים" יפגעו באסדות קידוח

7.10.2012 / 11:52

לאחר חדירת המזל"ט, מזהיר בכיר לשעבר במערך הנ"מ כי לאירן יש כלי טיס שעלולים "לעבור לידי חיזבאללה ולהתפוצץ על מטרות בישראל". האירוע מתוחקר: "מי הוריד עיניים מהמסך?"

צילום: שי מכלוף, דו"צ, עריכה: יותם בן-דוד, מיכאל ברגמן, קריינות: לירון בארי

תחקיר חדירת המזל"ט אתמול (שבת) לשטח ישראל נמשך, ובמערכת הביטחון גובר החשש מפני "מזל"טים מתאבדים" שיפגעו באסדות הקידוח של ישראל בלב הים. "לאירנים יש 'מזל"טים מתאבדים' שעלולים לעבור לידי חיזבאללה ולהתפוצץ על מטרות בישראל, במיוחד אם הן נמצאות בים, ששם יש קושי בזיהוי אם הוא טס בגובה נמוך", אמר הבוקר (ראשון) לוואלה! חדשות קצין בכיר במיל' ממערך ההגנה האווירית. "אם המזל"ט הגיע מצפון, הוא חלף מעל פני אסדות קידוח בים. התחקיר צריך לגלות מי הוריד את העיניים שלו מהמסך".

"אולי בהתחלה חשבו שמדובר בהפרעה של המכ"ם", מוסיף הקצין, "אחרת איך אפשר להסביר שהוא בא מהצפון עד הדרום מבלי שאף אחד יגלה אותו. המזל"ט שחדר למרחב האווירי של ישראל חשף את הבטן הרכה והאיום ההולך וגדל על המדינה".

יצוין כי מפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, מתריע כבר תקופה ארוכה שיש להיערך באמצעות כלי שטח ואמצעים טכנולוגיים מתקדמים כדי להגן על אסדות הקידוח שנמצאות כבר בים, וכאלו שיוקמו בשנים הקרובות. המקור התקציבי לסוגיה זו טרם הוכרע על ידי הממשלה.

מכ"ם טקטי יצא משירות ב-2005 בשל בעיות תקציב

בתוך כך, במקביל להמשך התחקיר של חדירת המזל"ט, שכפי הנראה המריא משטח לבנון, נמשכת גם הביקורת וכן עולות שאלות קשות אודות תפקוד מערכי הבקרה והגילוי של צה"ל. קצין ממערך ההגנה האווירי הסביר כי עד שנת 2005 היה ברשות חיל האוויר הישראלי מכ"ם אמריקאי נייד בשם "רמית", שהוכנס לשירות בסוף שנות השבעים, אך עבר שיפורים ושדרוגים במרוצת השנים. ייעודו היה לאתר מטרות טקטיות באוויר כולל דאונים, מזל"טים וכלי טיס שטסים בגובה נמוך בקרבת גבולות המדינה ומתקנים רגישים.

בשנת 2005 הוחלט לסגור את המערך בשל בעיות תקציב. "למרות הניסיונות של חיזבאללה להחדיר מזל"טים ללב המדינה, בשנת 2005 הוחלט שבאיום הייחוס מזל"טים נמצאים בתחתית סדר העדיפויות ולכן הופסק השימוש במכ"ם", אמר הקצין. "לכן גילו את המזל"ט רק בדרום הארץ, כי יש שם ריבוי של סנסורים מטעמים מבצעיים שונים, שלא קשורים בהכרח לחדירה של מזל"טים. יש לישראל מכ"מים מעולים, אך הם מכוונים ליעדים אחרים, מורכבים יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully