וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדענים טוענים שפיצחו את תעלומת סטונהנג'

מחקר חדש חושף כי על חלק מהאבנים באתר העתיק שבדרום המדינה נחרטו ציורים מורכבים, בהם נראים כלי נשק. להערכת החוקרים, מדובר בהוכחה לכך שהאתר שימש כמעין מוזיאון אמנות

סטונהנג' שימש כגלריית אמנות קדומה?/עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

האם נמצא הפתרון לתעלומת סטונהנג'? במשך דורות ניסו חוקרים מכל רחבי העולם להבין מה עומד מאחורי גל אבני הענק הפרהיסטוריות שניצבות במעגל במחוז וילטשייר שבדרום בריטניה. כעת טוענת קבוצת חוקרים מהמכון הארכיאולוגי ביורק כי הצליחה לשפוך אור, תרתי משמע, על אחת התעלומות העתיקות בהיסטוריה - תעלומת סטונהנג'.

החוקרים טוענים כי סריקות לייזר תלת מימדיות שערכו לאבנים באתר, שנבנה על פי ההערכות במאה העשרים ושתיים לפני הספירה, חשפו לראשונה כי על חמש מהן היו בעבר חריטות מורכבות, שלא ניתנות כיום לצפייה בעין בלתי מזויינת.

סטונהנג'. GettyImages
הפעם הראשונה בהיסטוריה בה נערכת סריקה כה מקיפה של המבנה/GettyImages

לטענת החוקרים, ב-71 מתוך 72 התמונות שנתגלו בסריקות נראו גילופים של ראשי-גרזנים עתיקים, ובתמונה הנוספת נראה פיגיון קדום. ההערכות הן כי המונומנט העצום שימש למעשה כמעין מוזיאון או גלריית אמנות עתיקה, שעשתה שימוש בקרני השמש כדי להאיר את התמונות, אך לא מן הנמנע כי האתר שימש גם כמעין מקדש שמש עתיק.

התגלית החדשה עשויה להיחשב כבעלת חשיבות אדירה בעולם הארכיאולוגיה, שכן מדובר בפעם הראשונה בהיסטוריה בה נערכת סריקה כה מקיפה של המבנה המסקרן. במהלך השנים שימש האתר ככר פורה לתיאוריות שונות ומשונות לגבי תפקודו - ממצפה כוכבים קדמון, דרך שעון לחיזוי ליקויי מאורות, ועד לאתר נחיתה לחוצנים. עם זאת, גם אם יתברר שאכן מדובר בסך הכל במוזיאון פרהיסטורי, איש עדיין לא הצליח להסביר כיצד הצליחה תרבות כל כך עתיקה להזיז ולמקם את האבנים העצומות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully