וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חודש וחצי אחרי פתיחת השנה: באלעד חסרות 50 כיתות

10.10.2012 / 21:21

בעיר החרדית לומדים תלמידים במסדרונות, במזכירות בית הספר ואפילו בבית פרטי. בעירייה אומרים: "עצם העובדה שעד היום יכלו המוסדות להסתדר, מראה שהחוסר לא כזה גדול"

שנת הלימודים החלה בסוף חודש אוגוסט האחרון, ואיתה עבודה אינטנסיבית של הרשויות כדי שבין החגים והחופשות הכל יתנהל על הצד הטוב ביותר. ברשויות החרדיות המשימה הזאת לא פשוטה, בעקבות הגידול המשמעותי במספר התלמידים מידי שנה. כך למשל, למרות ההכנות הקדחתניות, בעיר החרדית אלעד עדיין יש מחסור ב-50 כיתות. לדברי מספר גורמים בעיר, המחסור היה ידוע מראש ויכול היה להימנע.

למרות שהתקבלו הרשאות בנייה מטעם משרד החינוך, לפחות לארבעה מוסדות קבע חסרות כיתות, ולאחר לחצים כבדים על משרד החינוך אושרו רק 19 מבנים יבילים עבור התלמידים. בינתיים, התלמידים לומדים במסדרונות, בבתי כנסת, ואחת הכיתות אפילו התארחה אצל אחד מתושבי העיר עד ראש השנה. מאז החג, לומדות התלמידות במזכירות בית הספר. מהנהלת אחד מבתי הספר נשלח מכתב להורים, ובו התנצלות על המצב הקשה. "חלק מהבנות נאלצו להצטופף מאוד - שלוש בנות בשולחן", נכתב. "ראוי להסביר לילדות שלא כדאי לריב עם חברותיהן בשביל לתפוס מקום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תלמידות לומדות במסדרון בית ספר באלעד/מערכת וואלה!, צילום מסך

עד כה הוצבו 12 מבנים יבילים במוסדות השונים ובזמן הקרוב יוצבו שבעה נוספים. לטענת אחד מהגורמים בעירייה, המבנים הוצבו ללא היתרים מתאימים. לידי וואלה! חדשות הגיע היתר אחד בלבד עבור שני מבני גנים לאחד המוסדות בעיר, שגם בו נכתב שההיתר מותנה באישורים ובמסמכים הנדרשים על פי חוק. על פי ההיתר, אין להציב את המבנה ללא הגשת החישובים הסטטיים והצהרת מהנדס ולא ניתן לאכלס את המבנה לפני שיגיעו לידי מחלקת ההנדסה אישורי יועץ הבטיחות, אישור כיבוי אש ותוכנית סניטרית מאושרת. שאר המסמכים צריכים להיות מוגשים למחלקת ההנדסה תוך שישים יום מהצבת המבנה במוסד.

גורם בעיר סיפר כי "העירייה תמיד מחכה לרגע האחרון כדי לבכות לפני משרדי הממשלה שיעזרו לה, אבל הנושא היה יכול להיפתר בצורה אחרת בלי גרימת עוול לתלמידים שצריכים ללמוד בתנאים כאלה. חלק מהמבנים היו יכולים כבר להיבנות ולרוב התלמידים לפחות היה פתרון הולם. עכשיו זה יכול לקחת עוד הרבה זמן והתלמידים יצטרכו להמשיך ללמוד בתנאים כאלו, שברור שפוגעים ביכולת הלמידה הסדירה שלהם". גורם אחר הוסיף כי במהלך ההליכים הבירוקרטים השתבשו לוחות הזמנים. "יש בעיר לפחות ארבע הרשאות לבינוי שהיו יכולות להיות לפחות בשלבי בנייה מתקדמים. בשניים מהמקרים, מכיוון שהמוסד רצה לערוך שינויים בתוכנית ועקב כך להשלים כסף מכיסו, העניין מעוכב חודשים. מבנה אחר כבר מעוכב למעלה משנה מסיבה לא ברורה. בנוגע למבנה המדובר, אילו המכרז הפומבי היה מסתיים הוא היה יכול להיות גמור בחודשים הקרובים", אמר הגורם.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מכתב שנשלח מהנהלת אחד מבתי הספר להורי התלמידים/מערכת וואלה!, צילום מסך

בישיבת המועצה שנערכה ב–25 ליולי כבר עלה נושא עיכוב הבינוי. על פי מה שנאמר שם, לפחות באחד הפרויקטים היה כבר סיור קבלנים, אבל רגע לפני שוועדת המכרזים עמדה לפתוח את ההצעות ולבחור קבלן, החליט ראש העיר, יצחק עידן, להעביר את הפרויקט למשכ"ל - החברה למשק וכלכלה של השלטון המקומי. בישיבה הוסבר כי הסיבה לכך היא שמשכ"ל מתחילה לבנות גם כשיש חצי הרשאה וזה מה שמשרד החינוך אישר בשלב זה. בישיבה שנערכה ב–19 לאוגוסט הנושא עלה שוב. בין השאר נאמר שם שדרך משכ"ל יש גרעון של קרוב למיליון וחצי שקלים בגלל עלות התיווך. בנוסף נטען שהקבלן שזכה דרך משכ"ל הציע במכרז הפומבי שהגיש לאותו מבנה הצעה במחיר זול, קרוב ל-1.4 מיליון שקלים. לנוכחים התברר שבעוד שבמכרז פומבי יישאר סכום רווח בתום הפרויקט, דרך משכ"ל יהיה גרעון גדול. למרות העובדות הללו הפרויקט לא הועבר למכרז פומבי.

באותם ימים, בשל המחסור הגדול, פנו מהעירייה למשרד החינוך בבקשה להשלים מחסור של 50 כיתות. בישיבה התבשרו הנוכחים כי משרד החינוך אישר 19 מבנים יבילים בלבד. הוסבר שם כי משרד החינוך סירב לאשר יותר בגלל העיכוב בבניית המוסדות שאושרו על ידי משרד החינוך. עקב אי הסכמה לגבי חלוקת המבנים היבילים בין מוסדות החינוך בעיר הופסקה הישיבה והתכנסה שוב להמשך דיון בנושא ב–6 לספטמבר, לאחר תחילת שנת הלימודים, לאחר שחלוקת המבנים למוסדות השונים תוקנה בהתאם להרשאת משרד החינוך. על פי הרשימה, המבנים יחולקו בין תשעה מוסדות חינוך הפועלים בעיר.

משרד החינוך: "לעיריית אלעד יש הרשאות בנייה לא מנוצלות"

ממשרד החינוך נמסר כי "ברשות עיריית אלעד מספר הרשאות תקציביות לבניית מבני קבע לבתי ספר אשר לא מקודמים ולא מנוצלים. משרד החינוך העביר במהלך חודש אוגוסט הרשאות תקציביות לרכישת מבנים יבילים בהתאם לסדר העדיפות שביקשה העירייה. לאחר שהועברו ההרשאות לעירייה ובשל קשיים פנים עירוניים לאשר את רכישת המבנים היבילים - ביקשה העיריה להסב חלק גדול מההרשאות למוסדות חינוך אחרים בעיר. ההסבה מתבצעת בימים אלו, אולם דבר זה לא מונע מהעירייה לרכוש את המבנים, והצבתם תתבצע בהתאם לסדר העדיפות החדש שנתבקש על ידי העיריה".

עיריית אלעד מסרה כי "המספר 50 הינו מוגזם ומספר הכיתות החסרות הינו פחות בהרבה. עצם העובדה שעד היום יכלו המוסדות להסתדר מראה שהחוסר לא כזה גדול. ישנן תכניות לסגירת חללים ובנייה במקום לחלק מהמוסדות וחלקם כבר קיבלו קרוואנים. בימים הקרובים ייחתם החוזה עם הקבלן שיכשיר את הקרוואנים ללימודים תקניים. בנושא האולפנה, הדבר חוסך הרבה זמן, בירוקרטיה ועלויות. בנושא ההיתרים, המבנים בהליך של רישוי והיתר המבנים לא יאוכלסו רק לאחר קבלת ההיתר המושלם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully