וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל-450 תלמידים בירושלים אין כיתה ואין לוח

6.9.2012 / 12:07

בית ספר של קהילת יהודי צרפת נאלץ להעביר שיעורים בבתי מגורים ובצפיפות של כ-20 תלמידים בחדר ששטחו ארבעה מטרים רבועים. העירייה: מדובר במוסד פרטי, הפתרונות באחריותו

צילום: צוות 13, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

שנת הלימודים רק נפתחה, וכבר מתברר שיש תלמידים שעבורם תנאי לימודים הולמים הם רק משאלת לב. בשכונת בית וגן בירושלים פועל מוסד חינוכי בשם "תולדות נסים", מוסד מוכר שאינו רשמי, בו לומדים 450 תלמידות ותלמידים מגיל גן ועד כיתה ז' בתת תנאים ובצפיפות, כך נודע לוואלה! חדשות. העירייה מסרבת בתקיפות למצוא למקום מבנה חלופי או לממן שכירות בטענה שמדובר במוסד פרטי. למרות הטענה הזאת, העירייה מכירה בבית הספר מבחינות אחרות: היא אינה גובה מיסי ארנונה, ממנת את תשלומי החשמל והמים ואף את משכורתו של השומר ומשרד החינוך משלם את משכורות המורים.

"תולדות ניסים" מתקיים בעיקר מתרומות ומעט מתשלומי ההורים, ותלמידיו הם ילדי קהילת יהודי צרפת מהמגזר הדתי. אנשי המוסד מעולם לא ביקשו את עזרת העירייה משום שהצליחו לשלם בעצמם את תשלומי השכירות, שעמדו על כ-80,000 שקלים בחודש. אלא שבשנה שעברה המשבר הכלכלי המתמשך באירופה הביא לירידה חדה בתרומות למוסד ופגע ביכולתו להמשיך ולעמוד בתשלומים הגבוהים של השכירות לבדו. בינתיים נאלצים ללמוד מאות ילדים בבתי מגורים שהוסבו למעין בית ספר. במקצת הכיתות הצפיפות מגיעה ל-20 תלמידים בחדר של 4 ממ"ר. באחרות, מתקיימים הלימודים במבואות או מסדרונות כשלוח המורה הוא לא יותר מדף נייר בגודל A4. בהפסקות מבלים התלמידים במרפסות צרות, כאשר בדי יוטה מנסים להסתיר חלקית את השמש.

סמוך לסיום שנת הלימודים הקודמת, לאחר שבעיריית ירושלים סירבו לסייע, נאלצו אנשי המוסד לפנות את מבנה המגורים ששימש את הבנים וכך מצאו 100 ילדים את דרכם ללימודים בבית כנסת, בתים פרטיים ומסדרונות בית הספר לבנות שסבל גם כך מצפיפות. לכיתות הגן לא נימצא מקום השנה.

"אנחנו קהילה קטנה ללא כוח פוליטי"

למנהל האדמיניסטרטיבי של המוסד, חיים ביז'אווי, אין ספק מדוע העירייה עומדת בסירובה להקצות מבנה או לממן כזה. "אנו קהילה קטנה ונטולת כוח פוליטי. אנו לא שייכים לנישות השולטות בחינוך החרדי בעיר כמו ש"ס או יהדות התורה ואפילו מעיזים ללמד לימודי ליבה. אחרת לא ניתן להסביר כיצד מוסדות לא רשמיים ושאינם מוכרים בהם התלמידים לומדים רק תורה ולא מתמטיקה, אנגלית או גיאוגרפיה מקבלים מהעירייה מימון מלא ונדיב, קרקעות ובניית מבנים. היות ואנו מוסד מוכר הרשות המקומית חייבת לספק לנו, על פי חוק, מבנה", הסביר.

ביז'אווי מספר כי הוא ניהל תכתובות רבות עם העירייה ובהן גם בקשה להיפגש עם ראש העיר בעניין. בשבוע שעבר קיימו מורים, תלמידים והורים הפגנה שקטה בכיכר ספרא בעיר שדרשה מהעירייה להתערב. "מנהל האגף לחינוך חרדי בעירייה, איתמר ברעזר, הגיע לשם ואמר לנו מה הסיבה שלא מוצאים לנו תקציב או מבנה ולאחרים כן: 'אתם לא בראש סדר העדיפויות שלנו', הוא אמר" המשיך ביז'אווי. "עיריית ירושלים צריכה לדאוג לתנאי לימודים נאותים לכל ילדי העיר ולא רק לציבורים בעל כוח פוליטי".

מהפרוטוקולים של ועדת ההקצאות מהשנים האחרונות ניתן ללמוד על מדיניות שאמורה לסייע לבית ספר כמו "תולדות נסים". בדיונים בהם נכחו בין היתר היועץ המשפטי של העירייה, שלמה אשכול, הממונה על נכסי העירייה, קובי סדן, ומנהל אגף מבני ציבור, אהרון בן-נון, נאמר כי "נוהל מדיניות עיריית ירושלים הוא להקצות מבנים מתרוקנים קודם כל לרשות שימוש בית ספר יסודי שתלמידיו תושבי השכונה". גזבר העירייה, אלי זיטוק, אף אמר באחד הדיונים כי "הנוהל של עיריית ירושלים קובע כי העדיפות צריכה להיות לגני ילדים, יסודי ועל יסודי".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מוסדות 'תולדות ניסים' הינם מוסדות חינוך פרטיים ועליהם מוטלת החובה למצוא פתרון למבנה למוסדות החינוך שבאחריותם לזמן הקרוב. יחד עם זאת, עיריית ירושלים פועלת למציאת פתרונות קבע וצמצום פערי כיתות לימוד במגזר החרדי במסגרת תכנית אב לבניית מאות כיתות לימוד חדשות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully