וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלבנת הענק: "ברז פיננסי לעבריינים מצפון הארץ עד דרומה"

10.10.2012 / 16:55

החשודים בפרשת ההימורים באינטרנט ובהלבנת הון שותקים בחקירתם, אך במשטרה טוענים כי הם הצליחו למצוא אפיק מימון שהניב רווחים עצומים. "מכה כלכלית לארגוני פשיעה"

צילום: דניאל בוק, עריכה: גדי וינסטוק, טל רזניק, קריינות: מור שמעוני

הפרשה, במסגרתה נעצרו הבוקר (רביעי) כ-55 חשודים בהפעלת אתר "דונבט" להימורים לא חוקיים באינטרנט ובהלבנת הון, מספקת יותר מכל הצצה להון העצום שמגלגלים, בדרך כלל באין מפריע, ארגוני הפשיעה בישראל. על פי החשד, בחמש השנים האחרונות גלגל האתר סכום שקרוב לשני מיליארד דולר, אשר ביחידה המרכזית של מחוז תל אביב מתייחסים אליו כאל "מקור המימון שהחליף את הבנק למסחר", בכך ששימש עבריינים בכירים בכל רחבי הארץ.

הארכת מעצר לחשודים בהלבנת הון בית משפט השלום בתל אביב,אוקטובר 2012. דרור עינב
הארכת מעצר החשודים בהלבנת הון/דרור עינב

"אנחנו מעריכים שבאמצעות האתר, הצליחו החשודים על פני חמש שנים למצוא אפיק מימון שהניב רווחים עצומים, ושימש ברז פיננסי לעבריינים רבים ובכירים מצפון הארץ ועד דרומה", ציין ניצב משנה גדי אשד, מפקד ימ"ר תל אביב, בעקבות המעצרים. לשאלה מדוע לקח למשטרה חמש שנים ומעל חמישה מיליארד שקלים לסגור את האתר, השיב ניצב משנה אשד כי "לא ניתן להתארגן ולאסוף ראיות לעבירת הלבנת ההון בזמן קצר יותר. מדובר בהישג, שהוא מכה כלכלית לארגוני פשיעה".

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM

כיצד פעלה השיטה באין מפריע במשך שנים? כיצד הצליחו מפעילי האתר וסוכניו, על פי החשד כ-200 במספר, להשיג לקוחות שיהיו אנונימיים מבחינה מקוונת, לגבות סכומי כסף אדירים, להלבין אותם וחוזר חלילה? וכיצד חברו לימ"ר רשות המסים והרשות לאיסור הלבנת הון, לחקירה שהובילה לגל המעצרים הבוקר? בימ"ר מודים כי "מדובר בסוג אחר של עבריינים. זאת רשת מתוחכמת ביותר".

שלושת החשודים המרכזיים הם שלושה אחים מהרצליה המוכרים למשטרה. על פי החשד, הם בנו ארגון היררכי, מסודר ומאורגן היטב. לשם כך נדרשו להם קודם כל אנשי מחשבים, אשר יבנו מערכת שתפעל בישראל ותיצור מצג שווא בפני רשויות אכיפת החוק, לפיו האתר פועל באמצעות שרתים בחו"ל. כזכור, ביצוע הימורים באתר שנמצא במדינה שבה ההימורים חוקיים (בניגוד לישראל) איננה נחשבת עבירה.

האתר הוקם בתחומי הארץ, ונבנו עבורו סניפים ברחבי הגלובוס, שעיקר תפקידם גיבוי והטעייה – מראית עין לפיה הפעילות מתרחשת מעבר לים. לצורך כך אף פעלו על פי החשד שתי חברות מחשבים ישראליות, אשר תפעלו ותחזקו את האתר. לאחר שהקימו את התשתית, גויסו לכאורה מנהלים בכירים ומנהלים אזוריים לרשת. תפקיד המנהלים היה לאסוף את המהמרים. בארגון התקבלה ההחלטה לכלול בין הלקוחות מהמרים "כבדים" בלבד – אנשים בעלי ממון המכירים היטב את כללי המשחק וישלמו כשיצטרכו לשלם. בסך הכל, על פי החשד, השתמשו כ-3,000 מהמרים בשירותי האתר – מספר צנוע יחסית לאתר הימורים, אך תרומתם הייתה נכבדה. כל אחד מהם הימר במאות אלפי דולרים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
האתר "דונבט"/מערכת וואלה, צילום מסך

לא כל אחד יכול היה "להתקבל" לאתר. מהחקירה עולה לכאורה שלכל אחד מהמהמרים היה צריך מישהו לערוב, כלומר לתת את מילתו שהמועמד הוא רציני ומהימן. אז קיבלו מתי המעט ארנק אלקטרוני נטען, וקוד כניסה לאתר, וכך יכלו לפעול בבטחה בתוך האתר. גם מנגנון שליחים עמד לרשות הרשת – מדובר לכאורה בנהגי מוניות, אשר גויסו לצורך שינוע הכספים המופסדים מהמהמרים לשלב הבא – הלבנת ההון.

נהג מונית נכנס כשבידו מעטפה, לאחת משלוש חנויות להמרת כספים – אחת משתיים ברחוב סוקולוב בהרצליה או אחת ברחוב בוגרשוב בתל אביב. המעטפה מכילה סכומי כסף, לעיתים עצומים. חנויות הצ'יינג' שימשו צומת. לשם הגיעו הרווחים, כאמור בעזרת שליחים – נהגי המוניות, שם הם הומרו ויצאו ליעדם הבא – המנהלים הבכירים. הבוקר, כאמור, פשטו בלשי הימ"ר על שלושת החנויות להמרת כספים וחילטו מהם כספים. הבוקר הם פשטו גם על בתיהם ומקומות עבודתם של 55 חשודים במעורבות בפרשה.

גל המעצרים הבוקר הגיע בתום חקירה שנמשכה שנה בדיוק, בעקבות מידע שהגיע לימ"ר תל אביב, שאחד מיעדיו הוא ארגון פשיעה גדול ומוכר שבסיסו בגוש דן. אליהם הצטרפו יחידת "יהלום" של רשות המיסים, יחידת הפיקוח על נותני שירותי מטבע במשרד האוצר והרשות לאיסור הלבנת הון. אלה פעלו בשיתוף גורמי אכיפה באירופה ובמקומות נוספים בעולם. יחד אספו החוקרים במהלך השנה ראיות לכאורה הקושרות חלק מהחשודים לעבירה החמורה של הלבנת הון. לאחר התייעצות עם הפרקליטות, הפכה הבוקר כאמור החקירה לגלויה.

"לסגור את הברזים הפיננסיים לארגוני הפשיעה"

בימ"ר הביעו סיפוק רב מהמעצרים. "מדובר באתר הגדול והדומיננטי ביותר להימורים בלתי חוקיים בישראל", ציינו שם. "מדובר בחקירה שהיא בראש סדר העדיפויות – מטרתה לסגור את הברזים הפיננסיים לארגוני הפשיעה", אמר מפקד מפלג תשאול בימ"ר, סגן ניצב ניסים דאודי. מטרה נוספת עליה הצהירו בימ"ר היא "הקפאת נכסים וחילוט רכוש, שנאמד בעשרות מיליוני דולרים". משעות הבוקר חולט סכום של שמונה מיליון שקל במזומן ונתפסו 30 רכבים, ביניהם רכבי יוקרה מסוג פורש ו-BMW. כמו כן, הוקפאו בצו בית משפט נכסי נדל"ן ומאות צ'קים.

הליך הקפאת הנכסים החל הבוקר, במקביל למעצרים. במשטרה מעריכים כי כמחצית מהעצורים יובאו לקראת הערב לבית משפט השלום בתל אביב, שם יבקשו החוקרים להאריך את מעצרם. בינתיים, האחים מהרצליה וה"מנהלים הבכירים" שותקים בחקירתם ומסרבים לשתף פעולה עם המשטרה. אולם, בין עשרות העצורים לא נמצא איש מארגון הפשיעה הגדול שמהווה היעד של ימ"ר תל אביב, ושעל פי החשד עומד במרכז החקירה. כפי שניסיון העבר מוכיח, עבריינות האינטרנט הולכת ונהיית מתוחכמת ואת החור שנפער בקרב ההימורים המקוונים – יהיה מי שיתפוס.

חשד: הפעילו הימורים באינטרנט והלבינו מיליארדים

  • עוד באותו נושא:
  • הלבנת הון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully