וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נציבות האו"ם נגד ישי: "אין לו היכולת לבחון בקשת מקלט"

הנציבות הגיבה להחלטת שר הפנים על גירוש אזרחי סודן שלא יעזבו את המדינה בשבועיים הקרובים, והבהירה כי "לטענה שאינם פליטים אין כל ביסוס". ישי: "אפעל עד להחזרת האחרון"

צילום: דניאל בוק, עריכה: טל רזניק

(צפו בישי מתייחס למעצר הצפון-סודנים ביוני האחרון)

נציבות האו"ם לפליטים יוצאת לראשונה נגד התנהלות שר הפנים מול מבקשי מקלט בישראל. במכתב ששיגרה היום (רביעי) נציגות של הנציבות בישראל לארגוני הסיוע, בעקבות החלטת השר אלי ישי על מעצר אזרחי סודן שלא יעזבו את ישראל תוך שבועיים, קובעת הנציבות כי יש להימנע ממעצר מבקשי המקלט, שכן לא ניתן להחזירם לארצם בשל הסכנה הנשקפת שם לחייהם. עוד מבקרת הנציבות את התנהלות משרד הפנים וקובעת כי "להצהרות בהן נטען כי אזרחי סודן החיים בישראל אינם פליטים - אין בסיס עובדתי או חוקי", וכן כי "משרד הפנים טרם רכש את היכולת והכישורים הנחוצים לבחינת בקשות מקלט".

פרויקט חוזרים הביתה של רשות האוכלוסין וההגירה. נמל תעופה בן גוריון, עלייה למטוס, יוני 2012. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
"טענת ישי כי לא מדובר בפליטים, אינה מבוססת". אזרח דרום סודן מוחזר לארצו, בחודש יוני האחרון/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

לאחר שבחודש יוני גרשה ישראל כ-700 מבקשי מקלט לדרום סודן, שהכריזה על עצמאותה לפני למעלה משנה ובכך נפרדה רשמית מסודן, בחודש אוגוסט הודיע שר הפנים כי על אזרחי סודן לעזוב את ישראל עד ל-15 באוקטובר. ממועד זה תפעל רשות האוכלוסין וההגירה למעצר אזרחי המדינה, שיוותרו במעצר עד מועד לא ידוע. כיום, על פי הערכות שונות, שוהים בישראל כ-7,000 אזרחי סודן.

מכתבה של הנציבות שולב בעתירה שהגישו היום ארגוני זכויות אדם, בהם מוקד סיוע לעובדים זרים, האגודה לזכויות האזרח, אס"ף וקו לעובד, בשיתוף שישה אזרחי סודן, לבית המשפט המחוזי בירושלים נגד החלטת שר הפנים שמטרתה, לדבריו, היא "להמאיס עליהם את חייהם".

בנציבות האו"ם לפליטים הביעו דאגה מהחלטתו של ישי. "כעקרון, יש להימנע ממעצר מבקשי מקלט", קובעת הנציבות, "מעצר אמור לשמש אמצעי של מוצא אחרון, כשהוא קבוע בחוק, ומיושם אך ורק כאשר הוא הכרחי, הגיוני ומידתי ולמטרה לגיטימית". עוד הוסיפה הנציבות, כי סודן וישראל מגדירות עצמן "מדינות אויב", ועל פי הוראות החוק הסודני - מי שישוב לסודן מישראל צפוי להיות בסכנה, "וישראל מכירה בסיכונים אלו".

"המשמעות היא ציד אדם וכליאה לפרק זמן לא מוגבל"

מהעתירה עולה כי מדובר במעצרים בלתי מוגבלים היות וכיום אין אפשרות לגרש את אזרחי סודן לארצם. עוד נטען כי לשר הפנים אין סמכות בחוק להורות על מעצר זה לפי החוק למניעת הסתננות, היות וסמכות זו נתונה בידי שר הביטחון. גם אם יקבל ישי את הסמכות, על פי העתירה, מדובר בהחלטה שלא כדין היות והינה מפלה ופוגעת בזכויות יסוד בצורה אנושה וקיצונית.

"משמעות הדברים היא ציד אדם וכליאה המונית של אלפי אנשים בתנאים קיצוניים ולפרק זמן בלתי מוגבל", אומרת עו"ד רעות מיכאלי, מנכ"ל מוקד סיוע, "בין מבקשי המקלט הסודנים גם ניצולי רצח העם בדרפור. משמעות נוספת של החלטת שר הפנים היא שלילת האשרות שניתנו למבקשי המקלט הסודנים, המאפשרות להם להתפרנס באופן מוגבל, מה שאומר שמי שלא ייכלא ייקלע למשבר הומניטרי חמור, מצב הנוגד את אמנת הפליטים עליה ישראל חתומה".

השר אלי ישי בנתב"ג עם הסודנים בפרויקט חוזרים הביתה לדרום סודן , יוני 2012. יותם רונן
"אחזיר אותם עד האחרון", הגיב ישי לעתירת ארגוני זכויות האדם. השבת אזרחי דרום סודן לארצם, בחודש יוני/יותם רונן

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, שהגיש את העתירה, אמר היום כי "ההחלטה על כליאתם הבלתי מוגבלת בזמן של אלפי מבקשי מקלט יחד עם ילדיהם בתנאים קיצוניים במדבר, היא החלטה אכזרית וקיצונית בחומרתה. צר לנו שראש הממשלה והיועץ המשפטי לממשלה אינם מרסנים את שר הפנים, ומאפשרים לו לנהוג ככל העולה על רוחו".

בתגובה לעתירת ארגוני זכויות האדם על החלטתו, מסר שר הפנים כי "בעיית המסתננים היא אחת הבעיות הגדולות ביותר המאיימות על עתידנו וזהותנו כמדינה יהודית וציונית. חובתי כשר הפנים לעשות הכל עד להחזרת אחרון המסתננים, גם במחיר של ביקורת כזו או אחרת, ובהתאם לכך אמשיך לפעול עד להחזרת האחרון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully