וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריטניה: בן 20 זוכר כל שנייה מחייו בעשור האחרון

הסטודנט אורילאן היימן סובל מהפרעה נדירה במוחו, המאפשרת לו לזכור מה עשה, לבש ואפילו אכל מדי יום במשך השנים האחרונות. "אין שיטה, הזכרונות נאגרים מבלי שאני מודע לכך"

זוכרים מה אכלתם לפני שבועיים לארוחת בוקר? אורילאן היימן בן ה-20 זוכר, ולמעשה, הוא יכול לומר לכם מה הוא אכל לארוחת בוקר בכל יום במשך העשור האחרון. הסטודנט הבריטי, הסובל מהפרעה נדירה של זיכרון אוטוביוגרפי בלתי מוגבל, זוכר כל שנייה מחייו באותן שנים: מה עשה, מה היה בחדשות, מה היה מזג האוויר ומה לבש, לפרטי פרטים.

על פי עיתון ה"דיילי מייל" הבריטי, היימן מעיד כי זכרונותיו מהילדות מטושטשים ולא רציפים, כמו של מרבית בני האדם, אולם בגיל 11 משהו השתנה. "לא הבנתי את זה בין לילה, אבל כשהייתי בערך בן 14 הבנתי שאני טוב בלזכור דברים שקרו לפני שנים", סיפר. לדבריו, "אין איזו שיטה או טכניקה. הזיכרונות שלי נאגרים בלי שאני מודע לכך".

לשם השוואה, מרביתנו מסוגלים לזכור רק עד 11 אירועים בממוצע מכל שנה בחיינו. 20 בני אדם בלבד בכל העולם אובחנו בהפרעה הנדירה הזו, המכונה "היפרתימזיה". אצל היימן, הכישרון המיוחד נובע מהדרך יוצאת הדופן בה מוחו מאכסן זיכרונות; נוסף על שימוש באונה הקדמית הימנית האחראית אצל מרבית בני האדם על הזיכרון ארוך הטווח, מוחו של היימן מאחסן זיכרונות גם באונה הקדמית השמאלית האחראית על שפות, ובחלקו האחורי של המוח בו נשמרים דימויים חזותיים.

קדימון לסרט הדוקומנטרי על היימן שישודר מחר בבריטניה

"זה כמו להיות מסוגל לגשת למשהו מסוים בתוך ארון תיוק גדול במהירות רבה", סיפר היימן, "כאילו לתאריכים יש תמונות. זה תהליך מאוד חזותי". כך למשל, כשנשאל לגבי מעשיו ב-1 באוקטובר 2006, סיפר היימן כי זה היה יום שבת מעונן בו הציע לנערה לצאת, אך היא סירבה. עוד סיפר כי יום לפני כן פגש את הנערה ולבש חולצה כחולה, ויומיים לפני כן הייתה הפסקת חשמל בביתו. עם זאת, הרגיע היימן, הלומד ספרות אנגלית באוניברסיטת דרהאם באנגליה, כי זכרונו לא מקנה לו יתרון במבחנים: "יש לי זיכרון אוטוביוגרפי טוב, זה כנראה לא יעזור לי בלימודים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully