וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נרתמת: אושרה "חבילת סיוע" לרשות הפלסטינית

טל שלו

23.9.2012 / 6:03

על רקע כינוס המדינות התורמות לרשות, תכריז ישראל על שורת צעדים שנועדו לסייע לה לשקם את כלכלתה הקורסת: היתרי כניסה נוספים, אישור פרוייקטי בנייה והיתרי מסחר עם הרצועה

על רקע המשבר הכלכלי המחריף ברשות הפלסטינית, אישרה ישראל בסוף השבוע על שורה של צעדים שאמורים לתרום ולחזק את הכלכלה הפלסטינית. בין היתר, אישרה ישראל עשרות פרויקטים במימון הקהילה הבינלאומית לבנייה ולשיפוץ בתי ספר, מרפאות ותשתיות בגדה המערבית ובעזה, הגדילה את מכסות היתרי הכניסה של עובדים פלסטינים לתחומי ישראל, ולראשונה מאז 2007 אף תתיר ייצוא מדורג של ריהוט וטקסטיל מעזה לגדה.

על הצעדים תודיע ישראל בכינוס המדינות התורמות לרשות, שהחל בסוף השבוע בניו יורק, על רקע אזהרות הולכות וגוברות על חשש מקריסה כלכלית של הרשות הפלסטינית בעקבות המשבר, שהוביל בשבוע שעבר גם להתעוררות אזרחית בערי הגדה ושורה של הפגנות נגד יוקר המחיה. בעוד בכירי הרשות מתכוננים לעצרת הכללית של האו"ם ומחריפים את קריאותיהם לביטול הסכמי אוסלו ופתיחת ההסכמים הכלכליים בין הצדדים, ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, הגיע לכינוס המדינות התורמות כדי להשמיע קול זעקה ולקרוא לעזרה כלכלית דחופה של ארה"ב, האיחוד האירופי, הבנק העולמי, הליגה הערבית וישראל.

"מקור המשבר: ניהול תקציבי כושל וקיצוץ בתרומות"

דו"ח מיוחד של הבנק העולמי שהוכן לכבוד הכינוס, שקבע כי עד סוף השנה יגיע הגירעון התקציבי של הרשות ללמעלה ממיליארד דולרים, קרא למדינות התורמות לפעול בדחיפות לכיסוי הגירעונות הכספיים של הרשות - המשמשים בעיקר לתשלום משכורות לעובדיה. בשבועות האחרונים הדגיש פיאד כי הסיבה המרכזית למצוקה הקשה בה נמצאת הרשות הפלסטינית היא אי-העברת הסיוע הכספי מהמדינות התורמות לה, לרבות מדינות ערב. עם זאת, בקהילה הבינלאומית מפנים אצבע מאשימה גם כלפי מדיניותה של ישראל, ובמיוחד מטיחים ביקורת חריפה על הערמת קשיים על פרויקטים פלסטיניים בשטחי C שנמצאים בשליטה אזרחית וביטחונית של ישראל.

מחאה כלכית נגד הרשות בגדה. רויטרס
הפגנות ברמאללה במחאה על יוקר המחייה/רויטרס

ישראל, לעומת זאת, תנסה להדגיש בכינוס את כל הצעדים החיוביים שננקטו בחודשים האחרונים כדי לסייע בהתמודדות עם המשבר. סגן שר החוץ, דני אילון, יציג את הדו"ח השנתי שהכין משרד החוץ בנושא, המפרט את שורת ההקלות האחרונות שישראל הובילה. "ההאטה הכלכלית מציבה אתגר משמעותי להמשך היציבות הכלכלית והמוסדית ברשות", קובע הדו"ח, ומדגיש כי ממשלת ישראל ממשיכה לקרוא לרשות הפלסטינית לחזור לשולחן המשא ומתן על מנת לסייע בפיתוח הרשות. המשבר הכלכלי נוצר בראש ובראשונה כתוצאה מהקיצוץ בתרומות ומניהול תקציבי כושל, קובע הדו"ח - ומפרט את כל הגזרים שהעניקה ישראל לרשות בחודשים האחרונים.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

הגדלה נוספת של היתרי כניסה לישראל

בין היתר, מציין הדו"ח שלפני כשבועיים הודיע ראש הממשלה על העברת מקדמה של 250 מיליון שקלים מכספי המסים שישראל גובה עבור הרשות הפלסטינית כדי לאפשר תשלום משכורות לעובדי הרשות. עוד צויין כי בסוף חודש יולי, חתם שר האוצר יובל שטייניץ עם פיאד על הסכם מיסוי משותף ראשון בניסיון להילחם בהברחות ההון ברשות. בנוסף, בשנה האחרונה אישרה ישראל הגדלה משמעותית של מספר היתרי העבודה של פלסטינים בשטחי ישראל (גידול של כ-40% מאז פברואר 2011, כך שכיום נכנסים מדי חודש כ-32 אלף פלסטינים בעלי היתרי עבודה), הקלה במעברי סחורות והגברת היתרי ייצוא.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף איתן דנגוט, יציג לנציגי הקהילה הבינלאומית את המדיניות האזרחית המקלה שהוביל בחודשים האחרונים - ובין היתר יציין את הקדמת העברת כספי המיסים טרום הרמדאן ובשבוע שעבר, הגדלת מכסת הפועלים בישראל ושיפור חופש התנועה והורדת מחסומים נוספים.

דנגוט גם יודיע על שורה של הקלות ותוכניות כלכליות חדשות שאושרו - הן בגדה והן ברצועת עזה. ברחבי הגדה אושרו 14 פרויקטים בתחום החינוך במימון סוכנות הסיוע של הממשל האמריקאי, USAID, ותהיה הגדלה נוספת של היתרי הכניסה לישראל. במקביל, על מנת להקל גם על המצב הכלכלי ברצועה, הוחלט לאשר ייצוא מדורג של ריהוט וטקסטיל מעזה לגדה לראשונה מאז 2007, וכן אושרו 16 פרויקטים בינלאומיים בעזה. הפרויקטים מתמקדים בתחומי החינוך, הדיור והתשתיות, ובין היתר אושרו שישה בתי ספר של אונר"א, וכן התקנת קו ביוב ראשי למתקן טיהור שפכים בחאן יונס, הקמת מתקן קומפוסט ושיקום כבישים - במימון סוכנויות האו"ם והאיחוד האירופי. כמו כן, אושרה העברת 100 מיליון שקלים מהבנק של הרשות בגדה לעזה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully