וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איתות לטהרן: "ארגון אירני יוסר מרשימת הטרור"

יוסי מלמן

22.9.2012 / 13:11

גורמים אמריקאים אמרו כי קלינטון החליטה להסיר מהרשימה את "מוג'הדין חלק", שעל פי פרסומים בתקשורת אנשיו סייעו להתנקש במדעני גרעין אירנים. מה המשמעות וכיצד תגיב אירן?

ארצות הברית החליטה להסיר את הארגון האירני "מוג'הדין חלק" מרשימת ארגוני הטרור – כך מסרו אתמול (שישי) גורמים אמריקאים. לדברי הגורמים, מזכירת המדינה האמריקאית, הילרי קלינטון, כבר קיבלה את ההחלטה, עליה היא צפויה להודיע באופן רשמי בימים הקרובים. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, אמרה בתגובה כי "אינני יכולה לאשר את תוכן הדברים, כיוון שזה סודי. עם זאת, אנו צופים שנוכל להודיע על כך בפומבי לפני ה-1 באוקטובר".

צעד זה מהווה הצלחה למאבק ארוך שנים של תומכי הארגון בארצות הברית ומחוצה לה להסיר אותו מהרשימה השחורה. הארגון הוכנס לרשימה לאחר התנקשויות שביצעו אנשיו בדיפלומטים ונספחים צבאיים אמריקאים בתקופת השאה האחרון של אירן, מוחמד רזה פהלווי, לפני המהפכה האיסלמית בפברואר 1979. באותה תקופה החזיק הארגון באידאולוגיה מרקסיסטית איסלמיסטית ואנטי מלוכנית, ואנשיו אף שיתפו פעולה עם האייתוללה חומייני.

עם זאת, עד מהרה חל נתק בין הצדדים וחומייני ועוזריו הורו לעצור את פעילי הקבוצה והוציאו רבים ממנהיגיה להורג. הנהגת הקבוצה נמלטה לעירק וזכתה לסיוע מצדו של הנשיא דאז, סדאם חוסיין. בגין שיתוף הפעולה שלהם, במיוחד בתקופת המלחמה, עם האויב העירקי, נחשבים אנשי הארגון בעיני מרבית האוכלוסייה האירנית עד היום לבוגדים. הקבוצה גם ביצעה שורה של פיגועי טרור נגד המשטר האירני ופגעה בשנותיו הראשונות גם במנהיגים בכירים של המשטר.

אופוזיציה פעילה למשטר בטהרן

עצם הופעת הארגון ברשימת ארגוני הטרור עוררה תמיהות קשות בעולם המערבי. ההחלטה שקיבלה מחלקת המדינה, על פי הדיווחים, מהווה איתות נוסף של ממשל אובמה לאירן - וגם בעקיפין לישראל, על הנחישות של הממשל להיאבק באירן. הצעד הזה גם יגביר עוד יותר את המתיחות בין וושינגטון לטהרן, ולא מן הנמנע שאירן תנסה להגיב על המהלך, אולי על ידי תמיכה גלויה יותר בארגוני טרור נגד ארה"ב, כמו אל-קאעדה או הטליבן באפגניסטן.

במרוצת השנים פורסמו בכלי התקשורת ידיעות, לפיהן שירותי הביון של ארה"ב, בריטניה והמודיעין הישראלי נעזרים בתשתיות הארגון באירן לשם איסוף מידע. בין השאר, נטען כי חברי הארגון הם אלה שביצעו בפועל את ההתנקשויות במדעני הגרעין האירנים, על פי הנחיות מטעם שירותי הביון של ישראל. כמו כן, לפי אותם פרסומים, נעזרו ארגוני המודיעין הישראלי והאמריקאי באנשי הארגון כדי "להלבין" מידע על תוכנית הגרעין של אירן.

כך לדוגמא, קבוצה שמשמשת כארגון "חזית" של ה"מוג'הדין חלק" פרסמה במסיבות עיתונאים בשנת 2002 את הגילויים על פעולות חשאיות של אירן בתחום הגרעין, כולל העובדה שהיא הקימה מפעל להעשרת אורניום בנתנז ובונה כור לייצור פלוטוניום באראק. לפי פרסומים והערכות בתקשורת הבינלאומית, המידע נאסף על ידי גורמי ביון ישראלים ואמריקאים והועבר לידי אותה קבוצה כדי שזו תפרסם אותו וכך יישמרו שיטות איסוף ומקורות של ארגוני הביון הפועלים באירן.

על רקע שיתוף הפעולה הזה, רבו הקולות - בעיקר בחוגים שמרניים בארה"ב, להסיר את הקבוצה מרשימת ארגוני הטרור, בטענה כי בהיותה אופוזיציה פעילה למשטר היא משרתת את האינטרסים של ארה"ב והמערב ואין היגיון בהחרמתה. מעניין להדגיש כי דווקא הממשל הדמוקרטי של אובמה הוא זה שקיבל את ההחלטה, בעוד שהממשל הקודם של הנשיא בוש, שייצג את החוקים השמרניים בארה"ב, סירב לקבל אותה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully