וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפליטים היהודים ממדינות ערב מגיעים לאו"ם

טל שלו

22.9.2012 / 2:25

בכנס ראשון מסוגו שנערך במטה הארגון, קראו סגן שר החוץ דני אילון ושגריר ישראל באו"ם רון פרושאור לעשיית צדק היסטורי עם הפליטים, ולהכרה של הליגה הערבית באחריותה למעמדם

סיפורם של למעלה מ-850 אלף יהודים, שגורשו באלימות ואכזריות מארצות ערב לאחר הקמת מדינת ישראל, סופר אמש (שישי) לראשונה במטה האו"ם בניו יורק, בכנס בינלאומי ראשון מסוגו שיזם משרד החוץ בנושא זכויות הפליטים היהודים ממדינות ערב. סגן שר החוץ, דני אילון, קרא למזכ"ל האו"ם, באן קי-מון, להציב את הסוגיה על סדר היום של הקהילה הבינלאומית עד לפתרונה, ואמר כי "האירוע מתקיים 64 שנה מאוחר, אך לא מאוחר מדי". לדבריו, "ממשלת ישראל לא תשקוט עד שייעשה צדק עם הפליטים היהודים ממדינות ערב".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, אמר כי "היום אנו שמים סוף לשתיקה המכוונת והמתמשכת של האו"ם כלפי פליטים יהודים שגורשו ממדינות ערב". בהמשך דבריו תקף פרושאור את הארגון, ואמר כי "מאז הקמת מדינת ישראל השקיע האו"ם תקציבי עתק מנופחים בפליטים הפלסטינים, ואף לא אגורה ביהודים שגורשו מארצות ערב. מתוך 1,088 החלטות שהתקבלו באו"ם בנושא המזרח התיכון, כ-172 מהן הוקדשו לבעיית הפליטים הפלסטינים, ואף לא החלטה או מילה אחת בנושא הפליטים היהודים ממדינות ערב". לדבריו, "זהו מוסר כפול ועיוות ההיסטוריה".

בתי כנסת בקהיר שהושחתו בשנת 1965. משרד החוץ
רכוש בשווי מיליארדים הולאם על ידי מדינות ערב. בית כנסת בקהיר שהושחת ב-1965/משרד החוץ

מאות אלפי יהודים מעשרות קהילות יהודיות מבוססות ברחבי המזרח התיכון – מצרים, סוריה, עירק, תימן, לוב, אלג'יריה, תוניס ועוד – סבלו לאחר הקמת המדינה מפוגרומים, רדיפה פוליטית וחוקים דרקוניים, הפקעת שטח רב של קרקעות והלאמת רכוש ונכסים בשווי של מיליארדים. במשך שנים נמנעה ממשלת ישראל מעיסוק רשמי בנושא משלל סיבות פוליטיות ודיפלומטיות, אך בשנים האחרונות החלו הרשויות בישראל לפעול להעלאת המודעות לנושא הן בדיונים פנימיים והן בעולם.

בעיית הפליטים כסוגיית ליבה במשא ומתן

החודש אף פורסם ב"הארץ" כי לשכת ראש הממשלה ומשרד החוץ החליטו לכלול את בעיית הפליטים היהודים ממדינות ערב כסוגיית ליבה במשא ומתן על הסדר הקבע עם הפלסטינים. במסגרת ההחלטה, הוביל אילון בשנה האחרונה קמפיין דיפלומטי אינטנסיבי של נציגויות ישראל בעולם בנושא, שהגיע לשיאו בכנס שנערך אתמול.

עשרות שגרירים, משפטנים, ובכירים בקהילה היהודית - בהם יו"ר הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר ויו"ר ועידת הנשיאים מלקולם הונליין – האזינו לראשונה בין כותלי המטה בניו יורק לעדויות חיות מפי יהודים שעלו מארצות ערב - לבנה זמיר ושלום ירושלמי – וצפו בסרטונים שהעלו פליטים אחרים בשבועות האחרונים, במסגרת קמפיין "אני פליט" שיזם אילון ברשתות החברתיות. פרושאור קרא בכנס למדינות החברות באו"ם "לתקן את העוול ההיסטורי", ולהקים מרכז תיעוד ומחקר בנושא הפליטים היהודים, שזכאים לדבריו "שהצדק ייעשה", וש"מדינת ישראל נמצאת פה היום לדרוש זאת בשמם".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הפליטות הכפולה במזרח התיכון

עצם קיומו של הכנס והקמפיין עורר זעם בתקשורת הערבית וברשות הפלסטינית, ונציגים ממדינות ערב ניסו למנוע אמש את קיום הכנס ולהפגין נגדו, אך במטה בניו יורק מנעו זאת. "הטענה שהיהודים שעלו לישראל, שאמורה להיות ארצם, הם פליטים שנתלשו ממולדתם, היא אשליה והונאה", כתבה בכירת אש"ף חנאן עשראווי, במאמר שפרסמה בנושא בחודש שעבר. כמו כן, בתגובה לקמפיין, קרא ארגון חמאס לליגה הערבית למשוך את יוזמת השלום הסעודית.

ואולם אילון דחה הביקורת והדגיש כי "העלאת הנושא אינה מכשול לשלום" וכי "ההפך הוא הנכון - שלום אמת מבוסס על צדק לכולם". אילון אף קרא לליגה הערבית להכיר באחריותה להיווצרות הפליטות הכפולה במזרח התיכון, הן של היהודים והן של הערבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully