וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה לא נפגש עם נתניהו כי חשש שייפגש עם רומני"

טל שלו

20.9.2012 / 20:45

עיתונאי מוערך פרסם טור ב-FOX לפיו גורמים בירושלים ווושינגטון הסכימו שהסיבה לאי-קיום הפגישה לא הייתה טכנית בלבד. הערב: השר ברק ייפגש עם המקורב לאובמה, רם עמנואל

הפגישה שלא נקבעה בין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לבין נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ממשיכה להעסיק את כלי התקשורת בארצות הברית. אחרי ההתייחסויות הפומביות בבית הלבן ובלשכת נתניהו בנוגע לפגישה ולסיבות לאי-קביעתה, העיתונאי האמריקאי הוותיק, אדוארד קליין, ציטט היום (חמישי) גורמים בירושלים ווושינגטון הטוענים כי הסיבה האמיתית לדחיית הבקשה לפגישה הייתה פוליטית, ולא דיפלומטית. לפי הגורמים, במטה אובמה חששו מכך שנתניהו ייפגש במקביל גם עם המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, שידוע בקשרי הידידות החמים עם ראש הממשלה.

"הדבר האחרון שחבורת אקסלרוד (כינוי לסביבה הפוליטית של אובמה, על שם יועצו האסטרטגי בבחירות לנשיאות – ט.ש.) רצתה לראות זה את התמונות של שתי הפגישות, זו לצד זו על גבי עמודי העיתונים - קבלת הפנים הקרירה בבית הלבן מול החיבוק החם של רומני", כותב קליין, לשעבר עורך עיתון "ניו יורק טיימס" ומי שחיבר שורה של ביוגרפיות על נשיאי ארצות הברית, בטור דעה המתפרסם באתר רשת FOX.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
לא ייפגשו מטעמים פוליטיים? אובמה ונתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בשבוע שעבר הגיעה המתיחות המוכרת בין נתניהו לבין אובמה לשיא, נוכח דחיית בקשתו של נתניהו להיפגש עם אובמה במהלך ביקורו בעצרת הכללית של האו"ם בשבוע הבא, במה שהבית הלבן הסביר רשמית כ"שיקולי לוח זמנים", שכן נתניהו מגיע לניו יורק רק אחרי יום כיפור - כשאובמה כבר חוזר יומיים קודם לכן לוושינגטון. בעוד בבית הלבן אמרו שלא התקבלה כל פנייה רשמית לפגישה, גורמים מדיניים בירושלים טענו שנתניהו אף הציע להגיע לוושינגטון כדי להקל על אילוצי הלו"ז הצפופים של אובמה, בישורת האחרונה של קמפיין הבחירות. "פחות מחודשיים לבחירות, לאובמה לא היה מצב רוח לקבל הרצאה פומבית מנתניהו על השגת נשק גרעיני", כתב קליין היום, ותקף בחריפות את אובמה על כך שלא נפגש עם נתניהו, אך לעומת זאת כן מתכוון להיפגש עם נשיא מצרים, מוחמד מורסי, באותו מעמד.

"יועצי אובמה משוכנעים שנתניהו מתערב בגסות בבחירות"

לטענת קליין, שפרסם השנה ביוגרפיה על אובמה תחת הכותרת "החובבן", ראש המטה של קמפיין אובמה, דייוויד אקסלרוד, הוא שהוביל את ההתנגדות לפגישה, שכן סבר שאם אובמה יסכים להיפגש עם נתניהו, האחרון ירגיש מחויב להיפגש גם עם רומני, עמו הוא מחזיק בקשרי ידידות ארוכי שנים וכן ב"חברים משותפים בישראל ובארצות הברית", בלשונו של מילר, ובראשם המיליארדר היהודי-אמריקאי, שלדון אדלסון, בעליו של "ישראל היום" שתרם למעלה מ-100 מיליון דולר לקמפיין רומני. "אנשי הקמפיין של אובמה משוכנעים שנתניהו מתערב בגסות בקמפיין האמריקאי וסבורים כי הוא מעוניין שרומני יזכה בבחירות כיוון שהוא שותף לעמדותיו הנציות על אירן", כתב מילר, כפי שציינו לא מעט פרשנים בארצות הברית בשבוע האחרון נוכח התבטאויותיו החוזרות ונשנות של נתניהו באשר לסוגיית "הקווים האדומים" של הקהילייה הבינלאומית לאירן. "תלונותיו התמידיות של נתניהו על גישת ארצות הברית לאירן נתפשות אצל חבורת אקסלרוד כמאמץ לצייר את אובמה כמנהיג חלש", כתב מילר.

אנשי הקמפיין של אובמה, כתב מילר, סבורים שנתניהו לוקח חלק במאמץ הרפובליקני להשפיע על בוחרים יהודים במדינות המתנדנדות לנטוש את אובמה ולהצביע לרומני, והוא מציין כי הקואליציה הרפובליקנית היהודית מוציאה 6.5 מיליון דולר בקמפיינים במדינות אלו. הוא מתייחס בפרט לפלורידה, שם נחשב הקול היהודי מכריע במיוחד. "בבחירות הקרובות - הקול היהודי יכול לעשות את ההבדל בפלורידה - ובמירוץ כולו. לאובמה לא יהיה אף אחד להאשים מלבד עצמו". נתניהו, שדוחה בתוקף כל טענה על הקשר בין הנושא האירני לבין מערכת הבחירות האמריקאית, הוא כוכב קמפיין שהושק היום בפלורידה על ידי ארגון בשם "ביטחון לאמריקה עכשיו", הכולל סרטונים בהם מוצגות מתקפות של נתניהו על הקהילייה הבינלאומית, ובראשה ארצות הברית, בנושא אוזלת היד בנושא האירני.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

השר ברק ייוועד עם רם עמנואל, המקורב לאובמה

בתוך כך, שר הביטחון אהוד ברק שהקפיד בשבוע שעבר להתנער מאמירותיו של נתניהו נגד אובמה, ממשיך לנסות ולשמש "השוטר הטוב" בעיני הממשל האמריקאי. בעוד אובמה מסרב להפגש עם נתניהו, ברק דווקא מחזק את קשריו עם הממשל וצפוי להיפגש הערב עם ראש סגל הבית הלבן לשעבר, רם עמנואל, בשיקגו. הביקורת הפומבית שמתח ברק על נתניהו חיזקה את ההערכות לפיהן עבר "חתול שחור" בין השניים, שעד כה הקפידו להציג חזית אחידה בנושא האירני. לא ברור האם פגישת ברק עם עמנואל, המשמש כיום כראש עיריית שיקגו, נעשתה מאחורי גבו של נתניהו, אך ניסיונו של שר הביטחון להדק את היחסים עם בכירים בממשל אובמה בולט על רקע חוסר התקשורת בין הבית הלבן ללשכת נתניהו. ברק אף צפוי להשתתף בימים ראשון ושני הקרובים בכנס מיוחד שעורך הנשיא לשעבר ביל קלינטון בניו יורק, בו ישתתף גם הנשיא אובמה, ולא מן הנמנע שהשניים ייפגשו בשולי הכינוס. מלשכת ברק סירבו להגיב לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully