וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רשימת הפוליטיקאים של "פורבס": לפיד עם 22 מיליון

בין אם הם בנו את עצמם בעשר אצבעות או בחרו את בן הזוג הנכון, הפוליטיקאים הישראלים לא מוכנים לחשוף את שוויים. פורבס-ישראל מפרסם את הדירוג: מי הצטרף ומי שמר על מקומו?

צילום: גדעון צנטנר, אבי כהן, דניאל בוק עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

שר הביטחון, אהוד ברק, החזיק דירה במגדלי אקירוב היוקרתיים, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש לשנות את הרכב תיק ההשקעות שלו והמצטרף הטרי לפוליטיקה, יאיר לפיד, מחזיק מאחוריו עבר עשיר בתקשורת ונחשב למרצה מבוקש. הנתונים הללו מעלים שוב את השאלה: כמה שווים הפוליטיקאים שלנו, ומהיכן מגיע הונם? לרגל ראש השנה, מפרסם מגזין "פורבס ישראל" את הדירוג השנתי – הפוליטיקאים העשירים בישראל לשנת 2012.

יו"ר מפלדת יש עתיד, יאיר לפיד בכנס של לשכת עורכי הדין, יולי 2012. דרור עינב
נמצא במוקד הדירוג. לפיד/דרור עינב

במוקד הדירוג נמצא המצטרף החדש לפוליטיקה וגם לרשימת העשירים – יו"ר מפלגת "יש עתיד", יאיר לפיד, המדורג במקום השמיני עם הון מוערך של 22 מיליון שקל, אותו צבר במהלך השנים מעיסוקיו בתקשורת, מהרצאות שהעביר ומן הספרים שכתב.

עוד לפני שהחל את עבודתו כמגיש חדשות, כיהן לפיד במשך חמש שנים כפרזנטור של בנק הפועלים. במהלך שנים אלה השתכר כארבעה מיליון שקלים. בנוסף לעשייתו הטלוויזיונית, לפיד הוא גם סופר ועיתונאי מוערך. באמתחתו 11 ספרים שמכרו למעלה מ-20 אלף עותקים כל אחד, כאשר ספרו "זיכרונות אחרי מותי", שיצא לאור ב-2010, ובו הוא כותב בקולו של אביו שנפטר, מכר עד היום יותר מ-100 אלף עותקים. על פי מקורות בכירים בשוק הספרים בארץ, לפיד, הנחשב לסופר מצליח בישראל, מרוויח כ-20% ממחירו של כל ספר. בחישוב כולל, מסתכמות הכנסותיו המוערכות ממכירת ספרים בכ-4.8 מיליון שקלים.

הנכס הגדול ביותר בבעלות לפיד ורעייתו ליהיא הוא הקוטג' בו הם מתגוררים בשכונת רמת אביב ג' בתל אביב עם ילדיהם. על פי ההערכות, מגיע שוויו של הבית לכשמונה מיליון שקלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
ג'ודי שלום ניר מוזס, סילבן שלום. אביב חופי
הוא כאן בזכות אשתו. השר שלום ורעייתו ג'ודי/אביב חופי

במקום הראשון בדירוג נמצא המשנה לראש הממשלה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, אשר שומר על מקומו מן השנה שעברה. שלום מוערך ב-150 מיליון שקלים. הונו של שלום בא לו בעיקר בזכות נישואיו לאשת התקשורת ג'ודי ניר מוזס שלום, הבעלים של 12% ממניות קבוצת ידיעות אחרונות.

אל המקום השני בדירוג הגיע שר המשפטים יעקב נאמן, אשר הונו מוערך ב-100 מיליון שקלים. נאמן עשה את הונו בעבודה קשה לאורך שנים רבות, כשותף מייסד של משרד עורכי הדין המוביל בישראל - הרצוג פוקס נאמן. על בסיס הערכות שונות, המתייחסות להיקף פעילות משרדי עורכי הדין הגדולים בישראל, הכנסות המשרד מגיעות לכ-172 מיליון שקלים בשנה.

ישיבת סיעת העצמאות. עומר מירון
ירידה של 14 מיליון שקלים ביחס לשנה שעברה. ברק/עומר מירון

שר הביטחון ברק מדורג שלישי ברשימה, עם הון מוערך של 56 מיליון שקלים, ירידה של 14 מיליון שקלים ביחס לשנה שעברה. השנה מכר ברק את הדירה המפורסמת במגדלי אקירוב ב-26.5 מיליון שקלים. הסכום הזה מהווה רווח של כ-14.5 מיליון שקלים על ההשקעה המקורית של ברק, אולם חלקו ישמש להחזר המשכנתא שנלקחה עם רכישת הדירה. משמעות הדבר היא כי הונו של ברק בפועל נמוך ממה שהיה "על הנייר". את מרבית הונו עשה ברק בשנים 2007-2001, בהן היה מחוץ למערכת הפוליטית, קיים הרצאות והקים חברת ייעוץ. בשנים הללו הרוויח שר הביטחון סכום מוערך של 30 מיליון שקלים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בחנוכת טחנת הרוח החדשה בימין משה, אוגוסט 2012. עומר מירון
"רק" במקום השישי. נתניהו/עומר מירון

ראש הממשלה נתניהו ירד שלב אחד בדירוג, למקום השישי, והונו מוערך ב-41 מיליון שקלים. גם נתניהו לא עשה את הונו מהפוליטיקה, אלא מהרצאות ומעסקות אשר קידם. בני הזוג נתניהו מחזיקים בשני נכסים, בנוסף למעון הרשמי בירושלים בו הם מתגוררים: האחד, פנטהאוז בשכונת רחביה בירושלים, שמחירו מוערך בכ-7-8 מיליון שקלים; השני, וילה בקיסריה, אותה רכשו בשנת 2002 במחיר "מציאה", ושוויה כיום מוערך ב-10-15 מיליון שקלים.

האישה היחידה ברשימה, סגנית השר לאזרחים ותיקים, ד"ר לאה נס, מדורגת במקום החמישי. גם במקרה של נס, ההון המשפחתי אינו נובע ממקצועה כביוכימאית אלא מעיסוקו של בעלה, עורך דין ורואה חשבון, ד"ר שלמה נס. הונם המשותף מוערך ב-45 מיליון שקלים. במקום הרביעי, אגב, נמצא חבר הכנסת מאיר שטרית מקדימה, שהונו מוערך בכ-55 מיליון שקלים.

"הציבור זכאי לדעת אם לנבחריו יש אינטרסים נוספים"

רק שתי מדינות מערביות אינן מחייבות את הנבחרים לחשוף את הונם בפני הציבור: ישראל וצרפת. בארצות הברית, למשל, החוק מחייב הן את חברי בית הנבחרים והן את חברי הסנאט להגיש מדי שנה דוחות פיננסיים המפרטים את מקורות ההכנסה שלהם. כך, הפירוט של ברק אובמה מגלה שנשיא ארצות הברית שווה כמעט 12 מיליון דולרים ואילו מיט רומני, על פי דיווח עצמי, מגיע ל-250 מיליון דולרים.

על פי תקנון הכנסת, מחויבים כיום כל חברי הכנסת וכן השרים וסגני השרים למסור הצהרות הון. אלו מופקדות בשמירה ובסודיות אצל יו"ר הכנסת ומבקר המדינה. כל חבריה של הכנסת ה-18 מסרו הצהרות בנוגע להונם האישי, אך כאמור אף עין לא זכתה להציץ בהן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

בהיעדר דרישת מחוקק מהפוליטיקאים לחשוף את הונם האישי, פנה "פורבס ישראל" אל כל חברי הכנסת והזמין אותם לחשוף את נתוניהם האישיים לציבור. מבין 120 ח"כים, רק שבעה הסכימו להיחשף: יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', יו"ר מרץ זהבה גלאון, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל, ח"כ נינו אבסדזה מקדימה, ח"כ איברהים צרצור מרעם-תע"ל, ח"כ שביב מוראד שנאן ממפלגת העצמאות, וח"כ עינת וילף ממפלגת העצמאות.

"לא רק שהציבור זכאי לדעת אם לנבחרים שלו יש אינטרסים נוספים, אלא שהדבר גם יוצר אווירה נכונה ומראית עין של שקיפות וניקיון כפיים", הסבירה יחימוביץ', שחזרה והעלתה את הצעת החוק משנת 2009 לגילוי עניינים של נבחרי הציבור.



דירוג פורבס: מיהו הפוליטיקאי העשיר בישראל לשנת 2012?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully