וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנאום חייו, אובמה יבקש: תנו לי להשלים את המלאכה

7.9.2012 / 0:01

עם נעילת הוועידה הדמוקרטית, הנשיא ברק אובמה לא צפוי להתמקד במתקפה אישית על מיט רומני, אלא בעיקר להפציר בבוחרים המתנדנדים לתת לו עוד זמן כדי לשקם את הכלכלה

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

אחרי יומיים של נאומים וכנסים, הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית, מגיעה לסיומה, ותינעל לפנות בוקר (שישי) בנאומו של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. בניגוד לנאומו ב-2008 בוועידה הדמוקרטית בדנבר, יתקיים הפעם נאום הנשיא באולם סגור. ההודעה על כך נמסרה ברגע האחרון, בתואנה כי יש חשש לגשם. הרפובליקנים, מגובים ב"תחזית יבשה למדי", טוענים כי אנשי הנשיא חוששים ממקומות ריקים ביציע. כך או כך, עשרות אלפי צירים דמוקרטים, שקנו כרטיס כדי לשמוע את הנאום החגיגי באצטדיון ענק, נותרו מאוכזבים. הנשיא הבטיח להם כי יזכו לצפות בו לפחות עוד פעם אחת לפני הבחירות ב-6 בנובמבר.


עוד על הוועידה הדמוקרטית:
קלינטון: "לא הייתי משקם את הכלכלה בכהונה אחת"
מישל אובמה: בעלי נאבק כדי לחיות את החלום האמריקני
הוועידה הדמוקרטית: אובמה ישחזר את הישגו הקודם?

הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרולינה הצפונית. ספטמבר 2012. GettyImages
תוכן הנאום נשמר בסוד. הוועידה הדמוקרטית בשארלוט, קרוליינה הצפונית/GettyImages

עד שעות הערב, לכל הפחות, במפלגה הדמוקרטית הקפידו לשמור בסוד את תוכן הנאום, אולם מסתמן שהמסר העיקרי שלו יהיה דומה לסיסמת הבחירות של הקמפיין הנוכחי: "קדימה" (FORWARD). אובמה יבקש מהאומה לתת לו עוד ארבע שנים בבית הלבן, כדי להשלים את המלאכה שהחל בה: שיקום הכלכלה האמריקנית. כל היתר - חיסול בן לאדן, המאבק בגרעין האירני וההתחנפות לקול היהודי - כבר טופלו בערוצים האחרים.

את עיקר הבסיס לנאומו של אובמה הניח ביום רביעי הנשיא לשעבר, ביל קלינטון. בנאום מלהיב, שזכה לתשואות ולשבחים בכלי תקשורת רבים בארה"ב, הודה קלינטון בכנות כי "מעולם לא היה נשיא, אף לא אני ולא איש מקודמיי, שהצליח בארבע שנים לתקן לחלוטין את הנזק שמצא כשנכנס לתפקיד". קלינטון אמר בבירור כי "אובמה הניח תשתית לכלכלה חדשה, מודרנית, מוצלחת ושוויונית", והביע תקווה כי אם אובמה ייבחר לכהונה נוספת, הרי שכל אזרח ירגיש בכיסו את השינוי המיוחל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"רוצה שכולם יקבלו את אותה ההזדמנות שהוא קיבל"

אם את המצע הכלכלי הניח קלינטון, הרי שהמצע האישי-תדמיתי הונח יום קודם לכן, על ידי רעייתו של אובמה, מישל. כמו בוועידה הדמוקרטית בדנבר ב-2008, גם הפעם כבשה מישל אובמה את הקהל, פנתה ללב האומה וסיפרה פרטים אישיים על חייה ועל חיי בעלה. היא סיפרה כיצד ברק אובמה היה בעבר כה עני, עד "שאסף אותה לדייטים במכונית חלודה ומחוררת, שניתן לראות דרכה את הכביש". הקהל יצא מגדרו כשהיא סיפרה כיצד נאבקה יחד עם בעלה בעוני ובאפליה כדי להגשים את החלום האמריקני. "ברק רוצה שכל אחד ואחד באומה שלנו יוכל לקבל את אותה ההזדמנות שהוא עצמו קיבל. אין זה משנה מי אתם או מנין באתם", אמרה, "לא משנה כיצד אתם נראים, ולא משנה את מי אתם אוהבים".

לצד נאומים נוספים ורבים בוועידה, שני הנאומים הללו - של ביל קלינטון ושל מישל אובמה - נועדו להפיח רוח חדשה בתדמיתו של הנשיא המכהן, ולא פחות מזה, לערער על תדמיתו שמקדם היריב הרפובליקני, מיט רומני, ועל המצע של מפלגתו. גם רומני הביא לוועידה שלו את רעייתו, אן, שהחמיאה לכישוריו כאיש משפחה, אך בניגוד לאובמה, הוא לא הצליח לגייס נשיאים לשעבר שידברו בשבחו.

בחירות בארה"ב 2012 - סיקור מלא בוואלה! חדשות

מישל אובמה נואמת בוועידה הדמוקרטית. רויטרס
כובשת את הקהל. מישל אובמה/רויטרס

הלילה, עם נעילת הוועידה הדמוקרטית, עיקר הדברים כבר נאמרו. הזכות להפלה מוכרת כעת כזכות לכל אישה, וגם הזכות לנישואים חד מיניים ושירות של הומוסקסואלים ולסביות בצבא הם עקרונות שהדמוקרטים מוכנים להילחם עבורם. דוברים שהם מהגרים, או בנים למהגרים, כיכבו בוועידה, ואפילו התסבוכת המיותרת והמביכה של הכרה בירושלים כבירת ישראל סולקה מהדרך באופן סביר. כעת, הימין הנוצרי האמריקני מרוצה, וגם יו"ר הכנסת, רובי ריבלין, שמח למדי.

לפני אובמה יעלה לבמה סגן הנשיא, ג'ו ביידן, בתפקיד הסב החביב עם הפה הגדול. אם תהיה בוועידה הזו אמירה חדה וברורה נגד רומני בנושאי מדיניות חוץ, סביר להניח שהיא תצא מפיו של ביידן, שכבר התריע בסוף השבוע כי "מיט רומני עלול לצאת למלחמה נגד סוריה ואירן". עוד לפני כן, תנגן בפני הקהל להקת רוק ידועה, כמה שחקניות ינאמו ושאר ידוענים יקפצו על הבמה. אך לצד כל ה"שטיקים", שנועדו לרצות את הקול היהודי ואת הצופים בפריים-טיים, כל מה שנותר לאובמה הוא להבטיח לבוחרים במדינות המתנדנדות דבר אחד: אם רק תתנו לי עוד זמן, אוכל לשקם את הכלכלה. יהיה מעניין לספור כמה פעמים הוא יזכיר את שמו של רומני ברגעי השיא של נאומו, אם בכלל.

גם בישראל מנמיכים ציפיות

גם בישראל מעריכים כי נאומו של אובמה יעסוק כמעט כולו בנושאי מדיניות פנים וכלכלה, יכלול התייחסויות מעטות בלבד לנושאים של מדיניות חוץ, ובטח שלא יתמקד במזרח התיכון. עם זאת, גורם מדיני בכיר העריך הבוקר כי אחרי שאובמה נחלץ בקושי מהשמטת סעיף ירושלים ממצע המפלגה הדמוקרטית, הרי ש"ייתכן שיהיה עליו להבליט את מחויבותו לישראל באמירה מפורשת, על מנת לצמצם את המשבר התדמיתי מול זעם המצביעים היהודיים".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הצפוי להיפגש עם אובמה בסוף החודש בשולי עצרת האו"ם, הדגיש השבוע את העובדה ש"הקו האדום" של אובמה לאירן אינו בהיר מספיק, כלשונו. לדברי אותו גורם בירושלים שהתייחס הבוקר לנאומו הצפוי של אובמה, "לא סביר שהקו האדום המדובר יוצב הלילה, מפני שזה נאום שמכוון לבוחרים - ולא לישראל".
(עדכון ראשון:23:30)

טל שלו השתתפה בהכנת הידיעה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully