וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה לבג"ץ: על האריתראים בגבול לפנות למצרים

בתגובה לעתירה שדרשה לאפשר כניסה ל-20 הכלואים, השיבה הפרקליטות כי זכות המדינה לבחור מי יבוא בשעריה. במקביל, בצה"ל בודקים בקשה של "רופאים לזכויות אדם" להגיע לגבול

צילום: שי מכלוף, גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

המדינה ביקשה היום (חמישי) מבג"ץ לדחות את העתירה שהוגשה אתמול על ידי עמותת "אנו פליטים" לאפשר לקבוצת האזרחים האריתראים שכלואים כיום בגבול של ישראל עם מצרים להיכנס לישראל. בפרקליטות טענו כי בשנים האחרונות הוקמו על ידי מדינות רבות גדרות או מכשולים כדי למנוע חדירת זרים לשטחן וישראל עשתה דבר דומה עם בניית גדר ההפרדה. עוד נכתב בתשובה לעתירה, כי בהתאם לאמנת הפליטים של האו"ם על חברי הקבוצה לפנות למצרים, והם אינם רשאים לבחור לאיזה מדינה לפנות. בתום הדיון נקבע דיון נוסף בעתירה ליום ראשון.

בפתח הדיון, אמר עורך הדין יפתח כהן, היועץ המשפטי של עמותת "אנו פליטים" שהגישה את העתירה, כי "אם האנשים האלה יחזרו אחורה החיילים המצרים ירו בהם. המדינה הקימה גדר כל כך אפקטיבית ואנו יודעים על ירידה ב-90% של כמות הפליטים שנכנסים לארץ, אז ממה המדינה מפחדת?". בתשובה לעתירה, אמרה הפרקליטות כי כוחות הצבא פועלים לספק לאותה קבוצת פליטים מזון ושתייה, ובהתאם להחלטת היועץ המשפטי לממשלה, במידת הצורך יינתן גם טיפול רפואי חיוני או הומניטרי.

בפרקליטות הבהירו, כי ההחלטה שלא לקבל את הפליטים אינה מנוגדת להתחייבויות המדינה לבג"ץ שלא להחזיר אזרחים אריתראים לארצם מכיוון שזה חל רק על מי שנמצא בתוך ישראל. בנוסף, אמרו כי זכותה של המדינה להחליט מי יבוא בשעריה, וכי גדר ההפרדה נבנתה לשם כך במסגרת מימוש ריבונותה. במהלך הדיון השופטים ניסו לברר אם קבוצת הפליטים נמצאת בתוך שטח מדינת ישראל הריבוני. נציגת המדינה ענתה כי "הגדר על קו הגבול והעובי שלה נכנס לתוך שטח מדינת ישראל". השופט אשר גרוניס חידד ושאל אם "באותה נקודה שנמצאים האנשים - היכן זה בדיוק ביחס לשטח המדינה?" ונציגת המדינה הודתה כי מיקום הקבוצה נמצא "מטרים ספורים בתוך שטח המדינה".

בג"צ אריתראים העליון , ספטמבר 2012. עומר מירון
ח"כ מיכאל בן-ארי ופעיל הימין ברוך מרזל בדיון/עומר מירון

עורך הדין כהן הגיב בחריפות לתגובת המדינה שנמסרה בדיון. "כלקח מהשואה היהודית אנו חייבים לכל הפחות לבחון את בקשת המקלט. עצם זה שמשאירים אותם בחום על הגבול בלי תנאים זה לא מוסרי, אך בעיקר לא חוקי. המדינה טוענת שאין לתת להם מקלט משום שהם מגיעים ממדינה שלישית, אך בשביל זה צריך אמנה עם מצרים שלא קיימת", אמר כהן.

חבר הכנסת מיכאל בן-ארי מהאיחוד הלאומי, שהגיע לדיון, הגיב לעתירה בחריפות. "אין גבול לטירוף. מדינת ישראל בנתה גדר בשני מיליארד שקל מהכסף של הילדים שלנו, ובאים האנרכיסטים האלה ומנסים להרחיב את המדינה שלנו בסיסמאות שווא. באנו לכאן אחרי השואה כדי להציב גבולות. העם היהודי כאן ועמי העולם שם", אמר בן-ארי.

שיירה של רופאים לזכויות אדם עוכבה במחסום

בתוך כך, יצאה הבוקר שיירה של ארגון "רופאים לזכויות אדם" לגבול מצרים בדרישה להכניס לישראל את 20 האריתראים הנמצאים שם כבר שישה ימים, וכדי להגיש סיוע רפואי. נכון לעכשיו, מעוכבת השיירה במחסום צה"ל סמוך לבאר מילכה. מדוברת "רופאים לזכויות אדם" נמסר כי מתקיימת שיחה בין נציגי הארגון לבין גורמי צה"ל. בצה"ל בודקים את בקשת הארגון להגיע אל הגבול.

אתמול ניסו פעילים למען זכויות אדם להעביר משלוח מזון לקבוצת האריתראים. לאחר שנתקלו בסירוב מצד החיילים, הביעו הפעילים כעס על התנהגות מדינת ישראל בטיפולה בעניין, וכינו את שר הפנים אלי ישי בשמות גנאי. זמן קצר לאחר מכן השאירה קבוצת הפעילים את שקיות המזון במחסום הצבאי בכביש 10, והחיילים העבירו את המצרכים לנקודה בה יוכלו הכלואים להגיע אליהם.

ה של ארגון "רופאים לזכויות אדם" מנסה להגיע לקבוצת פליטים אריתראים בגבול מצרים, 6 בספטמבר 2012. בן קלמר
נציגי "רופאים לזכויות אדם" מדברים עם גורמים בצה"ל/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully