וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: שלב הטיעונים לעונש במשפט אהוד אולמרט

5.9.2012 / 0:52

לאחר שהורשע בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, הפרקליטות תבקש להטיל על אולמרט עונש מאסר וקלון. הוא כבר הודיע כי הוא מוכן לוותר על זכויותיו כראש הממשלה לשעבר

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן דוד, קריינות: לירון בארי

שלושה חודשים לאחר שבית המשפט המחוזי בירושלים הרשיע את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט בהפרת אמונים בפרשת מרכז ההשקעות, היום (רביעי) צפוי להיפתח שלב הטיעונים לעונש. הפרקליטות צפויה לבקש מבית המשפט לגזור על אולמרט עונש מאסר בפועל בן מספר חודשים, וכן תבקש להטיל עליו קלון.

פרקליטו של אולמרט, עורך הדין אלי זוהר, הודיע כי בכוונתו לוותר על כל התנאים מהם הוא נהנה כראש ממשלה לשעבר, וזאת כדי לא לאפשר לפרקליטות לטעון שבגין התנאים האלה יש להטיל עליו קלון. עם זאת, התובע בתיק הודיע כי הדבר לא ישנה את כוונתו לבקש קלון. במקרה שלפנינו סברה המדינה, על פי כל המבחנים שנקבעו בפסיקה, כי יש במעשה שבו הורשע הנאשם קלון. מכאן חובתה של המדינה לעתור לקביעת קלון במסגרת גזר הדין", נכתב בתגובה.

כזכור, ביולי האחרון ספגה הפרקליטות מכה קשה לאחר ששופטי בית המשפט המחוזי זיכו את אולמרט ממרבית האישומים נגדו בפרשת "ראשונטורס" ובפרשת "מעטפות הכסף". במקביל, הורשעה ראש לשכתו, שולה זקן, בשתי עבירות של קבלת דבר במרמה ובהפרת אמונים בפרשת "ראשונטורס", וזוכתה משאר העבירות שיוחסו לה. אולמרט וזקן לא חדלו מלחייך במשך כל הקראת הכרעת הדין, ומיד לאחר מכן דרשו מקורביו של אולמרט לבוא חשבון עם הפרקליטות ובמיוחד עם העומד בראשה – פרקליט המדינה, משה לדור, שהפך למזוהה יותר מכל עם תיק אולמרט. הגדיל לעשות העיתונאי, וחברו הטוב של אולמרט, אמנון דנקנר, שאמר כי "על פרקליט המדינה לא רק להתפטר, אלא להתאבד". עוד באותו היום, הבהיר לדור כי אין בכוונתו להתפטר ודחה את הטענות כי הגשת כתב האישום במתכונתו הנוכחית הייתה טעות.

משפט אולמרט - הסיקור המלא בוואלה! חדשות

זוכה ב"ראשונטורס" וב"מעטפות הכסף"

בכך בא לסיומו משפט ארוך, מורכב ועשיר בעדויות שנמשך כמעט שלוש שנים. על פי כתב האישום בפרשת "ראשונטורס", קיבלו לידיהם אולמרט וזקן, באמצעות מצג שווא ותיעוד כוזב, כ-92 אלף דולרים במרמה, כתשלומים עבור טיסות לאירועים אליהם הוזמן אולמרט ברחבי העולם, ובהם הרצה בפני ארגונים ומוסדות יהודיים, והן לנסיעות אליהן יצא בשליחות המדינה. בכתב האישום פורטו 15 טיסות עבורן קיבל לכאורה אולמרט החזרים כפולים, ולעתים אף משולשים, מהמדינה או מארגונים יהודיים. לטענת הפרקליטות, הכספים שקיבל אולמרט שימשו לאחר מכן למימון טיסות פרטיות שלו ושל ובני משפחתו.

בית המשפט לא קיבל את טענות הפרקליטות, וזיכה את אולמרט מהאישומים בפרשה זו. "לאחר שבחנו את כל הראיות שהוגשו לנו, החלטנו פה אחד לזכות את הנאשם מן העבירות שיוחסו לו באישום, וזאת לאחר שנותר בלבנו ספר סביר בדבר אשמתו", כתבו אז השופטים. "הראיות שהובאו לפנינו אינן מוכיחות, מעל לספק סביר, כי הנאשמים התכוונו להשתמש בכספים העודפים למימון נסיעות פרטיות של הנאשם ובני משפחתו".

על פי האישום השני, בפרשת "מעטפות הכסף", אולמרט הואשם בקבלת כ-600 אלף דולרים מאיש העסקים היהודי-אמריקאי משה טלנסקי, שלא דווחו כדין. לפי האישום, חלק מהכסף התקבל במזומן, והועבר ל"קופה סודית" שניהל מקורבו של אולמרט, עורך הדין אורי מסר. ראש הממשלה לשעבר נאשם גם בכך שבהיותו שר התעשייה, המסחר והתעסוקה, פעל לטובת חברות שייצג מסר, למרות ניגוד עניינים מובהק בו היה שרוי.

גם במקרה זה, בית המשפט לא קיבל את טענות הפרקליטות וזיכה את אולמרט מהאישומים. "עצם החזקתם של כספים והסתרתם אינה מהווה עבירה פלילית. קיים ספק סביר באשר להתקיימות היסוד הנפשי של העלמת מידע החייב בגילוי. בנוסף, מתקיים ספר סביר באשר למודעות הנאשם לקיומו של קשר סיבתי בין ההימנעות מדיווח על הכספים לבין התוצאה של הנחת דעתו של מבקר המדינה", כתבו השופטים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הוא הורשע במרכז ההשקעות, היא בראשונטורס. אולמרט וזקן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בפרשת "מרכז ההשקעות" הואשם אולמרט כי בהיותו שר התמ"ת בין השנים 2003-2006, הוא פעל בניגוד עניינים ובדרך פסולה, שעה שהתערב בהליכים ובהחלטות במרכז ההשקעות, שבאחריות המשרד, לטובת חברת "סיליקט דימונה". החברה יוצגה על ידי מקורבו, עורך הדין אורי מסר. רק במקרה הזה, הרשיע בית המשפט את אולמרט, וגם כאן בסעיף "רך" יחסית של הפרת אמונים. "בין הנאשם לבין עורך הדין מסר התקיימה מערכת יחסים הדוקה ומסועפת, אשר יצרה מחויבות עמוקה של הנאשם כלפי מסר. עוצמת הקרבה העמידה את הנאשם במצב של ניגוד עניינים חריף בין מחויבותו כלפי הציבור לבין מחויבותו האישית לעורך דין מסר", כתבו.

שתי הפרשות בהן זוכה ראש הממשלה לשעבר - ראשונטורס וטלנסקי - הן אלה שאילצו את אולמרט להתפטר מתפקידו כראש ממשלה מכהן ב-2008. יש לזכור כי המשפט בפרשה החמורה יותר – הולילנד, בה מיוחסת לאולמרט קבלת שוחד, עוד לא הסתיים, אך גורמים משפטיים העריכו כי זיכויו הקודמים ישפיעו על מהלך המשפט ועל קבלת החלטות השופטים לטובתו של אולמרט, ויקשו מאוד על הפרקליטות, שתצטרך להיות זהירה הרבה יותר על מנת לא לספוג מכה נוספת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully