וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הוחמר עונש מורשע בפרשת המרמה של מרכז ההשקעות

גלעד גרוסמן

3.9.2012 / 11:43

העליון החמיר את עונשו של עודד גולד, שהורשע ב-2009 בהוצאת 53 מיליון שקלים במרמה ממשרד התעשייה, וגזר עליו 9.5 שנות מאסר. עונשו של שותפו למרמה שלמה וחניש נותר על כנו

בית המשפט העליון החמיר הבוקר (שני) בעונשו של עודד גולד, וגזר עליו תשע שנות מאסר וחצי במקום שמונה שנות מאסר שנגזרו עליו בבית המשפט המחוזי. זאת, לאחר שהורשע יחד עם שלמה וחניש לפני שלוש שנים בהוצאת 53 מיליון שקלים במרמה ממרכז ההשקעות שבמשרד התעשייה והמסחר. בית המשפט דחה את ערעורו של וחניש על הרשעתו ואת בקשת המדינה להחמיר בעונשו. מדובר בפרשה שהוגדרה בשעתה על ידי הפרקליטות כ"מגה-מרמה שלא היה כמותה בתולדות מדינת ישראל".

מדובר בפרשה שנחשפה עוד ב-1997, לאחר שנפתחה חקירה נגד שני היזמים, בחשד שהצליחו לקבל לידיהם כספים והטבות שונות ממרכז ההשקעות, באמצעות תאגידים שהיו בשליטתם ותוך ניצול המשאבים המוקצים בחוק לעידוד השקעות הון. ב-1999 הוגש נגדם כתב אישום שכלל עשרות עבירות מרמה, והם הורשעו עשר שנים לאחר מכן בכך שהשיגו הלוואות ומענקים במיליוני שקלים באמצעות מצגים כוזבים שהציגו בעזרת חברות שבשליטתם.

ההרשעה הומרה מ-59 עבירות לחמש עבירות

בית המשפט המחוזי הרשיע את השניים ב-58 עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ובעבירה אחת של קבלת דבר במרמה. בית המשפט העליון אמנם דחה את ערעורם של השניים, אולם קבע כי לא היה מקום להרשיע אותם בכל כך הרבה עבירות נפרדות, אלא להתייחס לכל אישום כאל עבירה אחת. לכן ההרשעה הומרה לארבע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ביחס לכל אחד מהאישומים ולעבירה אחת של קבלת דבר במרמה.

באשר לערעורים של המדינה ושל השניים על העונשים שנגזרו עליהם, קבעו השופטים כי יש להחמיר רק עם גולד. "ממכלול החומר שהובא לפנינו עולה בבירור כי גולד היה הדמות הדומיננטית והמובילה מבין השניים, וכי הוא ריכז את מרבית הקשר מול מרכז ההשקעות. אכן, כפי שציין בית המשפט המחוזי בגזר הדין, גולד היה הגורם הפעיל והרוח החיה בפרשה שלפנינו, בעוד וחניש עמד בדרך כלל מאחורי הקלעים. להשקפתנו, על אף מעורבותו של וחניש בהחלטות שנתקבלו בענייננו, מן הראוי ליתן משקל משמעותי יותר לפער שהתקיים בין השניים ברמת הפעילות הפלילית ובחומרת מעשיהם. כמו כן, אנו סבורים כי יש ליתן משקל משמעותי להיקפם העצום של מעשי המרמה כלפי רשויות המדינה שהביאו לכך שהמערערים קיבלו מהמדינה שלא כדין ותוך יצירת מצגי שווא שקריים עשרות מיליוני שקלים", כתב הנשיא אשר גרוניס בפסק הדין.

בעקבות פסק הדין של בית המשפט העליון, מסרו התובעים, עורכי הדין ליאת בן ארי ונעם עוזיאל מפרקליטות מיסוי וכלכלה: "יש חשיבות ציבורית גבוהה מאוד בהחמרת הענישה ובקביעה הערכית מפי נשיא בית המשפט העליון כי יש להעלות את רף הענישה בעבירות מרמה נגד הקופה הציבורית. בית המשפט העליון קבע פה אחד שגם עונש בן שמונה שנות מאסר בפועל, אשר נתפס כחמור, הוא קל מדי כשמדובר במרמה בהיקף עשרות מיליוני שקלים. העונש הוחמר ל-תשע שנות מאסר וחצי, תוך שבית המשפט העליון מציין כי הוא 'לוקח בחשבון גם את נסיבותיהם האישיות של גולד ווחניש, את התמשכות ההליכים בפרשה, ובמיוחד את הכלל לפיו אין זו דרכה של ערכאת הערעור למצות את הדין עם הנאשמים. אלמלא שיקולים אלה היו עונשיהם של גולד ווחניש משמעותיים אף יותר'. זהו מסר חשוב מאין כמותו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully