וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אובמה שוקל להציב לאירן 'קו אדום' לתקיפה"

ה"ניו יורק טיימס" מדווח כי בוושינגטון נשקלת האפשרות שהנשיא יציב לטהרן תנאים שאילו תפר אותם - תסתכן בעימות צבאי. במקביל, דווח על צעדים נוספים שנוקט הממשל נגד אירן

צילום: גדעון צנטנר, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל

(צפו בנתניהו והשרים מתייחסים אתמול למתיחות עם ארה"ב סביב אירן)

בעוד הוויכוח בין ארצות הברית לישראל בנוגע לתקיפה אפשרית של מתקני הגרעין באירן נמשך, מדווח הבוקר ה"ניו יורק טיימס" כי הממשל האמריקאי נקט וינקוט מספר צעדים "לפני מלחמה" במטרה להניא את ישראל מלצאת למתקפה חד-צדדית - ובמקביל לגרום לאירנים להתייחס ברצינות הראויה לשיחות המתקיימות בינם לבין המערב על פיתוח הגרעין. בין היתר, נשקלת האפשרות שהנשיא ברק אובמה יכריז על התנאים העשויים, או עלולים, להביא את ארצות הברית לתקוף באירן – כלומר, מה הוא "הקו האדום" שאילו טהרן תחצה אותו, היא תסתכן בעימות צבאי ישיר מול המעצמה החזקה בעולם.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו בפגישה בבית הלבן, פברואר 2012. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
ירגיע את נתניהו? אובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

על פי הדיווח, בין הצעדים שנועדו להרגיע את ישראל מחד, ולהלחיץ את האירנים מנגד, נמנים תרגיל ימי נרחב שיתקיים בסוף החודש במפרץ הפרסי בהשתתפות 25 מדינות; הצבת מערכות חדשות להגנה מפני טילים בנסיכות קטאר שלחופו הדרומי של המפרץ הפרסי; והגברת המחנק הכלכלי על אירן – במיוחד על רווחי הנפט שהרפובליקה האיסלמית נהנית מהם. בנוסף, נטען בדיווח, בממשל אובמה שוקלים לאשר פעולות חשאיות נגד משטר האייתוללות שעד כה לא נערכו.

"לא נתקוף אלא אם נותקף"

הדיווח מגיע יום לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו תקף את הקהילה הבינלאומית ואמר שזו איננה מציבה לאירנים "קו אדום". בישיבת הממשלה אתמול ציין נתניהו כי "אירן לא רואה מספיק נחישות לעצור את תכנית הגרעין שלה. עד שאירן לא תראה קו אדום זה ונחישות זו, היא לא תעצור את התכנית".

בתוך כך, העיתון "ידיעות אחרונות" מדווח כי בכירים בממשל האמריקאי פנו בימים האחרונים לשלטון בטהרן באמצעות מתווכות אירופאיות, והתחייבו כי ארצות הברית לא תצטרף לתקיפה ישראלית חד צדדית במדינתם - כל עוד יובטח להם שיעדים אמריקאיים באזור המפרץ הפרסי לא יותקפו. המסר עולה בקנה אחד עם דבריו של יו"ר המטות המשולבים של צבא ארצות הברית, הגנרל מרטין דמפסי, שאמר בשבוע שעבר בלונדון כי הוא לא רוצה להיגרר למלחמה נגד אירן בגלל התקפה ישראלית חד-צדדית במדינה.

עוד דווח כי בין היעדים עליהם מבקשת ארצות הברית להגן ישנם בסיסים צבאיים, ספינות אמריקאיות ונושאות מטוסים. התחייבותה של ארצות הברית שלא להצטרף למערכה צבאית נגד אירן מתייחסת, כאמור, רק לתקיפה שתבצע ישראל ללא תיאום מוקדם עם הממשל האמריקאי. כמו כן, דווח בעיתון כי המדינות באירופה באמצעותן בוצעה הפנייה לשלטון האירני משמשות את הבית הלבן כ"ערוץ קשר לשעת משבר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully