וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאמן: פלסטינים ופליטים יוכלו לפנות לבית משפט

גלעד גרוסמן

30.8.2012 / 16:39

בעקבות הסערה סביב התקנה לפיה לא ניתן לפנות לבית המשפט ללא מספר תעודת זהות ישראלית או דרכון זר, חתם שר המשפטים על תיקון, והבהיר: התקנה לא פוגעת בזכות היסוד של איש

שר המשפטים, יעקב נאמן, חתם היום (חמישי) על תקנות חדשות, המבהירות כי לא תימנע מפלסטינים ומפליטים גישה לבתי המשפט בישראל. זאת, בעקבות הסערה הציבורית שהתעוררה סביב שינוי תקנות סדר הדין האזרחי החודש. בהודעה שפרסם משרד המשפטים, הובהר כי לא זו הייתה כוונת התקנה, והנוסח שונה כדי לחדד נקודה זו.

בתחילת החודש, חתם השר נאמן על תקנה שקובעת כי בתי המשפט בישראל לא יקבלו עתירות או מסמכים ממי שלא ממלא במסמכים תעודת זהות ישראלית או דרכון זר. ההחלטה גררה תגובות נזעמות מצד ארגוני זכויות אדם, שטענו שהתיקון, שנועד כביכול להקל על מימוש פסקי דין שנותן בית המשפט בכך שניתן יהיה לאתר בקלות את הצדדים, משפיעה בעיקר על שלוש קבוצות - מחוסרי אזרחות, בהם עולים שלא הסדירו מעמדם, בדואים וילדי עובדי זרים; מבקשי מקלט חסרי דרכון ופלסטינים שאין להם דרכון זר. על פי התקנה, קבוצות אלה לא יוכלו לפנות לבית משפט בתביעות, בין השאר בנושאי עבודה, תאונות וסכסוכים אזרחיים וכן בעתירות נגד גירוש.

בהודעה משרד המשפטים היום נכתב כי התקנה הקודמת התייחסה אך ורק למי שמחזיק תעודת זהות ישראלית או בדרכון זר, וזאת כדי לוודא שניתן יהיה לבצע את החלטות בית המשפט בעניינים. אולם, "לאור הספקות שהועלו ביחס לנוסח התקנה", במשרד המשפטים מבקשים להבהיר כי התקנה החדשה אינה פוגעת בזכות היסוד של אף אדם לפנות לבתי המשפט. נאמן גיבש תיקון שמבהיר כי פלסטינים המעוניינים לפנות לבתי משפט בישראל יציינו את מספר הזהות הפלסטיני שלהם, וכל אדם שאן לו תעודת זהות יסביר מדוע אין לו, ולאחר מכן בית המשפט יאשר את הגשת המסמכים.

עו"ד עודד פלר מהאגודה לזכויות האזרח, שפנתה אל נאמן בבקשה שיבחן מחדש את התיקון המקורי, אמר היום בעקבות הודעת משרד המשפטים: "אנו מברכים על התיקון שנערך בעקבות פנייתנו, ושמחים שמשרד המשפטים הכיר בחובתו להבטיח את זכות הגישה לערכאות של כל אדם – לא רק האזרח והתושב, אלא גם הפלסטיני, הפליט, מהגר העבודה ומחוסר האזרחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully