וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביהמ"ש בחיפה: רייצ'ל קורי הביאה את מותה על עצמה

קובי מנדל

28.8.2012 / 9:42

השופט דחה את התביעה האזרחית שהגישה משפחתה של פעילת השלום האמריקנית, שנרמסה למוות ברפיח ב-2003 בעת שניסתה לבלום דחפור צה"לי, ומתח ביקורת על הימצאותה במקום

צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ'

בתום משפט שארך שנתיים וכלל עשרות עדויות, בית המשפט המחוזי בחיפה דחה הבוקר (שלישי) תביעה אזרחית שהוגשה נגד מדינת ישראל ב-2010 על ידי משפחתה של רייצ'ל קורי, פעילת זכויות אדם שנדרסה למוות ברפיח לפני תשע שנים וחצי, וקבע כי קורי "הביאה את מותה על עצמה". קורי, בת 24 מארצות הברית, נפגעה מדחפור צבאי בציר פילדלפי ב-16 במרץ 2003, בעת שניסתה למנוע את פעילות החיילים במקום. בית המשפט דחה את טענות משפחת קורי, לפיהן נהג הדחפור, מסוג די-9, דרס את קורי בכוונה תחילה. בשעתו, תחקיר צבאי כבר קבע כי נהג הדחפור לא פגע בקורי במתכוון. הפרקליטות הצבאית סגרה את התיק בלי להעמיד איש לדין.

מי הייתה רייצ'ל קורי, שבמותה הפכה לסמל המאבק בכיבוש?

רייצ'ל קורי, מפגינה נגד פעולות צה"ל בשטחים שנדרסה על ידי דחפור צבאי בשנת 2003. GettyImages
רייצ'ל קורי ברפיח, ביום שבו נהרגה/GettyImages

שופט בית המשפט המחוזי בחיפה, עודד גרשון, דחה את התביעה, ואמר כי ניתן לקבוע באופן חד-משמעי שאין שחר לטענות המשפחה. "נהג הדחפור לא היה ממשיך בפעילותו לו היה רואה את קורי", אמר. "היא מצאה את מותה בפעילות מלחמתית". השופט דחה את בקשת המשפחה לפיצויים, אך לא חייב את התובעים בהוצאות משפט.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
מסיבת עיתונאים עם הוריה של רייצ'ל קורי,אוגוסט 2012. ערן גילווארג
הוריה של קורי במסיבת עיתונאים, היום/ערן גילווארג

לדברי השופט, טרם התקרית הושלך רימון לעבר חיילי צה"ל שהיו במקום, ולכן הדחפורים הגיעו לאזור כדי "לשטח" את האדמה ולמנוע פעילות חבלנית, תוך שהנהגים פועלים בסכנת חיים. השופט אמנם אמר כי מותה של קורי הוא תקרית מצערת, אך בדבריו גם עלתה ביקורת נוקבת על פעילות הארגון שבמסגרתו פעלה קורי. הוא אמר כי אנשי הארגון פעלו במסווה של הגנה על זכויות אזרח - ובפועל סייעו לפלסטינים לפעול נגד הצבא. השופט גם ציין כי המקום הוגדר שטח צבאי סגור, והבהיר כי ארה"ב ממילא פרסמה לאזרחיה אזהרת מסע שלא להגיע לאזור.

רייצ'ל קורי, מפגינה נגד פעולות צה"ל בשטחים שנדרסה על ידי דחפור צבאי בשנת 2003. GettyImages
קורי מול הדחפור שדרס אותה למוות ברפיח/GettyImages
רייצ'ל קורי, מפגינה נגד פעולות צה"ל בשטחים שנדרסה על ידי דחפור צבאי בשנת 2003. GettyImages
חבריה של קורי מנסים לחלץ אותה אחרי שהדחפור פגע בה/GettyImages

קורי באה לישראל ולשטחים כפעילה של תנועת סולידריות בינלאומית (ISM) שדוגלת בהתנגדות בלתי-אלימה לכיבוש, ופעלה בעיקר באזור רפיח. ב-16 במרץ 2003 היא הגיעה לרפיח יחד עם כמה פעילים מארה"ב ומבריטניה, כדי לנסות למנוע מכוחות צה"ל להרוס בתי תושבים. בעת שעמדה על ערימת חול מול הדחפור, היא מעדה ונפלה ארצה. אמבולנס הוביל אותה לבית החולים כשהיא סובלת מפצעים אנושים ומותה נקבע כעבור זמן קצר.

עו"ד חוסיין אבו-חוסיין, שייצג את משפחת קורי במשפט, אמר כי פסק הדין לא הפתיע את התובעים, מכיוון שהוא "מבוסס על עובדות מסולפות ומהווה חותמת והכשר לפגיעה של חייהם של חפים מפשע". לדבריו, המשפחה מתכוונת לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון.

נציגת משרד הביטחון בדיון, עו"ד אירית קלמן מפרקליטות מחוז תל אביב, אמרה כי מדובר בטרגדיה הן למשפחת קורי והן למפעיל הדחפור, "שנאלץ בעל כורחו לפגוע במנוחה מבלי שהתכוון לכך, בזמן פעולה מלחמתית יומיומית". לדבריה, התקרית אירעה בציר פילדלפי, שהיווה את שיא פעילות הטרור באותה תקופה. "חיילי צה"ל עשו הכל כדי למנוע פגיעה בחיי אדם, אך לרוע המזל, במקרה הנוכחי זה לא הצליח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully