וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין תותחנים היוצא: "אנחנו חיל האוויר של היבשה"

24.8.2012 / 8:32

תא"ל דוד סויסה, שסיים את תפקידו באחרונה, טוען כי חיל התותחנים ייקח חלק פעיל במלחמה הבאה, אם לא מרכזי. לדבריו, החיל מתעצם בטילים וחלה התפתחות בכלי טיס לא מאוישים

צילום: שי מכלוף, טל אנגלנדר, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אמיר בוחבוט

קצין תותחנים ראשי היוצא, תת-אלוף דוד סויסה, מסיים בימים אלה את תפקידו. בראיון מיוחד, רגע לפני שהוא נכנס לתפקיד מפקד מרכז האש של מפקדת חזית העומק בפיקודו של אלוף שי אביטל, הוא מספר לוואלה! חדשות על ההתפתחות של החיל ועל העוצמות שיפעיל צה"ל במלחמה הבאה.

חיל התותחנים קלט אמצעי לחימה רבים בעשור האחרון. מדוע לא להחליף את השם של חיל התותחנים ולהתאים אותו למציאות כפי שהוחלף שמו של מערך הנ"מ ל"מערך הגנה האווירי"?

"עשינו דיון בנושא ואני מתנגד נחרצות. כבר שמעתי על מי שחושב שצריך לומר 'חיל האוויר החלל והכיבוי'. שם זה מסורת. זו היסטוריה. תותחנים זה מושג שמצביע על לוחמים עם 'קליבר' במובן הפשוט של המילה. חשוב לשמר את המסורת ולהבין מאיפה באנו. תותחים, מאז ולתמיד, יהיו במערך היבשה והלחימה ולכן לא משנה כמה יכולות אש, טייסות יבשתיות ורקטות נצבור - עדיין צריך לקרוא לחיל 'תותחנים'. דרך אגב, היה רעיון לכתוב 'חיל התותחנים והאש'. פסלתי אותו בתחילת תפקידי, זה לא על הפרק".

מה מקומו של חיל התותחנים ביחס לשאר החילות במלחמה הבאה?

"לאש יהיה מרכיב מרכזי. לא רק מסייע לשאר הכוחות ולא רק משתתף. יהיו מקומות שהאש תפעל לבד. לכן לאש יש שתי משימות עיקריות בכל מלחמה. האחד, לעבוד לבד במקומות שלא פועלים שם טנקים או נגמ"שים, והשני, לאפשר לכוח התמרון של צה"ל לבצע את משימתו במטרה לכבוש שטח. הטנקים של היום לא יכולים לנוע בתמרון מבלי שיש להם חליפת אש זמינה משולבת ומדויקת. יש פה מהפכה שתבוא לידי ביטוי במלחמה הבאה. האש במלחמה הבאה תהיה מלכת הקרב, תרתי משמע. אנחנו לא נוכל לתמרן לאן שנרצה ולכן האש תהיה מרכיב משמעותי".

קצין תותחנים ראשי נפרד: "המלחמה הבאה תיגמר מהר". שי מכלוף
האש במלחמה הבאה תהיה מלכת הקרב, תרתי משמע". תא"ל סויסה/שי מכלוף

השימוש בלמעלה ממאה אלף פגזים ופצצות מסוגים שונים, שהוטלו על דרום לבנון באופן חסר פרופורציה ותכלית במלחמת לבנון השנייה, מעיב על יכולות חיל התותחנים. מה השתנה?

"ראשית, חיברנו את האימונים של החיל לכוחות התמרון, עד אז זה לא קרה. גם ההבנה המאוד בסיסית שבלחימה מודרנית שבצה"ל צריך חימושים מדויקים לכל הטווחים, כמו עשרות ק"מ ומאות ק"מ, והכיוונים שלנו מעבר לכך. אנחנו לא יכולים להתבסס רק על תותחים. מצד שני, אנחנו לא נירה על משהו שהוא לא מטרה צבאית טהורה. לא הטייס ולא התותחן. בכל יום שעובר יש לצה"ל אש יותר מדויקת, חימוש מונחה מדויק, רקטות מוכוונות GPS. יש גם התפתחות בכלי טיס בלתי מאוישים. חיל התותחים מתעצם בטילים, פגזים ומחליפים את פצצות המצרר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הייתה ביקורת בעולם על השימוש שנעשה על ידי צה"ל בפצצות מצרר. זה ייפסק?

"אני לא אומר שלא נשתמש במצרר אבל יש לנו מגבלות הולכות וגדלות עם פצצות המצרר שיש לנו ביד (מצרר אמריקאי, א.ב). צה"ל הולך לפתח פצצות מצרר חדשות גם למערך MLRS וגם לתותחים. יהיה אחוז נמוך מאוד של נפלים ולכן נוכל להפעיל אותם במרחבים בנויים. פצצות מצרר אמריקאיות פסו מן העולם ולא רלוונטי בשדה הקרב. אני מאמין שאם תהיה לחימה לא נפעיל אותן, אולי בשטחים פתוחים. הפצצות החדשות שיפותחו עבור צה"ל הן ראשונות מסוגן בעולם ובשנתיים הקרובות נצטייד בהן".

מה החליט המטה הכללי על התותח העתידי של החיל?

"זה נכנס באופן סופי לתוכנית הרב שנתית של צה"ל. התותח העתידי יהיה בטווח של 40 ק"מ, בקצב ירי של פי ארבעה ממה שיש היום, ויתפעל אותו מחצית מכוח האם שפועל כיום. זה יהיה התותח הכי טוב בעולם. לא ברור אם זו תהיה תעשייה ישראלית או גרמנית".

השימוש בירי ארטילרי עדיין על הפרק בעידן הנוכחי?

"בתחילת הקרבות באפגניסטן ועיראק נעשה שימוש בירי ארטילרי לריכוך. נכון שההפעלה של ארטילריה סטטיסטית פוחתת במתארים אורבניים אבל זה לא נעלם מהעולם. נכון שלא בהכרח נראה את זה ברצועת עזה אבל בסוריה זה על הפרק. חיל התותחנים זה החיל היחידי שהוא גדל בזמן שהצבא קטן. בשנים האחרונות הוקמו בו ארבעה גדודים חדשים. אנחנו גדלים ביחידות איכון, כלי טיס בלתי מאוישים, חימוש מונחה מדויק וארטילריה. זה בגלל שבמאזן האש היתרון שלנו בעלייה".

כמעט וחיסלתם את הרמטכ"ל באמצע תרגיל באמצעות ירי ארטילריה שסטה ממסלולו. מה המסקנה הכללית מהאירוע?

"ישנם עדיין ארבעה גדודים נגררים במילואים מתוך מאות רבות של תותחים. יש לנו כמה עשרות בלבד של תותחים ישנים שהם פועלים בטכניקה מיושנת. קשה לנו מאוד לשמר את הכשירות מסדיר למילואים ולכן קרה מה שקרה. אני שמח שמצאנו לזה פתרון מהיר, שאת היחידות הללו אנחנו מסבים ליחידות אוטומטיות. זה יחסוך לנו בעיות דומות בעתיד".

חיל תותחנים חושף: מערכי מטוסים וטילים סודיים. דובר צה"ל, אלברטו דנקברג
גדלים ביחידות איכון, כלי טיס בלתי מאוישים, חימוש מונחה מדויק וארטילריה. חיל התותחנים/אלברטו דנקברג, דובר צה"ל

מה הייתה התרומה הגבוהה ביותר של החיל בעשור האחרון?

"ללא ספק עופרת יצוקה, אז באו לידי ביטוי כלל מערכי החיל בהם ארטילריה, כלי טיס לא מאוישים, מכ"מים וחימוש מונחה מדויק. למדנו היטב את הלקחים ממלחמת לבנון השנייה והפעלנו נכון את הארטילריה. מפקד אוגדת עזה דאז, אייל אייזנברג, סיכם את המבצע ואמר שהתהפכו היוצרות - התמרון מסייע לאש. הכוח של התמרון גורם לאויב לצאת מהמנהרות לסגת ולברוח ובמקרים אחרים להילחם ואז האש תוקעת אותם. יותר קל לנו".

מה ההחלטה הדרמטית שקיבלת מאז שנכנסת לתפקיד?

"אתמול התקבלה החלטה שאני עובד עליה מהיום הראשון שאני בתפקיד: להקים מערך רקטי מדויק לצה"ל, זה תקדים שנחשב לפרויקט דגל של היבשה. כבר בשנה הבאה נראה יכולות הרבה יותר משמעותיות לאוגדה והחטיבה, נקצר את זמן המלחמה ואת זמן התמרון וניתן לו חליפת אש מאוד משמעותית. השינוי הוא להביא את המהפך. בכל מלחמה - האש תהיה כינור ראשון".

הפכתם לצבא בתוך צבא?

"ממש לא. אני הגדרתי את זה אחרת. במובנים רבים חיל התותחנים הוא חיל האוויר של היבשה. כל אש שתבוא אל החטיבה תעבור דרך קציני חיל התותחנים. גם המטוסים עוברים דרך חיל התותחנים כי הם עוברים דרך המפקדות וקציני החיל בחטיבות והאוגדות. במובנים רבים חיל התותחנים נותן ליבשה שקט. אני חיל האוויר שלכם לכל אש מכל סוג ומכל פלטפורמה. אתם תילחמו בקרקע, אנחנו נתקוף את המטרות והאויב וניתן סיוע. זה מה שמייחד את החיל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully