וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זעם ביהדות דר' אפריקה על סימון מוצרי ההתנחלויות

טל שלו

23.8.2012 / 16:48

בעקבות ההחלטה לסמן מוצרים המיוצרים בהתנחלויות, הקהילה היהודית במדינה פרסמה הודעת חריפה: "זלזול מוחלט בנו". ביהודה ושומרון תקפו: "נחרים שווקים פלסטינים בתגובה"

נמשכות התגובות הנזעמות להחלטת ממשלת דרום אפריקה לאמץ תקנה הקובעת סימון מיוחד למוצרים מההתנחלויות, לא רק מכיוון ישראל: בקהילה היהודית בדרום אפריקה הביעו זעם על אימוץ התקנה, לאחר שבחודשים האחרונים – תקופת ההתייעצויות וההסתייגויות של התקנה – ניסו להפעיל לחץ ציבורי ופוליטי על מנת למנוע את אימוצה. בהודעה חריפה במיוחד שפרסמו היום (חמישי), תקפו מנהיגי הקהילה את ממשלת דרום אפריקה, והאשימו אותה ב"זלזול מוחלט" בקהילה היהודית. "יהודי דרום אפריקה גילו נכונות עקבית לקיים דיון עם הממשלה על הסוגיה המורכבת והשנויה במחלוקת הזו, אך באותה עקביות לא קיבלו כל אפשרות ממשית להסביר את עמדתם ולהעלות את חששותיהם", נכתב בהודעה.

עוד נטען כי מבחינת הנהגת הקהילה, מדובר בתקנה מפלה ופגומה, שאינה עולה בקנה אחד עם מדיניות הסחר של דרום אפריקה, וכי היא מונעת מהטיה פוליטית אנטי-ישראלית. "בעוד ההנהגה היהודית הראתה נכונות לדון בפשרה ולחקור פתרונות שעשויים להפיג את חששות הצדדים, הממשלה סירבה מהותית לעסוק בנושא", נכתב. "למרבה הצער, זה מעיד על היחס העוין ההולך והגובר של הממשלה, לא רק כלפי ישראל, אלא גם כלפי הכרה ודיון בתחושות של הקהילה היהודית בנושאים הקשורים אליה".

חרם באירופה נגד מוצרים מישראל שיוצרו בשטחים. AP
"סימון המוצרים תביא לפיטורי עובדים פלסטינים, ותכניס אותם למעגל האבטלה"/AP

במקביל, ראש עיריית מעלה אדומים, בני כשריאל, שיגר היום מכתב לשרת החוץ של דרום אפריקה, מאיטה נקואנה משהאבאנה, ובו הוא מתריע כי ההחלטה תפגע קשות גם באוכלוסייה הפלסטינית וביכולות פרנסתם. "סימון מוצרים ממפעלי יהודה ושומרון, והחרמתם על ידי ממשלתכם, תפגע קשות באוכלוסייה הפלסטינית וביחסים הטובים השוררים בינם לתושבי הסביבה", כתב ראש העיר מעלה אדומים, שבתחומה המוניציפאלי ישנם למעלה מ-320 מפעלים, המעסיקים למעלה מ-5,000 איש - ומתוכם כ-2,500 פלסטינים.

"אפליה בוטה לרעה על בסיס לאומי"

"פגיעה במפעלים וסגירתם תביא לפיטורי עובדים פלסטינים, ותכניס אותם למעגל האבטלה הפלסטיני, שכבר כיום עומד על למעלה מ-35%. סימון מוצרינו והחרמתם יצרו יחסים עכורים בינינו לבין שכנינו, ואף ייווצר מצב שבו תושבינו יחרימו את השווקים הפלסטינים בתגובה – דבר שיגרום נזק כלכלי למסחר בערים הפלסטיניות", כתב כשריאל במכתב שהעביר, באמצעות שגריר דרום אפריקה בישראל, איסמאעיל קוובדיה, שאף הגיע הבוקר לשיחת בירור אצל סמנכ"ל אגף אפריקה במשרד החוץ, אבי גרנות. בסיום הפגישה, אמרו במשרד כי "נידונו הנושאים שעל הפרק, והמסרים יועברו על ידי השגריר לפרטוריה".

אתמול הודיע שר התעשייה והמסחר הדרום אפריקאי, רוב דיוויס, כי הסתיימה תקופת ההתייעצויות וההסתייגויות שניתנה לבחינת התקנה, עליה הוחלט ב-1 במאי, וכי הוא מאמץ באופן רשמי את התקנה. בירושלים תקפו וגינו בחריפות את ההחלטה, אותה כינו "צעד חסר תקדים" ו-"אפליה בוטה לרעה" על בסיס לאומי ופוליטי. "לצערנו, מסתבר שהשינוי שחל בדרום אפריקה במהלך השנים לא הביא לשינוי בסיסי במדינה, והיא נשארה מדינת אפרטהייד. כרגע מופנה האפרטהייד של דרום אפריקה כלפי ישראל", אמר סגן שר החוץ, דני אילון. בתגובה הרשמית שפרסם דובר משרד החוץ, יגאל פלמור, הוא הוסיף: "בין ישראל לדרום אפריקה יש חילוקי דעות פוליטיים, והדבר לגיטימי. מה שלא מקובל כלל הוא השימוש בכלים שהם מטיבם מפלים ומייחדים לרעה, ומעודדים חרם כללי. הפרדה ואפליה ממין זה מזכירים רעיונות בעלי אופי גזעני שממשלת דרום אפריקה, יותר מכולם, אמורה לדחות מכל וכל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully