וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: אוכלוסיית העולם דתית פחות, אתאיסטית יותר

סקר ב-57 מדינות מצא שעולמנו עדיין דתי ברובו, אך שיעור הדתיים צנח מ-2005 ב-9%. עוד בנתונים: איזו מדינה הכי דתית? והכי פחות? וגם: בין הדתות - היהודים הכי פחות דתיים

אלוהים צריך להתחיל לדאוג? אוכלוסיית העולם הופכת בשנים האחרונות, באופן ברור ומובהק, לדתית פחות - ואתאיסטית יותר. כך עולה מסקר נרחב שהקיף למעלה מ-50 אלף משתתפים ב-57 מדינות, שפרסם בשבוע שעבר מכון "גאלופ" הבינלאומי.

הסקר, תחת הכותרת "האינדקס הבינלאומי לדתיות ואתאיזם", גם דירג את 57 המדינות שהשתתפו בו ומצא כי המדינה ה"דתית" ביותר היא גאנה שבאפריקה (96% דתיים), ואילו סין, לאחר עשרות שנות שלטון קומוניסטי, היא ה"אתאיסטית" ביותר (47% אינם מאמינים), בפער ניכר אחרי המדינות הבאות אחריה (ראו טבלאות מצורפות). יודגש כי מדובר בדירוג של 57 מדינות בלבד, וישראל, למשל, אינה כלולה בו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסקר (קראו את הנתונים המלאים באתר גאלופ) מצא כי שיעור האנשים בעולם המגדירים עצמם "דתיים" עומד על 59% - ירידה של 9% מהסקר הקודם שנערך במתכונת זו, ב-2005. שיעור האנשים המגדירים עצמם "לא דתיים" עומד על 23%, ואילו שיעורם של אלו המגדירים עצמם "אתאיסטים מושבעים" (כלומר, אינם מאמינים כלל) עומד על 13% - עלייה של 3% ביחס לסקר שנערך לפני שבע שנים.

נתון בולט נוסף - גם אם לא מפתיע במיוחד: שיעור הדתים גבוה משמעותית בקרב העניים בעולם (66%) לעומת שיעורם בקרב העשירים (49%).

בין היבשות והאזורים הגיאוגרפיים הרחבים יותר, אפריקה היא הדתית ביותר (89% דתיים) ואחריה אמריקה הלטינית (84%), דרום אסיה (83%) והעולם הערבי (77%). במניין האתאיסטים, מובילה בפער ניכר צפון אסיה עם 42% (בעיקר הודות לסין), והרחק אחריה מערב אירופה עם 14%. ביתר חלקי העולם עומד שיעור האתאיסטים על אחוזים בודדים, ובמזרח אסיה (לא כולל סין) הוא נעצר ב-0%.

הדת בצניחה בווייטנאם, באירלנד - וגם בארה"ב

הסקר גם בחן את מידת השינוי במדינות שונות, ומצא כי הצניחה החדה ביותר בשיעור הדתיים חלה בווייטנאם, שם ירד מספרם ב-22% בשבע השנים האחרונות. ירידה כמעט זהה נרשמה גם באירלנד הקתולית - שנחשבה בעבר לאחת המדינות הדתיות בעולם - וכעת התברגה במקום העשירי ברשימת המדינות האתאיסטיות ביותר. שינוי משמעותי חל גם בארצות הברית - עוד אחת מהמדינות הנחשבות לדתיות ביותר בעולם - בה ירד שיעור הדתיים בשבע שנים ב-13%, מ73% ל-60%. במקביל, עלה שיעור האתאיסטים מ-1% בלבד ב-2005, ל-5% ב-2012.

עם זאת, יש מי שסבור שהנתונים אינם בהכרח משקפים במדויק את המגמות. כך למשל, פרופ' ראיין קרגון, סוציולוג של הדת באוניברסיטת טמפה שבפלורידה, הטיל ספק בשיעור הגידול במספר האתאיסטים והירידה במספר הדתיים בארצות הברית. בראיון ל"וושינגטון פוסט", הסביר החוקר כי להערכתו, שיעור האתאיסטים היה גבוה יותר גם לפני שבע שנים, אך אז הם חששו להודות בכך. "מה שהשתנה זה מידת החופש שאנשים חשים להגדיר עצמם כאתאיסטים", הסביר. "הם כבר לא חשים חובה להגדיר עצמם כדתיים, כדי להתאים עצמם להגדרה המקובלת של 'אדם טוב' בחברה האמריקאית".

לבסוף, השווה הסקר גם בין בני הדתות השונות - וגילה כי הדת בה שיעור הדתיים הנמוך ביותר, באופן משמעותי, היא היהדות: רק 38% מהנשאלים שהגדירו עצמם "יהודים" השיבו כי הם מגדירים עצמם "דתיים" - לעומת 81% מהנוצרים, 74% מהמוסלמים ו-82% מההינדים (במקום הראשון). יודגש, כי כמו בכל השאלות בסקר, גם זו מתבססת על האופן שבו הנשאלים מגדירים את עצמם, ולא במידת השתתפותם בפועל בפולחן דתי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תפילה לרגל עיד אל-פיטר במסגד בעיר ניו דלהי, הודו, אוגוסט 2012. רויטרס
83% דתיים בדרום אסיה. תפילה לרגל עיד אל-פיטר, השבוע במסגד בניו דלהי בירת הודו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully