וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צוותי מד"א חוששים להגיע לרהט: "זו סכנת חיים"

רמי שני וניר יהב

19.8.2012 / 14:21

בעקבות מותה של תושבת רהט בקטטה, הודו צוותי החילוץ כי הם נתקלים בפינויים מפחידים, אך ימשיכו להגיע לאירועים האלה. עם זאת, מנהל מד"א דרום טען: "לא נגיע לאזור מסוכן"

מטר אבנים קידם את א', פרמדיק מגן דוד אדום וצוותו, שהגיעו במוצאי שבת לשכונה 17 בעיר רהט בעקבות קטטה שפרצה בין חמולות בעיר, במהלכה נהרגה אישה בת 66. "זה היה מפחיד", סיפר א'. "היה איתנו נהג שבפעם הראשונה מגיע למצב כזה בישוב בדואי והוא נלחץ מאוד".

מוקדם יותר אתמול, בשעות הצהריים, הגיע הצוות לאזור השכונה, בעקבות קריאה נוכח עימות שמלווה בהשלכות אבנים ומקלות. "ידענו שנחזור בערב לכאן. הם התחילו להתקוטט והכו זה את זה במקלות. המצב הזה חוזר על עצמו בכל פעם שיש סכסוך - הם מתחילים לריב בצהריים ובערב העימות מתרחב".

אמבולנס של מד"א נרגם באבנים במהלך קטטה ברהט. מד"א
האמבולנס שהותקף באבנים, אמש/מד"א

"הגענו עם האמבולנס עד למוקד הסכסוך כמעט, הכנסנו פצוע לאמבולנס ותוך כדי נסיעה איתו, חטפנו אבנים" סיפר א'. את האישה שנפצעה אנושות ומתה אחר כך מפצעיה, נאלצו אנשי מגן דוד אדום לקחת ממרפאה מקומית. לא היה אפשר להגיע אל המקום שבו היא שכבה ובני משפחתה הביאו אותה למרפאה, לאחר שהיא ספגה אבן כבדה בראשה.

"פתאום התעופף בלוק ונפל על הזכוכית הקדמית. זה היה מסוכן. ממש מסוכן. במקביל הושלכו אבנים רבות על האוטו וגרמו נזק לחלקו החיצוני", סיפר א'. הפרמדיקים יודעים לספר גם על טכניקה של ניצול האמבולנסים כמחסה מפני אבנים: "היו מקרים שבהם ראינו אנשים הולכים לצד האמבולנס, כדי להימנע מפגיעות אבנים ובמקביל הם ממשיכים ליידות אבנים", הוסיף.

קטטה ברהט: אישה מתה, שמשות אמבולנס נופצו

"איפה שיש סכנה - לא נגיע"

עימותים כמו זה ברהט מתלקחים נוכח אי הסכמות בהרבה תחומים בין תושבי העיר, אך למרות זאת, נתפסים צוותי ההצלה כמשתפי פעולה עם הצד שבו יש נפגעים. צוותי רפואת החירום בהחלט חוששים להיכנס למקומות עימות, לרבות אלו שהם בוגרי ההפצצות על שדרות ואשקלון. פעמים רבות הם נאלצים להמתין בשולי השטח שבו מתנהל לעיתים קרב של ממש בין אנשי פלגים יריבים. כשנכנסו הצוותים לעיר במוצאי שבת הם שמעו קולות ירי רבים וחשו כי גם הפעם הם נמצאים בסכנת חיים. "למרות זאת, אני לא אפסיק להגיע לאירועים האלה" הבהיר א', "אנחנו מטפלים בפצועים. לא מעניין אותנו הסכסוך עצמו".

ההנחיה הניתנת לאנשי הצוותים של הארגון בשגרה ובחירום היא לשמור על ביטחון ובטיחות אנשי הצוותים. "גם במקרים של קטטות, ההנחיות הן להמתין במקום בטוח עד לקבלת אישור המשטרה להיכנס ולטפל בנפגעים" הבהיר יהודה שושן, מנהל מגן דוד אדום בדרום. "אתמול בכלל חשבו שמדובר בתאונת דרכים. כשהצוות נכנס לשכונה, תקפו אותם באופן מפתיע. כשהתברר שזאת קטטה, היו הנחיות לסגת ולהמתין לחבירה עם המשטרה. כשהיה אפשר, התקרבנו כדי לקבל את הנפגעים", הוסיף.

לדברי שושן, קרה כבר שהפתיעו צוותים שנכנסו לטפל בפצועים, אבל אלו היו מקרים נדירים מאוד: "אנחנו פונים לראשי הערים והשבטים ברהט ובישובים אחרים, להטמיע את העובדה שסמל מד"א הוא בין לאומי, זהו סמל הגנה. אסור לתקוף את הצוותים שלנו. אנחנו לא מבדילים במי אנחנו מטפלים, אבל נגיע בבטחה - איפה שיש סכנה לא נגיע".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה

"במקום לחגוג עיד-אל פיטר אנחנו בוכים"

ברהט ביכו את האירועים וראש העיר, פאיז אבו סהיבאן אמר לוואלה! חדשות כי "בדיוק סיימנו אתמול את חודש הרמדאן והיום אנחנו מציינים את עיד-אל פיטר. כמה עצוב שבמקום לחגוג את החג אנחנו מתאבלים ועצובים".

לדבריו, "האישה נרצחה בעקבות ריב ילדים טיפשי שהתפתח בין שני פלגים בתוך חמולה אחת". הוא ציין כי ביקש מהמשטרה לרכז כוחות באזור מרכז העיר מחשש שדווקא שם תפרוץ קטטה, אך בסופו של דבר זו פרצה באחת השכונות.

אבו סהיבאן הוסיף כי בכל רגע נתון יכולה לפרוץ אלימות במגזר הערבי, ולכן צריך לדעת כיצד להתמודד איתה. "האלימות במגזר הבדואי היא כמו הר געש, כמו רעידת אדמה - אי אפשר לחזות מתי היא תפרוץ. קשה לצפות אירועי אלימות במגזר שלנו, עם כל הצער". הוא הדגיש כי לעירייה אין יכולת אכיפה. "אנחנו עוזרים בהסברה לציבור, אבל אין לנו יכולת לאכוף. המשטרה היא זו שאחראית על אכיפה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully