וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפסקות החשמל באלג'יריה מצליחות להצית מחאה

ניר יהב

17.8.2012 / 8:43

בחודשיים האחרונים סובלים האזרחים מהפסקות חשמל רבות בשיא הקיץ הלוהט. הפגנות וקריאות להימנע מתשלום חשבון החשמל לא איחרו להגיע. האם "מהפכת החשמל" לפנינו?

לאזרחי אלג'יריה נמאס. עם הצום המעיק בחודש הרמדאן הם יכולים איכשהו לחיות, אבל הם לא מסוגלים להמשיך ולסבול יותר את הפסקות החשמל הבלתי-פוסקות. זה התחיל לפני חודשיים וחצי, התגבר מאד בתקופה האחרונה, והגדיש את הסאה של אזרחי המדינה בזמן הרמדאן. השילוב של הצום המעיק, החום הכבד והפסקות החשמל עשה את שלו, והם התפרצו בזעם.

מתפללים בחודש הרמדאן באלג'יריה. רויטרס
השילוב של הצום המעיק, החום הכבד והפסקות החשמל עשה את שלו/רויטרס

בימים האחרונים מתקיימות הפגנות במספר מוקדים באלג'יריה, המדינה הגדולה ביותר ביבשת אפריקה ובעולם הערבי. במהלך ההפגנות, שבינתיים מתנהלות על אש קטנה יחסית, התעמתו אזרחים זועמים עם כוחות הביטחון. בהפגנות נהרג אזרח ונפצעו כמה אחרים, נחסמו כבישים ראשיים, הוצתו צמיגים, ומושלי המחוזות המבוהלים כבר שיגרו לממשלה אזהרות מפני "מהפכת החשמל" שעלולה להתפשט בכל רגע ולהתגלגל ככדור שלג לכל פינה במדינה.

בחודשיים האחרונים מורגשת תסיסה ברחוב האלג'יראי. אזרחי המדינה – בעיקר אלו המתגוררים בדרומה – סובלים מהפסקות חשמל רבות בזמן שהטמפרטורות רק הולכות ועולות. הפסקות החשמל אצל אלו המתגוררים באזורים המוזנחים בכפרים ובהרים הן לא דבר חדש. מזה שנים ארוכות סובלים התושבים שם מתשתיות לקויות ומהיעדר מערכות חשמל ומים תקינות. לאחרונה התפשטו הפסקות החשמל אל הערים הגדולות והאמידות, ובן-רגע הפכו הפסקות החשמל לנושא השיחה המרכזי במדינה.

צפו בהפגנות באלג'יריה:

בן לילה הוקמו עמודים בפייסבוק שקראו לציבור האלג'יראי להפסיק לשלם את חשבונות הגז והחשמל ולהביע מחאה נגד חברות החשמל והגז הלאומיות. כותרתו של עמוד המחאה המרכזי בפייסבוק היא "לא נשלם!" ובאמצעותו מביעים האזרחים את כעסם על חברות החשמל והגז וקוראים לציבור שלא לשלם את חשבונותיהם בשל הפסקות החשמל הבלתי-פוסקות.

הפעיל החברתי האלג'יראי, שעומד מאחורי המחאה בפייסבוק, קרא לציבור לחדול מתשלום חשבונות החשמל. "סבלנו מחורף קשה בלי גז. השלג והשיטפונות הרגו אותנו. כעת אנחנו סובלים מקיץ עם טמפרטורות ששוברות שיא של כל הזמנים ללא מים וללא חשמל. השתיקה שלנו בחורף גרמה לסבל שלנו בקיץ. על כן אנו קוראים לכולם להפיץ את ההודעה הזו, לתלות אותה בכל מקום, וזאת כדי שהאזרחים יפנימו ויתחילו להביע את חוסר שביעות רצונם מהמצב".

"יש לשמור אנרגיה למען זרם החשמל"

חלק מהאנשים ברכו על הדברים וקראו לציבור לקחת דוגמא מתושבי הכפרים באזור השבטי באלג'יריה. "הם סרבו לשלם את החובות שלהם לחברת הגז והחשמל במשך שנים ארוכות", הסבירו. עם זאת, אחרים טענו שאי-תשלום מסים למדינה הוא צעד מוגזם ואמרו כי יש להפנות את כל האנרגיה לטובת הפלת ההנהגה: "חובה על כולנו לכבד את המדינה. במקביל עלינו לפעול על מנת להביא לפיטוריהם של הבכירים הכושלים ולהעמידם לדין".

חלק מהאלג'יראים שהצטרפו לעמוד המחאה העדיפו להתמודד עם התסכול הקשה בבדיחות וקראו לציבור האלג'יראי להפסיק להשיב על הברכה "בוקר טוב" בברכה "בוקר אור". "יש לשמור אנרגיה למען זרם החשמל", הסבירו. אחרים החליטו להפנות את האש לעברו של הנשיא עבד אל-עזיז בותפליקה, השולט במדינה מאז 1999. לאחרונה הופיע בותפליקה בפומבי לאחר היעדרות ממושכת, מה שעורר את יצירתיותם של המוחים: "בותפליקה שב לאחר היעדרות, אבל הפסקות החשמל והמים נמשכות כרגיל", כתבו במרמור.

לבותפליקה, כך נדמה, יש ממה לחשוש. לפני כשנה וחצי הצליח משטרו להרגיע תוך חודשיים בלבד את ההפגנות הגדולות שפרצו במדינה, אך הבעבוע כנראה נותר. תזכורת קצרה: בדצמבר 2010 צפו האלג'יראים בשכנות ממזרח (לוב) ומצפון-מזרח (טוניסיה) וניסו לעשות דבר דומה. אלא שבניגוד לעקשנותם של אזרחי לוב וטוניסיה, מלבד כמה אזרחים שהציתו את עצמם ומלבד כמה הפגנות ענק, אזרחי אלג'יריה קיפלו זנב ושבו לבתיהם מהר מאד. ב-3 בפברואר 2011 הכריז בותפליקה על הסרת מצב החירום הקיים מאז 92'. בכך הושגה מטרתם המרכזית של המפגינים והמחאה שככה.

מפגיני אופוזיציה מתעמתים עם המשטרה באלג'יר בירת אלג'יריה, 12 בפברואר 2011. רויטרס
ההפגנות לפני כשנה וחצי/רויטרס

החשש המרכזי כיום של בותפליקה הוא מכך שזעמם של אזרחי אלג'יריה על הפסקות החשמל יצית מחדש את הרחוב הרדום למהפכה רחבה הרבה יותר נגד משטרו הוותיק, ששרד את "האביב הערבי". בימים שבהם המשטרים הערבים מתחשבים באזרחים ויראים מהם, המשטר באלג'יריה מוכן לעשות הכול כדי להרגיע את הביקורת והזעם. כצעד ראשון, זימן אליו בותפליקה את שר האנרגיה, יוסף יוספי, נזף בו קשות, וביקש ממנו "הבהרות" למשבר החשמל הקשה.

שר האנרגיה הנבוך, שכמו בותפליקה זוכר ודאי היטב כי הפסקות החשמל קורות מדי קיץ באלג'יריה, הודיע השבוע כי ממשלתו הצליחה להשיג 2.7 מיליארד דולר לפתרון משבר החשמל. גם הוא, גם בותפליקה וגם הציבור האלג'יראי מבינים שאת התוצאות להשקעה יהיה ניתן לראות רק עוד שלוש-ארבע שנים. עד אז יחוו האלג'יראים עוד ימים רבים נטולי חשמל. עוד כמה ימים יסתיים חודש הרמדאן, ואז נדע את התשובה לשאלה אם קל יותר או קשה יותר להפגין על בטן מלאה.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

לקריאה נוספת
טוניסיה: "אמו של סמל המהפכה קיללה שופט - ונעצרה"
הגל האיסלמי נעצר בלוב: "ניצחון למדינה כולה"

  • עוד באותו נושא:
  • אלג'יריה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully